En synsopplevelse utenom det vanlige

Produsert av PMSør Brandstudio for Optikkhuset

Gode synsopplevelser, gode historier og super service gjør Optikkhuset til et godt sted å være for kundene.

– Responsen etter nyåpningen har vært helt overveldende. Det er nesten så vi må klype oss i armen for å tro at det er sant, sier Kolbjørn Lauvland.

12. oktober i fjor var det nemlig nyåpning av optikerforretningen som han har drevet i over 15 år. Ikke bare har butikken gått gjennom en totalrenovering av lokaler og interiør. Kolbjørn bestemte seg likeså godt for å endre navnet i samme slengen.

– Nå er det Optikkhuset som gjelder, og jeg har inntrykk av at det navnet allerede er godt satt hos kundene våre, sier Kolbjørn.

Utenom det vanlige

Optikkhuset i Grimstad er ikke som alle andre optikerforretninger. Forretningen må oppleves for å forstå at dette er et sted som er litt utenom det vanlige.

Innehaver Kolbjørn Lauvland har nemlig ikke spart på noe når det gjelder både innredning og det folk flest kommer for å kjøpe, nemlig briller.

– Vi ønsker at det skal være en synsopplevelse i seg selv bare å besøke oss, ler Kolbjørn.

Det er ingen tvil om at Kolbjørn Lauvland er en mann med mange ideer, og sammen med sin kone Ingfrid, Karoline Mitchell, Marianne Holteberg, Anette Grødum Åndal og driftsleder Maria Kjær utgjør de et godt team.

54- åringen har virkelig lagt sin sjel i arbeidet som er gjort med forretningen. Sammen med teamet og dyktige håndverkere har han skap et brilleunivers som skiller seg ut. De første skissene til det som skulle bli Optikkhuset begynte han med for 15 år siden.

– Kolbjørn har spisset veldig mange blyanter i disse 15 årene, ler kona Ingfrid.

Den ferdige mappen med Kolbjørns skisser ble overlevert komplett til Bico og Mood interiørarkitekter, og sammen har de gjort en kreativ og grundig jobb med å ferdigstille butikken.

Besøk vår nettside

Stadig nye utfordringer

Som 16-åring startet Kolbjørn Lauvland i optikerlære som også var et eget håndverksfag. Mye har skjedd i bransjen siden han videreutdannet seg som optiker i tidlig 20 årene. Det har ikke vært en kjedelig reise.

–Den største forandringen har nok vært innen øyehelse. Jeg er veldig glad i faget mitt, og med all videreutdanning, og toppmoderne utstyr sørger vi for at øyehelse blir ivaretatt slik at en eventuell behandling kan starte tidlig sier han.

Kolbjørn har ikke tall på hvor mange briller han har solgt opp gjennom årene, men at det er mange er det ingen som helst tvil om. Og han vet ofte hvilken brille kunden bør velge, lenge før kunden selv forstår det.

– Man har jo fått litt erfaring med hva som kler ulike ansiktsformer og farger etter hvert. Men ofte har kunden også gjort seg opp noen tanker om hva de ønsker, smiler han.

Musical instrument accessory, Automotive lighting, Communication Device, Bumper, Gadget, Font, Telephony

Papp og porselen

Hos Optikkhuset får du briller i alle fasonger, farger og prisklasser. 54-åringen er opptatt av at folk må vite hva de bestiller hvis de velger en billig løsning på glass og brilleinfatning. Det er nemlig stor kvalitetsforskjell, på samme måte som det er forskjell på papp og porselen. Både i holdbarhet, kvalitet, funksjon og komfort.

– Hvis man tenker på hvor viktig det er å se godt, er kanskje ikke briller det man bør spare på, mener han, og legger til at det finnes brillekontoer dersom man ønsker, eller trenger flere briller.

Vision care, Automotive design, Glasses, Eyewear, Smile, Shelf, Bookcase, Tie

Mange merker

– Vi har tatt inn en del merker som du ikke finner så mange andre steder, og som det gjerne bare finnes få eksemplarer av, sier han og nevner blant annet Ahlem, Fendi, Moscot, Moncler, Theo, Victoria Beckham og historiske TVR fra Japan.

– Når kunden kommer inn så viser vi dem rundt i Optikkhuset som er fylt med kompetanse for å gi alle en bedre synshverdag. Og faktisk opplever vi at mange får lyst til å kjøpe nye briller selv om de kanskje bare er med noen, eller kommer inn av nysgjerrighet, sier Lauvland som kan fortelle at de etter nyåpningen har fått besøk av mange Kristiansandere som har lyst til å se hvordan butikken ser ut.

– Det er veldig gøy at folk synes vi skiller oss ut på en fin måte, og har lyst til å besøke oss, men vi må ikke glemme de trofaste kundene. De betyr mye for oss, sier han.

Se merkene vi har inne

Kolbjørn har vært opptatt av at selv om de selger tradisjonelle briller,  så har også mote vært en stor del av hans interessefelt.

– Fordi mote alltid ville trigge ønsket om noe nytt, og med behovet for godt syn, vil det også lede kunder til Optikkhuset og til synsundersøkelser, som er selve grunnmuren i det vi jobber med.

Sliper briller og 3D print

Men det er ikke bare brilleutvalget som er i egen klasse hos Optikkhuset. Optikerforretningen har også investert i toppmoderne utstyr, og sliper blant annet alle brilleglassene selv.

Hos Kolbjørn og co kan du blant annet få kjøpt de populære blue block brillene som er perfekte å bruke hvis du tilbringer mange timer foran skjermen hver dag.

–Slike briller får du hos oss fra 499 kroner og oppover. Alt etter hvilken brilleinnfatning du velger, forteller driftsleder Maria Kjær fortsetter: Og det beste er at vi sliper glassene i butikken, og tilpasser brillen slik at den faktisk passer hver enkelt.

Optikkhuset tilbyr også den digitale fremtiden av 3D-printede briller med facescanning. Brillene er printet i polyamid, et bærekraftig materiale.


Gode kundeopplevelser

For Kolbjørn og teamet er det viktig å bry seg om folk og skape gode kundeopplevelser. At det kan handle om noe mer enn bare det daglige «melk og brød». Å behandle alle likt uavhengig ansikt eller lommebok er hele teamet opptatt av.

– At vi som jobber her skal være til stede i butikken og skape en lokal forankring. Når man har fått muligheten til å leve, så skal man gjøre det beste ut av det. Gode opplevelser, gode historier og super service gjør forhåpentlig Optikkhuset til et godt sted å være for kundene våre. Her skal alle føle seg viktige og velkommen.

Ta kontakt med oss på Optikkhuset

Optikkhuset

  • Optikkhuset i Grimstad er fylt med kvalitet, kopetanse og lidenskap for gode synsopplevelser
  • Storgata 26, Grimstad

Om artiklene fra BrandStudio

Innholdet i denne artikkelen er ikke skrevet av redaksjonen, men av PMSør Brandstudio, en del av mediehuset Polaris Media Sørs annonseavdeling. Vi er opptatte av et tydelig skille mellom redaksjonelt og kommersielt innhold. Om du opplever at denne eller andre annonser er utydelig, gi oss gjerne beskjed på e-post.

Synes du denne type artikler ser spennende ut?
Ta kontakt så hjelper vi deg gjerne.

© Copyright PMSør Brandstudio

Product, Mammal, Font
Font

ANNONSØRINNHOLD