Familiebil til budsjettpris

Maxus Euniq6 er en svær familie-SUV med maks plass for pengene.

Foto: PMSør Brandstudio
Annonsørinnhold produsert av PMSør Brandstudio

Skal du på elbiltur med storfamilien, er ikke valgmulighetene mange når det gjelder aktuelle bilmodeller. I alle fall ikke hvis du ikke har planer om å blakke deg helt.

– Skal du ha samme størrelse, må du opp i pris, og hvis du skal ha samme pris, må du ned i størrelse. Derfor er denne bilen en helt optimal familiebil, sier Sven Olav Brufjell hos RSA Bil i Kristiansand.

Og han vet hva han snakker om. For med to barn selv i barnehagealder vet han alt om hvor mye utstyr, ting og tang som må med i bilen når familien skal ut på tur.

– Den er kommet inn som et friskt pust i familie-SUV-klassen. Den har maks plass, maks utstyr og maks kjørekomfort, sier Brufjell.

Besøk nettsiden til RSA Bil i Sørlandsparken her.

Luksusfølelse

Når du setter deg inni Maxus Euniq6, vil du få en følelse av luksus du forbinder med langt dyrere biler.

– Det er en bil som har absolutt alt. Dashbordet er trukket i skinn, forsetene er elektrisk justerbare, og du har ambientbelysning med hele 64 farger. I tillegg er både Apple Carplay og Qdlink på plass, sammen med trådløs lading av mobiltelefonen, sier Sven Olav Brufjell.

Bilen har også en lang rekke sikkerhets- og førerassistentsystemer.

– LED-lys, adaptiv cruisekontroll, 360-graders kamera, filskiftvarsling og blindsonevarsling, og selvsagt automatisk nødbremssystem. Alt dette er standard på alle bilene som leveres i Norge.

Foto: PMSør Brandstudio

Et hav av plass

Maxus Euniq6 er virkelig en bil det svinger av. Og det er en bil i akkurat det segmentet nordmenn elsker: En SUV i mellomklassen. Med en lengde på 4,73 meter og en høyde på hele 1,73 meter, er den på størrelse med Tesla Model Y og romsligere enn de aller fleste familie-SUV-er.

Men overordnet alt: Skal du ha mest mulig bagasjeplass, så finnes det ingen konkurrenter. Her er Maxus Euniq6 fullstendig overlegen. Den har et bagasjevolum du ellers må ha to biler eller et millionbudsjett for å oppnå.

– Bagasjeromsvolumet er flere hundre liter større enn jevnstore konkurrenter

Når du åpner den elektriske bakluken, åpenbarer det seg nemlig et lite hav av plass på 754 liter, sier Brufjell.

Men Euniq6 imponerer på mer enn plass. Til Norge kommer toppmodellen, bra utstyrt, til 389.000 kroner. Da får du en stillegående, rimelig kjapp elbil med rekkevidde etter WLTP-standard på 354–452 kilometer.

Den har 70 kW batteripakke og kan lades fra 30–80 prosent på 35 minutter i normaltemperaturer.

Foto: PMSør Brandstudio

Mye bil for pengene

I Maxus speiler prisen en «midt på treet» bil, godt utstyrt og med stort glasstak til å åpne, elektrisk bakluke, elektrisk justerbare skinnseter, ryggekamera, toveis justering av rattet, 360 graders kameravisning, adaptive cruisekontroll og kablet Apple CarPlay.

– Du får med andre ord mye bil for pengene, sier Brufjell.

En annen ting som også kan være avgjørende hvis man er på biljakt i disse tider er at leveringstiden på Maxus Euniq6 er kort.

– Det er faktisk kun ett par måneders leveringstid på denne bilen. Så ønsker du bil før høsten, så er dette et trygt kjøp, forsikrer Brufjell.

Maxus Euniq6

  • Rekkevidde (WLTP): 354-452 km

  • Batterikapasitet (kWt): 70 kWt (netto)

  • Hurtiglading: 30-80% på 35 minutter

  • Trekk: Forhjul

  • Ombordlader: 7,2 kW

  • Effekt: 177 hk

  • Dreiemoment: 310 Nm

  • 0–100 km/t: 9,5 s

  • Størrelse: 473 x 186 x 173 cm

  • Hengervekt: 400 kg

  • Bagasjerom: 754 liter

  • Taklast: 50 kg

  • Bakkeklaring: 19 cm

  • Vekt: 1885 kg

  • Nyttelast: 325 kg

Les mer om Maxus Euniq6 hos RSA Bil.