Facebook, som fylte 10 år i januar, har den siste tiden vært på offensiven med hensyn til å kjøpe opp konkurrerende tjenester. Ifølge Wall Street Journal har Zuckerberg nå gravd dypt i lommeboken for å sikre seg direktemeldingstjenesten WhatsApp.

Het potet

WhatsApp er beregnet på smarttelefoner, og lar brukerne sende lyd, bilder, video og tekst til hverandre helt gratis, så lenge de har nettforbindelse. Tjenesten har det siste året vært en av teknologiverdenens heteste poteter. I april i fjor hadde tjenesten 200 millioner aktive brukere. På slutten av året var tallet fordoblet, til 400 millioner brukere.

Det kostbare oppkjøpet av WhatsApp må regnes for å være en del av Facebooks strategi for å dominere markedet for direktemeldingstjenester. Facebook lanserte i fjor sin egen direktemeldingstjeneste, Messenger. De la også inn et bud på 18 milliarder kroner for bildemeldingstjenesten Snapchat, men eierne valgte ikke å selge.

Ifølge Business Insider hadde Zuckerberg ikke noe valg, ettersom WhatsApp allerede hadde blitt store i markeder der Facebook foreløpig er svakt representert. Med oppkjøpet sikrer Zuckerberg seg et imperium som er mer internasjonalt enn i dag.

Blir ikke integrert

Ifølge Wall Street Journal skal WhatsApp fortsatt drives som en ekstern tjeneste utenfor Facebook, på samme måte som bildedelingstjenesten Instagram, som facebook overtok for 6 milliarder kroner i 2012. Les også: