ANNONSØRINNHOLD

placeholder_logo_pm_n

Miljøvennlig tiltak:

– Dette er et vinn-vinn-prosjekt for oss

Et samarbeid mellom NorEngros og Fibo sparer miljøet for 83 tonn plast årlig.

– Samarbeidet har vært en «no-brainer» for vår del. Det er en kjempegevinst for oss, sier Kurt Sakariassen, category manager i Fibo, en produksjonsbedrift i Lyngdal som primært leverer veggpanel, benkeplater og skjermvegger til kjøkken og bad. 

Det har skjedd store endringer siden NorEngros Gustav Pedersen og Fibo inngikk et samarbeid for åtte år siden. Sammen har de redusert plastmengden på totalt 83 tonn årlig, Fibo har økt produksjonstiden og redusert temperaturen på ovnene de bruker i produksjonen.

Mellomtittel

Aliquam feugiat egestas finibus. Praesent dignissim turpis et libero pretium scelerisque. Sed consequat turpis magna, at semper nisi finibus non. Phasellus mollis sodales nisi, et laoreet nulla tincidunt et.

Nulla tincidunt nisi non porta tristique. Etiam commodo ultrices dui, ac efficitur odio pulvinar scelerisque. Aenean sit amet dolor in elit elementum dapibus ut varius lacus.

– Suspendisse sapien tellus, ornare imperdiet eros sit amet, pharetra ullamcorper sem. Sed sed posuere diam. Mauris sit amet leo urna. Ut efficitur lorem libero, eu ornart erat finibus quis.

Aliquam ut odio id lectus vulputate posuere. Proin congue nisi eu urna dignissim, ut lacinia est pharetra. Sed egestas velit id risus malesuada tristique eget a tellus.

Her kommer bildeteksten. Boksen ekspanderes automatisk basert på hvor mange linjer bildeteksten utgjør.

Comfort, Sleeve, Gesture, Finger

– Fibo er en drømmekunde å jobbe med. De utfordrer oss, og de er villige til å teste og prøve å gjøre endringer, sier Jon Arild Albrektsen, fagkonsulent emballasje, NorEngros Gustav Pedersen. 

Redusert plast og økt produksjon

Samarbeidet mellom NorEngros Gustav Pedersen og Fibo startet i 2015. Da leverte Fibo produkter med plastembalasjer på 0,050 millimeters tykkelse. I dag er tykkelsen nede i 0,023 millimeter. 

– Det høres kanskje ut som små tall. Men når dette tilsvarer redusert plastmengde fra 154 tonn til 71 tonn årlig, så snakker vi om store tall, og ikke minst store miljøbesparelser, sier Kurt Sakariassen. 

– Mange mente at det vi prøvde på ikke var mulig, at plasten var så tynn som den kunne være. Derfor er det er gøy å vise til disse resultatene, sier Benedicte Løyland, salgssjef forbruk hos NorEngros Gustav Pedersen. 

Men planene stopper ikke der. NorEngros Gustav Pedersen og Fibo har et håp om å kunne tøye strikken enda lenger for å bespare miljøet. 

– Vi håper en dag å kunne redusere plasten ytterligere. Vi har allerede sprengt skalaen én gang, og vi tror vi kan gjøre det igjen, sier Løyland. 

Nedbrytbar plast

Selv om de klarer å redusere plastmengden ytterligere, stopper ikke samarbeidet der. NorEngros Gustav Pedersen og Fibo har et mål om at plasten en dag skal bli nedbrytbar. 

– Vi jobber med en produsent som jobber med nedbrytbar plast. Det vi ønsker å se på er om vi kan klare å ta denne typen plast og gjøre det om til noe som Fibo kan bruke i sine produkter, sier Benedicte Løyland, og legger til: 

– Klarer man å komme dit, og det tror jeg at vi skal en dag, vil det være helt fantastisk.

Se mer av NorEngros Gustav Pedersens sortiment her.

Kurt Sakariassen i Fibo er positiv til den videre satsingen. 

– Om det blir en realitet, det vet vi ikke, men dette er definitivt noe vi ønsker å være med på. Dette vil ha en stor miljøvennlig gevinst om det skulle lykkes, sier han. 

Millionbeløp og miljøvennlig

For Fibo er det snakk om et stort kostnadskutt takket være samarbeidet. 

– Økonomien i dette har vært en motivator. Vi har spart et millionbeløp på grunn av dette, sier Sakariassen. 

Et annet viktig aspekt med samarbeidet har vært miljø. 

– Her har vi halvert utslippet samtidig som vi har kuttet store kostnader. Det er vinn-vinn for oss og miljøet, sier han. 

Her kommer bildeteksten. Boksen ekspanderes automatisk basert på hvor mange linjer bildeteksten utgjør.

Husk lyd!

Forklaring til video

Husk lyd!

Forklaring til video

Om artiklene fra Brandstudio

Innholdet i denne artikkelen er ikke skrevet av redaksjonen, men av Brandstudio som er en del av mediehusets annonseavdeling.

Vi er opptatt av et tydelig skille mellom redaksjonelt og kommersielt innhold. Annonsørinnholdet fra Brandstudio merkes tydelig, så leseren kan oppfatte at innholdet er betalt for og produsert i samarbeid med en annonsør.

© Copyright Polaris Media

placeholder_logo_pm_n_disc