Stadig flere nordmenn velger å kjøpe julegavene sine fra sofaen. 95 prosent av oss kjøper en eller flere gaver via nettet, viser en undersøkelse fra Forbrukerrådet.

Bare fem prosent av de spurte handler ikke på nett i det hele tatt.

– Selv om de fleste netthandlene er trygge, er det dessverre også slik ikke alle går knirkefritt, sier Thomas Iversen, juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet. Han forteller at de hittil i år har fått over 9100 spørsmål om netthandel.

725 handler om levering, 2410 om kvaliteten på det som er kjøpt.

– Jeg opplever at det i hvert fall ikke har blitt mindre antall svindelsaker i forbindelse med netthandel, sier Gerhard Anthun, leder av Virke e-Handel.

Han ser at svindlerne stadig blir mer kreative, både med å lage falske nettsteder og lure til seg potensielle kunder via sosiale medier som Facebook og Twitter. – Jeg tror ikke du ser så mange falske norske nettsider som har domene .no, men det kan selvsagt forekomme, sier han.

De mest typiske svindelsakene skjer via de falske nettsidene, hvor man gjerne støter på ekstreme tilbud. – Jeg synes det er rart at så mange går fem på disse. Du kan nesten alltid gå ut fra at dersom et tilbud er for godt til å være sant, så er det heller ikke sant. Har du slått til på noe sånt, og er så heldig at du faktisk får en vare tilsendt, kan du være sikker på at det ikke er original vare, sier han og oppfordrer handleglade nordmenn til å være kritiske når de handler på nett.

Thomas Iversen, juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet. Foto: Halvor Pritzlaff Njerve / Forbru

Dette bør du sjekke

For å redusere sjansen for krøll, råder Iversen til å være ekstra oppmerksom før du handler i en nettbutikk du aldri har brukt før.

– Kjenner du ikke nettbutikken, anbefaler vi at du sjekker om den er trygg, sier Iversen og legger til at det kan man enkelt gjøre med å for eksempel google butikkens rykte. Søk på firmanavn og ord som ”svindel”, ”klage” eller ”fraud”, da får du fort et inntrykk av andre kunders erfaring med nettbutikken.

Undersøk om nettbutikken har god og fyldig kontaktinformasjon på nettsidene. En ærlig selger vil gjerne bli funnet av kundene, og er derfor raus med kontaktinformasjonen sin. Så når du skal vurdere en nettbutikk, kan du begynne med å se etter navn, post- og epostadresse, telefon- og organisasjonsnummer. Det er i så fall et godt tegn, mener han.

- Sjekk videre om butikken tar personvernhensyn, gjør den det og du handler i Norge og EU/EØS, blir du beskyttet av disse. Undersøk også vilkårene – og om du kan avbestille dersom du handler utenfor EU/EØS, sier han.

Det siste viktige sjekkpunktet ligger i betalingen- og hvorvidt nettbutikken tilbyr betalingsløsning for kredittkort.

– Tenk deg om to ganger før du betaler for en vare eller tjeneste på forskudd, sier den juridiske seniorrådgiveren. Han forteller at den aller tryggeste måten å betale på, er via kredittkort eller bankkort fra Visa. Årsaken er at du kan klage til banken om noe skulle gå galt. Ved bruk av kredittkort har du lovfestet rett på pengene tilbake om du ikke får det du har bestilt, uavhengig av i hvilket land selger befinner seg.

– Fjorten dagers angrerett

Føler du deg trygg på nettbutikkene du bruker, er det ikke vanskelig å finne fordeler med å handle hjemmefra. Du slipper blant annet å reise ut til fysiske butikker eller å stå i kø, og du har også et stort utvalg å velge mellom. Men en ulempe er at du ikke alltid får et helhetlig inntrykk av varen når du kun ser den på et bilde på nett.

– Du kan for eksempel ikke kjenne på stoffkvaliteten til genseren du vil gi. Da er det greit at du automatisk har fjorten dagers angrerett når du handler i Norge og resten av EØS/EU. Du kan angre deg også før du har mottatt varen. Nærmer det seg jul, og gaven fortsatt ikke er i posten, kan du avbestille så lenge varen er kjøpt i EU/EØS-området, kan Iversen fortelle.