Mange foreninger, klubber, organisasjoner og institusjoner har medlemsfordeler for å øke sin attraktivitet. De som gir rabatter eller bonuser ser fordeler ved å øke salgsvolumet av varer eller tjenester. For mange foreninger er det et «must» å ha medlemsfordeler. Det er svært vanlig med rabatter på kjøp av drivstoff der den enkelte kunde er medlem av en forening. I tillegg gis foreningen en bonus fra oljeselskaper. Medlemmer av enkelte foreninger og organisasjoner har opptil 42 øre i rabatt på drivstoff, som for eksempel Politiets Fellesforbund.I medlemsorganisasjoner er forsikringstilbud til medlemmene svært vanlig. Rabatterte hotellpriser, redusert pris på leiebil, telefon og juridisk kontakt er andre eksempler på medlemsfordeler.Både store og små foreninger har medlemsavtaler. LO og YS har landsomfattende og store avtaler. For eksempel betalte Coop Norge i fjor ut 600 millioner kroner i kjøpeutbytte til sine medlemmer. For å bli medlem av Coop må du betale inn 300 kroner. Innskuddet forrentes, og Coop tilbyr i tillegg både forsikringsordninger og andre medlemsfordeler. Men bonusene har vært omstridt. Post— og teletilsynet ville i 2003 frata 200.000 medlemmer av Norske Boligbyggelags Landsforbund retten til rabatt på fasttelefon fra Telenor. Tilsynets vedtak ble senere omgjort av Samferdselsdepartementet.