En synsopplevelse utenom det vanlige

Gode synsopplevelser, gode historier og super service gjør Optikkhuset til et godt sted å være for kundene.

Foto: PMSør Brandstudio
Annonsørinnhold produsert av PMSør Brandstudio

– Responsen etter nyåpningen har vært helt overveldende. Det er nesten så vi må klype oss i armen for å tro at det er sant, sier Kolbjørn Lauvland.

12. oktober i fjor var det nemlig nyåpning av optikerforretningen som han har drevet i over 20 år. Ikke bare har butikken gått gjennom en totalrenovering av lokaler og interiør. Kolbjørn bestemte seg likeså godt for å endre navnet i samme slengen.

– Nå er det Optikkhuset som gjelder, og jeg har inntrykk av at det navnet allerede er godt satt hos kundene våre, sier Kolbjørn.

Foto: PMSør Brandstudio

Utenom det vanlige

Optikkhuset i Grimstad er ikke som alle andre optikerforretninger. Forretningen må oppleves for å forstå at dette er et sted som er litt utenom det vanlige.

Innehaver Kolbjørn Lauvland har nemlig ikke spart på noe når det gjelder både innredning og det folk flest kommer for å kjøpe, nemlig briller.

– Vi ønsker at det skal være en synsopplevelse i seg selv bare å besøke oss, ler Kolbjørn.

Det er ingen tvil om at Kolbjørn Lauvland er en mann med mange ideer, og sammen med sin kone Ingfrid, Karoline Mitchell, xxx og driftsleder Maria Kjær utgjør de et godt team.

Og 54- åringen har virkelig lagt sin sjel i arbeidet som er gjort med forretning. Sammen med dyktige håndverkere har han skap et brilleunivers som skiller seg ut.

– Vi har jobbet sammen med et kreativt og grundig team fra Bico og Mood interiørarkitekter, sier Kolbjørn.

Det er han selv som har kommet opp med skisseforslag, som Bico og Mood har tatt videre.

Foto: PMSør Brandstudio

Stadig nye utfordringer

I over 20 år har Kolbjørn jobbet som optiker, og mye har skjedd i bransjen siden han var ferdig utdannet. Heldigvis. For med stadig nye utfordringer har optikeren sluppet å kjede seg.

– Den største forandringen har nok vært innen øyehelse. Takket være at vi nå måler trykk i øynene og undersøker stær og mye annet, oppdages ting raskere. Da kan vi henvise til spesialister og behandlingen kan starte mye tidligere. Den utviklingen har krevd mye videreutdanning og nytt utstyr, men det er til kundens beste, sier han.

Kolbjørn har ikke tall på hvor mange briller han har solgt opp gjennom årene, men at det er mange er det ingen som helst tvil om. Og han vet ofte hvilken brille kunden bør velge, lenge før kunden selv forstår det.

– Man har jo fått litt erfaring med hva som kler ulike ansiktsformer og farger etter hvert, smiler han.

Papp og porselen

Hos Optikkhuset får du briller i alle fasonger, farger og prisklasser. Men 54-åringen er opptatt av at folk må vite hva de bestiller hvis de velger en billig løsning på glass. Det er en stor kvalitetsforskjell. På samme måte som det er forskjell på papp og porselen. Både i holdbarhet, kvalitet, funksjon og komfort.

– Hvis man tenker på hvor viktig det er å se godt, er kanskje ikke briller det man bør spare på, mener han.

Økonomisk sett kunne det derfor kanskje lønne seg å ta inn bare de tryggeste utgavene. Men Kolbjørn mener man trenger litt krydder i livet og insisterer på å ha noen flere alternative varianter på veggen også.

Mange merker

– Jeg har tatt inn en del merker som du ikke finner andre steder her på Sørlandet, og som det gjerne bare finnes noen få eksemplarer av, sier han og ramser opp blant annet Ahlem, Lindberg, Moscot, Theo Dare og Victoria Beckham.

– Når kunden kommer inn så viser vi dem rundt i Optikkhuset som er fylt med kompetanse for å gi alle en bedre synshverdag. Og faktisk opplever vi at mange får lyst til å kjøpe nye briller selv om de kanskje bare er med noen, eller kommer inn av nysgjerrighet, sier Lauvland som kan fortelle at de etter nyåpningen også har fått besøk av mange Kristiansandere som har lyst til å se hvordan butikken ser ut.

– Det er veldig gøy at folk synes vi skiller oss ut på en fin måte, og har lyst til å besøke oss, men vi må ikke glemme de trofaste austegdene. De betyr mye for oss, sier han.

Kolbjørn har vært opptatt av at selv om de selger tradisjonelle briller, skal de også være oppdatert på det siste innen mote.

– Fordi mote alltid ville trigge ønsket om noe nytt, vil det også lede kunder til Optikkhuset og til synsundersøkelser, som er selve grunnmuren i det vi jobber med.

Sliper brilleglass

Men det er ikke bare brilleutvalget som er i egen klasse. Optikerforretningen har også investert i toppmoderne utstyr både når det gjelder synsundersøkelser, og ikke minst utstyr så de kan slipe kundenes brilleglass i butikken.

Hos Kolbjørn og co. kan du også få kjøpt de populære blue cut brillene som er perfekte å bruke hvis du tilbringer mange timer foran skjermen hver dag.

–Slike briller får du hos oss fra 499 kroner og oppover. Alt etter hvilken brilleinnfatning du velger, forteller driftsleder Maria Kjær fortsetter:

Og det beste er at vi sliper glassene i butikken, og tilpasser brillen slik at den faktisk passer hver enkelt.

Gode kundeopplevelser

For Kolbjørn og teamet er det viktig å bry seg om folk og skape gode kundeopplevelser. At det kan handle om noe mer enn bare det daglige «melk og brød».

– At vi som jobber her skal være til stede i butikken og skape en lokal forankring. Når man har fått muligheten til å leve, så skal man gjøre det beste ut av det. Gode opplevelser, gode historier og super service gjør forhåpentlig Optikkhuset til et godt sted å være for kundene våre.