Gjennom flere år har profilen «Tavare» bidratt med et hundretalls anmeldelser på nettstedet TripAdvisor.

Der har han blant annet levert en rekke hyllester av service, pris og fasiliteter på hotell tilhørende den store kjeden Accor, som har over 4200 hotell i sin portefølje.

Nå er det avslørt at mannen bak signaturen er Peter Hook, kommunikasjonssjef for Accors hoteller i Asia og Stillehavet, melder The Telegraph.

Avslørt av app

«Tavare» har blant annet levert anmeldelser av Accor-hotellene Sea Temple Surfers Paradise («I took advantage of a good price and really loved it from start to finish»), Sofitel Phnom Penh Phokeethra («I didn't know much about the hotel scene so booked a brand I knew well. It turned out to be a good choice»), Novotel Manchester Centre («Having just arrived from Australia I retired at a civilized hour to the Novotel, where the staff were fantastic and friendly») og Sofitel Fiji Resort & Spa Denarau Island Viti Levu («It was noticeable that families from the adjacent Hilton and Sheraton hotels were sneaking in to use the Sofitel pool»).

Han har også levert mindre flatterende anmeldelser av hoteller eid og drevet av Accors konkurrenter.

På Twitter beskriver Hook seg selv, passende nok, som «director of propaganda».

Kommunikasjonssjefen ble avslørt da en ny app fra TripAdvisor koblet sammen Hooks LinkedIn-profil med pseudonymet «Tavare», og mannens bilde og fulle navn dukket opp sammen med anmeldelsene.

Hevder han bare var ærlig

Hook har dermed ikke bare brutt TripAdvisors regler, som sier at ingen som er direkte eller indirekte assosiert med en virksomhet kan anmelde den.

Han har også brutt Accors interne regelverk for sosiale medier, som krever at «alle ansatte må sørge for åpenhet når det gjelder sin egen identitet og forbindelse til Accar-gruppen».

Hook har i ettertid innrømmet at det er han som står bak anmeldelsene, men hevder at han bare har skrevet sin ærlige mening, og at han har bodd på alle hotellene han har anmeldt.

Anmeldelsene signert «Tavere» skal nå ha blitt fjernet fra TripAdvisors sider.

Mangelfull kontroll

Brukeranmeldelser på nett har blitt stadig viktigere i senere år, ikke minst når det gjelder valg av hotell. Ifølge undersøkelse fra Olery, svarte 81 prosent at andre gjesters vurderinger var viktige når de skulle velge hotell.

Samtidig er det ikke alltid enkelt å vite hvilke anmeldelser og anmeldere som er til å stole på.

Både TripAdvisor og andre nettsteder med brukeranmeldelser har blitt kritisert for ikke å ha god nok kontroll på hvem som står bak omtalene.

Juks av dette slaget er uansett etisk klandreverdig og hører ikke hjemme i en profesjonell bransje

I 2011 måtte TripAdvisor endre slagordet på sin engelske hotellseksjon fra «Reviews you can trust» til «Reviews from our community» etter at forbrukerorganisasjonen Advertising Standards Authority (ASA) innledet en undersøkelse mot dem etter en klage fraKwikChex.com.

Det er avslørt en rekke andre forsøk på å manipulere nettanmeldelser på ulikt vis. Et engelsk hotell skal for eksempel ha tilbudt sine gjester 10 prosent rabatt mot at de skrev en «ærlig men positiv» anmeldelse.

— Ingen fasit

— Vi oppfordrer alle til å være edruelige når det gjelder slike brukeranmeldelser på TripAdvisor og andre steder, sier direktør for Virke Reise utland, Rolf Forsdahl.

Rolf Forsdahl, direktør i Virke Reise utland Foto: Virke

Han mener nettsteder som TripAdvisor har en verdi som veileder, men understreker at ingen må tro det som står her er noen fasit.— Det har vært flere avsløringer av falske anmeldere, og de fleste skjønner vel nå at man ikke kan stole blindt på det som står her, sier Forsdahl.

— Juks av dette slaget er uansett etisk klandreverdig og hører ikke hjemme i en profesjonell bransje.

Reiselivsdirektøren kjenner ikke til at norske hotellbedrifter har blitt tatt for juks på dette området, og tror terskelen for slikt er høyere i Skandinavia enn en del andre steder.

— Men det er en hard konkurransesituasjon der ute, og da tyr folk fort til både lovlige og ulovlige metoder for å komme seg fram, sier Forsdahl.