-En drøm som har gått i oppfyllelse

Allerede da han som 16-åring kom alene til Norge drømte Million Behre om at han skulle jobbe i en Rema-1000 butikk når han ble stor. I mai ble han tildelt kontrakt som kjøpmann på Rema 1000 Grimstad som ligger i Interiørgården.

Foto: PM Sør Brandstudio
Annonsørinnhold produsert av PMSør Brandstudio

– Dette har virkelig vært en drøm som har gått i oppfyllelse, sier Million Behre. Smilet går nesten rundt på 36-åringen mens han legger klart dagens nystekte brød i hyllene. Det er tre måneder siden han ble ansatt som butikksjef eller kjøpmann som man kaller det i Rema 1000.

– Jeg har bare vært her noen få måneder, men jeg kan allerede nå si at jeg stortrives og gleder meg til å gå på jobb hver eneste dag, sier han.

Vil være et forbilde

Som kjøpmann i Rema 1000 har 36-åringen personalansvar for sine ansatte. Han har stor tro på at motiverte medarbeidere gjør en bedre jobb, og han ønsker å gå foran som et forbilde. Det betyr at det ofte blir lange og hektiske dager på jobb.

– Jeg forsøker å være den første som kommer på jobb. Ofte er jeg her allerede så tidlig som klokka 05.00 om morgenen. Og jeg kan ikke dra hjem klokka 15 og forvente full innsats fra alle andre resten av dagen. Jeg må være med å dra lasset, også sammen med de som jobber her på kvelden, sier han.

En tur gjennom butikken og lageret bak, viser realiteten i det han snakker om. Det er alltid noe å ta tak i, og som kjøpmann må Million mestre en rekke ulike oppgaver, helt fra å ta imot ferskvare, hjelpe til med plassering av frukt og bær, bakervarer og til å ta kassene.

- Det fins ingen jobb som heter å «sitte i kassa på Rema». Ingen gjør bare det. Her har vi alle ulike ansvarsområder og oppgaver. Vi delegerer ansvar og fungerer sammen som et team. Alle skal være like mye verdt, forteller Million.

Foto: PM Sør Brandstudio

Trives best med kundekontakt

Og med det ansvaret det er å drive butikk kommer det også en del kontorarbeid.

– Det er faktisk veldig mye kontorarbeid. Men jeg trives aller best med kundekontakt i butikken, så det hender ofte at jeg tar med meg kontorarbeidet hjemme for å kunne være mest mulig i butikken på dagtid sier han.

36-åringen roser regionskontoret til Rema 1000 for at de alltid er behjelpelige hvis det er noe han lurer på.

Men selv med lange dager og mye jobb, stortrives han med sin nye tilværelse. På spørsmål om hva som er det beste med jobben hans, er han sikker i sin sak.

– Det er kanskje litt klisjé, men det er de ansatte og kundene. Den relasjonen du får til folk er viktig. Og kundeservice er fortsatt veldig viktig i vår bransje. Det er noe jeg alltid jobber med, sier Million.

Det er sterk konkurranse i bransjen. Prisene presses stadig og det blir mindre forskjell på de ulike kjedene. Behre sier at man aldri kan ta ting for gitt. Han legger vekt på å være fremoverlent og ha fokus på detaljene som skal til for å skape den gode handleopplevelsen. Han tror det er nøkkelen til at kunder ønsker å komme tilbake til han.

Foto: PM Sør Brandstudio
Foto: PM Sør Brandstudio

Smil og god service

Millions nøkkel til suksess ligger i det å ta vare på dem som handler.

– Kundene er våre gjester og de skal føle seg velkomne. Alle skal bli møtt med smil og god service, sier han.

Behre har ifølge seg selv alltid hatt en kremmer i seg. Han bestemte seg tidlig for å starte i servicebransjen.

– Jeg startet det små, og begynte å arbeide i kiosk. Valget falt på 7-Eleven-kjeden, og det gikk ikke lang tid før jeg fikk muligheten til å drifte kiosk i både Arendal og Kristiansand, forteller han.

– Det er lite som skal til før kundene går over til konkurrentene, så man kan ikke lene seg tilbake å ta ting for gitt. Enkle ting gir det lille ekstra. Det handler om gode holdninger, og små detaljer som å alltid si “hei” og å åpne posen for kundene. Og så må man alltid ha respekt for alle kunder, uansett samfunnslag. Her er alle like viktige, avslutter Million.