Facebookipsos.JPG

Har Facebook påvirket deg? Svar i pollen nederst i saken!

Elleve år etter at Marck Zuckerberg og co. lanserte Facebook, har 3,2 millioner nordmenn logget seg på og 68 prosent av Norges befolkning over 18 år bruker Facebook daglig, ifølge tall fra Ipsos MMI.

På verdensbasis er det over én milliard mennesker som bruker Facebook hver dag. Døgnflue-spådommer og skepsis er med andre ord blitt gjort ettertrykkelig til skamme. Lik det eller ikke.

Hvordan og i hvilken grad Facebook har påvirket livene våre, er det mange og delte meninger om, selv om noe er mer åpenbart enn annet.

ALDERSFORSKJELLER: Ipsos tracker om sosiale medier for oktober viser ikke overraskende at det er i aldersgruppene over 40 år at Facebook-bruken er lavest. Foto: IPSOS MMI

Facebooks egenuttalte visjon, eller misjon som de selv skriver, er «å gi folk muligheten til å dele, og gjøre verden mer åpen og sammenkoblet»Vi har snakket med en håndfull eksperter om hvordan de mener Facebook har påvirket oss. Og ikke minst, hva er det neste store Facebook kommer til å endre i hverdagen/livene våre?

Er du bare en flørt?

1. Rett og slett alt?

Ja, det er kanskje det enkle svaret. Eller som kommunikasjonsrådgiver og ekspert på sosiale medier Hans-Petter Nygård-Hansen sier det: Alt som skjer om ett sekund kan finne veien til deg og meg sekundet senere — på en liten skjerm vi holder i hånden. Facebook har endret alt; hvordan vi lever, leker, lærer, jobber, og deler våre egne liv.

På den annen side: Det er fortsatt over én

(Facebooks aldersgrense,

) som ikke er på Facebook.

Ny rekord:

2. Større nettverk

Med Facebook og sosiale medier vet vi mye om hvem som til enhver tid gjør hva. Altfor mye, mener mange.

FACEBOOKVENNER: Sosiale medier-rådgiver Astrid Valen-Utvik, mener Facebookvenner er blitt et nytt begrep. FOTO: Valen-Utvik

Nettverkene våre har vokst og aldri har vi hatt flere venner enn på Facebook. Skjønt mange har Facebookvenner de ikke kan huske sist de traff ansikt til ansikt.— Verdens befolkning er bare noen få venneforbindelser unna og vi har fått et nytt begrep: Facebookvenner. Det kan være arbeidsrelasjoner, mennesker vi ser opp til og vil følge med på og lære fra, gamle bekjentskaper og mennesker som vi ikke engang har møtt, sier sosiale medier-rådgiver Astrid Valen-Utvik.

Ingeborg Volan, som har hovedansvaret for NRKs satsing i sosiale medier og er , opplever at Facebook har brutt ned skillet mellom «livet på nett» og «resten av livet», og banet veien for at det også er sosialt greit å bruke nett på en rekke andre måter. For eksempel er

Facebook.

KLARER DU DEG UTEN? Med Facebook i lomma er det fort gjort å sjekke om det har ramlet inn noen flere likes. Hvor mange ganger sjekker du Facebook i løpet av en dag? FOTO: FACEBOOK

3. Iscenesettelse

«Se på meg!» Facebook har gitt begrepene ytre motivasjon og iscenesettelse en ny dimensjon. På godt og vondt.

Volanmener vi på den ene siden har fått bedre kontroll over hvordan folk oppfatter oss, men på den andre siden har alle problemer med sosial kontroll, utestengning og

Undersøkelser viser at mange, særlige unge, synes det er vanskelig å forholde seg til likes-hysteriet og måten

på Facebook.

4. Hvordan vi påvirker og påvirkes

Usikker på hvilken restaurant du skal spise på eller hvilket parti som bør få din stemme ved valget? På Facebook er det svar å få.

PÅVIRKNING: Nygård-Hansen mener Facebook har endret hvordan vi påvirker og påvirkes av våre omgivelser. FOTO: INGAR NÆSS

— Facebook har endret hvordan vi påvirker og påvirkes av våre omgivelser. Både av fjerne og nære relasjoner, men også av politiske partier, politikere, organisasjoner og merkevarer, sier Nygård-Hansen.Facebook har også detronisert de tradisjonelle medienes påvirkningskraft. Fra å forholde oss til et begrenset antall nyhetskilder, får vi

susende inn i nyhetsstrømmen på Facebook.

Økt nyhetsmangfold til tross, det ikke tilfeldig hva vi blir eksponert for i nyhetsfeeden vår, og Facebook tjener stadig mer på annonser og promotering.

5. Engasjement og mobilisering

— Mark Zuckerberg har endret hvordan vi ytrer oss. Bare tenk på muligheten til at mennesker fra hele Norge, og verden forøvrig, uavhengig av avstand, tidssone og kultur, kan komme sammen for å diskutere, sier Nygård-Hansen.

Så kan man selvsagt mene at ikke alle diskusjonene og engasjementet som utvises, er like matnyttige.

— Det kan diskuteres hvor dypt engasjement i sosiale medier stikker, og det vil variere med sak og tema. Men ta eksempelet med reservasjonsretten hvor engasjementet på Facebook både var ektefølt og genuint, og med på å få folk til å gå i tog for saken, sier Valen-Utvik.

Ingeborg Volan mener flere uttrykker seg offentlig takket være Facebook, og at det er en styrke for demokratiet at flere deltar i et offentlig eller semi-offentlig ordskifte,

— Det har vokst frem flere store debattarenaer på nett som ikke har utgangspunkt i de klassiske mediehusene. Samtidig byr det på utfordringer fordi debatten blir mer fragmentert, og vi risikerer at folk stort sett vanker i digitale kretser der de får bekreftet det de allerede mener heller enn å bli utfordret av folk med andre syn.

6. Økt forbrukermakt

UTEN: Grandiosa uten paprika var et resultat av en Facebook-aksjon. FOTO: GRANDIOSA

Glem endeløse telefonsamtaler og klagebrev når det koker i forbrukertoppen. Med Facebook har vi forbrukere fått vår egen megafon, som da folkeaksjonen på Facebook for en Grandiosa-versjon uten paprika fikk matvaregiganten Orkla til å gi etter.

I dag finnes det knapt en oppegående bedrift som ikke følger nøye med på hvordan produktene og tjenestene deres blir omtalt og oppfatt på Facebook og sosiale medier.

En feilslått reklamekampanje eller klumsete kundehåndtering kan fort eskalere og gi dype omdømmesår.

Eller som direktør for forbrukerservice i Forbrukerrådet Ingeborg Flønes oppsummerer: Facebook er forbrukermakt i praksis.

Samtidig har Facebook gitt merkevarer en unik mulighet til å komme i kontakt med kundene sine.

Denne kjolen var starten på det hele:

Vil Facebook fortsette å endre livene våre?

VIRTUELL VIRKELIGHET: Facebook la i 2014 16 milliarder kroner på bordet for VR-brilleprodusenten Oculus Rift, og åpnet nylig for 360-graders videoer i nyhetsstrømmen. I fremtiden vil vi kanskje få en re VR-versjon av Facebook? FOTO: FACEBOOK

Facebook har vist at de har evnen til å være relevante over tid og hele tiden fornye seg ved å teste ut ny funksjonalitet. Ikke alt har vært like vellykket, men på samme måte som Google er Facebook gode til å skru, teste og tilpasse seg.Valen-Utvik mener Facebook er nødt til å utvikle seg videre for fortsatt å være interessant og aktuell for brukerne.

— Facebooks viktigste verdi i dag er den enorme brukermassen, og jeg tror Facebook vil forsøke å dekke stadig flere av brukernes behov slik at de ikke behøver å forlate Facebook.

Nygård-Hansen trekker frem Facebooks digitale personlig assistent,

, som kombinerer kunstig og ekte intelligens.

— Personlige assistenter har frem til nå svart på spørsmål du har stilt, men M vil kunne utføre arbeidsoppgaver for deg, som for eksempel å finne den beste restauranten. Det betyr også at Facebook vil vite enda mer om livene vår.

Enda mer om Facebook: