Er du en av de 147.139 norsk bileierne som eier en bil med Volkswagens jukseprogramvare? Lurer du på hva som skjer med bilen din, og om skandalen får konsekvenser for deg? Vi spurte importøren Terje Male i Harald A. Møller AS og kommunikasjonssjef Inger Elisabeth Sagedal i bileiernes organisasjon NAF, de ga ganske forskjellige svar.

Dersom bilens ytelse reduseres etter reparasjonen, kan kundene ha krav på erstatning, mener NAF. Møller på sin side sier at bilen blir som før.

Mens Male flere ganger bruker uttrykk som «etter det vi har grunn til å tro nå», mener Sagedal og NAF at man må vente med å love kundene noe sikkert før man vet hva som kommer fra produsenten.

Hvilke biler er rammet i Norge?

Ifølge Møller Gruppen, som importerer Volkswagens bilmerker til Norge, er 77.580 VW-biler, 27.649 Audier, 19.947 Skodaer og 21.963 nyttekjøretøy fra VW rammet. De har alle dieselmotoren EA 189. — Hva skal VW-eiere gjøre nå?

Importøren opplyser at den vil ta kontakt med alle som har kjøpt en av bilene som det er jukset med. Så snart en løsning på problemet er klar og godkjent av tyske myndigheter, vil bileierne kunne «avtale tid hos sitt merkeverksted dersom dette skulle vise seg å være nødvendig», heter det i en pressemelding.

- Er det snakk om en stor og tidkrevende reparasjon?

— Nei, sier administrerende direktør Terje Male.

— Nå venter vi på at tyske myndigheter godkjenner en programvareoppdatering. Da får kundene beskjed og kan bestille time på et merkeverksted. Noen må også skifte en del. Det vil nok ta en til to timer.

- Har dette noe å si for den praktiske bruken av bilen?

— Nei, fortsetter Male.

— Bilen er fortsatt like sikker. Den har samme kjøreegenskaper. Dette er utelukkende snakk om en programvareoppdatering.

- Vil jeg merke forskjell på bilen før og etter oppgraderingen?

— Som sagt skal tyske myndigheter godkjenne oppdatering, så settes bilen i samme stand som da den ble kjøpt. Dette gjelder utelukkende utslippene av NOX, sier Møllers Male.

Advarer

Dette advarer Sagedal i NAF mot å stole på, før produsenten i Tyskland har forklart hva slags programvareoppdatering som kommer. Dersom bilen i fremtiden skal ha like lave utslipp som i de falske testene, kan ytelsen bli dårligere. Men det er altfor tidlig å si hva som kommer fra produsenten.

Nesten alle dieselbiler har høyere utslipp enn testene viser, det spesielle med Volkswagen er at de bryter loven. Her er åtte spørsmål og svar om skandalen.

- Koster dette meg noe?

— Nei, sier Male.

Bruktverdien på bilen?

Male avviser at programvareoppdateringen vil få noe å si for bilens verdi.

— Den skal settes i den stand den skulle vært i da den ble kjøpt, sier han.

NAF mener det er for tidlig å si noe sikkert, før man vet hva slags oppdatering som kommer. En bil med lavere ytelse, kan få lavere verdi.

- Har dette noe å si for bilavgiften?

— I alle fall ikke for kunden, sier importøren Male.

Bilene er typegodkjent etter europeiske regler, sier han og føyer til at han ikke har fanget opp signaler om at det endres.

NAF stoler på forsikringene om at kundene skal slippe å betale.

- Har det noen betydning for forsikringen?

— Nei, sier Male i Møller.

Igjen er NAF usikre, men mener at det viktigste er hva som skjer med verdien på bilen, etter at jukset er ryddet opp i.

Foreløpig har ikke den norske importøren merket salgssvikt.