– En hyggelig anerkjennelse

Kvadraturforeningen fikk prisen Årets markedsfører i 2020. Nå skal Markedsføringsforeningen kåre ny vinner.

Heidi Sørvig og Rolf Øygarden Foto: PMSør Brandstudio
Annonsørinnhold produsert av PMSør Brandstudio

– Å få denne prisen var en hyggelig anerkjennelse, og det er fint at en ikke trenger å ha et stort markedsføringsbudsjett for å bli lagt merke til. Vi er veldig stolte, sier Heidi Sørvig.

Hun er daglig leder i Kvadraturforeningen, som ble kåret til Årets markedsfører i 2020. I begrunnelsen ble det fremhevet at foreningen hadde trygg, tydelig og sjarmerende kommunikasjon i kampanjen «Med hjerte for byen».

– Det var stas å få prisen, og det opplevdes litt som det var hele byen som fikk den, sier Rolf Øygarden, prosjektleder i Kvadraturforeningen.

I kampanjen løftet Kvadraturforeningen frem ansatte i kvadraturen og oppfordret publikum til å handle lokalt.

– Vi appellerte både til hode og hjerte og traff veldig godt. «Med hjerte for byen» er nå

en naturlig del av vår markedsføringsstrategi, sier Sørvig.

I juni skal Årets markedsfører for 2021 kåres, og frem til 11. april kan du nominere aktuelle kandidater.

Rolf Øygarden og Heidi Sørvig Foto: PMSør Brandstudio

Markedsføring utenfor boksen

Jan Kristian Benestad er nestleder i Markedsføringsforeningen og juryleder. Han ser blant annet etter strukturert markedsføring når vinneren skal kåres.

– En god kandidat til denne prisen er en bedrift som har jobbet strukturert med markedsføring basert på innsikt om kundene og markedet, sier Benestad, som til daglig er markedssjef i SkandiaEnergi.

Jurylederen er spent på hvem som skal konkurrere om prisen i år, og hvilke markedsføringsgrep kandidatene har tatt.

– Mange har måttet jobbe ekstra kreativt med markedsføringen under pandemien. Det er spennende med kandidater som tør å ta nye grep og tenke utenfor boksen, sier han, og oppfordrer både store og små bedrifter til å nominere seg selv eller andre.

Her kan du nominere en bedrift til prisen Årets markedsfører.

Jan Kristian Benestad Foto: PMSør Brandstudio

Innsikt, strategi og effekt

Prisen Årets Markedsfører har blitt delt ut av Markedsføringsforeningen i Kristiansand siden 1977, og blant vinnerne de senere år er Blå Kors, Under Lindesnes, Morild Norway og Palmesus.

– Vi satser på mange gode kandidater i år også, og det er lov å nominere både seg selv og andre. Alle typer bransjer i Kristiansandregionen, det vil si fra Mandal i vest til Lillesand i øst, kan nomineres, sier Jan Kristian Benestad.

Han leder årets jury, som består av Sven Arild Bransdal (Elproffen), Eva Kvelland (Sparebanken Sør), Stian Guse (Folk), Randi Granvold (07), Anne Danielsen (Oliviers & Co), Dragoslav Jerkovic (Scan Trade) og Arnfinn Haukom Olsen (Foss Fabrikker).

Juryen vurderer den helhetlige markedsføringsstrategien til kandidatene, og hvordan de scorer på kriteriene innsikt, strategi og effekt. Alle tre punktene vektes like mye. Les mer om kriteriene her.

Fra venstre: Anne Danielsen, Sven Arild Bransdal, Randi Granvold, Jan Kristian Benestad og Arnfinn Haukom Olsen. Ikke til stede da bilde ble tatt: Eva Kvelland, Stian Guse og Dragoslav Jerkovic. Foto: Markedsføringsforeningen