— Det ble delt over alle mulige land. Jeg fikk 10.000 følgere over natten, sier Jørgine Vasstrand Haagensen (25) fra Ålesund.

Hun sikter til et Instagram-innlegg for ett og et halvt år siden, der hun la ut en treningsvideo med sønnen på fire måneder.

Med 231.000 følgere på Instagram, 30.000 på Facebook, 10.000 på Snapchat, samt over 4000 lesere på bloggen daglig, er hun under navnet «Funkygine» en av Norges største treningsbloggere.

— Svært få har fagkompetanse

Men med et stort publikum, og med trening som hovedtema, følger et stort ansvar, mener ekspertene.

PROFESSOR: Jorunn Sundgot-Borgen. Foto: Mette Bugge

Jørgine Vasstrand Haagensen er utdannet personlig trener gjennom Norges idrettshøgskole (NIH). Hun bygger kontinuerlig på utdannelsen med nye kurs. Det er ikke alltid tilfelle hos alle kollegene hennes.— Problemet er at svært få av bloggerne har fagkompetanse innen de fagområdene de omtaler og gir anbefalinger og råd om, som for eksempel trening og kosthold, sier Jorunn Sundgot-Borgen, professor i idrettsmedisinske fag ved NIH.

Ikke godt dokumentert

Hun mener at bloggere i verste tilfelle kan formidle helseskadelige råd, i mangel på kunnskap og kompetanse. Sundgot-Borgen får støtte av lege, kostholdsekspert og forfatter, Berit Nordstrand.

— Vi vet at særlig ungdommer følger rådene som gis av bloggere. I den grad du gir tips, har du derfor et kjempeansvar. Jeg tenker at det er bekymringsfullt at stadig flere henter råd om både mat, helse og trening fra lite kvalifiserte nettsteder, sier Nordstrand.

Hun blogger selv om mat og helse, men støtter seg på faglig kompetanse. Nordstrand har sluttet som overlege for å kunne konsentrere seg fullt og helt om å skrive og holde foredrag. Å jobbe fulltid med mat og helse ble etter hvert nødvendig for å holde seg faglig oppdatert.

— Jeg ser at det er veldig mange råd som er fundert på nye trender og synsing, og mindre på dokumenterte studier. Det er bekymringsfullt hvis en ikke-fagperson går ut med råd basert på en enkelt studie. Det kreves et faglig blikk for å vurdere den enkelte studies kvalitet, sier Nordstrand.

Jørgine Vasstrand Haagensen har lagt merke til at mange blogger om fagområder de ikke har utdanning i.

— Å gi tips om ting de ikke har peiling på, er blitt en sykdom blant bloggerne. Mange gjør det kanskje uten å tenke at det sitter en god del som ser opp til dem og følger disse rådene. Jeg prøver å være veldig bevisst på ikke å gi råd om ting jeg ikke føler meg helt trygg på, sier 25-åringen.

En av Norges største

Camilla Aastorp Andersen, også kjent som "Treningsfrue", har én av Norges største treningsblogger. Hun har ingen formell utdannelse innen trening, uten at hun ser på det som en stor hindring.

BLOGGER: Camilla Aastorp Andersen, også kjent som «Treningsfrue». Foto: PRIVAT

— Jeg har trent så lenge jeg kan huske, og har en mann som er veldig inne i treningsmiljøet. Bloggen er basert på mine erfaringer og intensjonen er at den skal være motiverende, sier hun.Hun forteller at hun er veldig bevisst ansvaret hun har for leserne sine.

— Jeg utgir meg aldri for å være en fagperson, og henviser alltid til folk med relevant utdannelse når noen spør meg om konkrete råd. Mitt fokus er og vil alltid være å motivere mennesker til å bevege seg mer, og det er jeg glad for at jeg har lykkes med, sierAndersen.

Ut mot PT-bransjen

Flere av de store bloggerne viser til utdanning som personlig trener. Ifølge medisinprofessor ved NTNU, Jan Hoff, er ikke det nok for å gi godt nok kvalifiserte råd.

— Vi krever tre års utdanning for at noen skal få snakke med barna våre på skolen eller i barnehagen, eller gi oss råd i helsevesenet. Da synes jeg det er merkelig at det skal holde med helgekurs for at PT-ene skal gi råd om trening, sa Jan Hoff i en sak på bt.no i mai .

HJELPER ANDRE: Jørgine Vasstrand Haagensen er skeptisk til bloggere som gir råd, uten å ha fagkompetanse. Foto: Alexander Worren

Tall for 2014 viser at nordmenn kjøper personlig trening for ca. 400 millioner kroner. Men en PT-utdanning kan bety så mangt. For eksempel tilsvarer utdanningen ved Norges idrettshøgskole 30 studiepoeng (et semester), men det finnes også andre muligheter dersom du ønsker å vise til formell utdannelse.Uttalelsene fra Hoff møtte motstand, blant annet fra personlig trener Martin Norum.

— Det er på ingen måte nødvendigvis en garanti at en med mastergraden i orden får de beste kunderesultatene, like sikkert som det er at ikke alle som «bare» er personlig trenere er dårlige av den grunn, sa Norum.

- Viktig å presisere

Det er ikke bare treningsbloggerne som er store på nett. Med over 30.000 unike lesere er "Trines matblogg" blant Norges desidert største i sin kategori. Bloggen skal inspirere til matglede og grunnlegger Trine Sandberg er selv utdannet jurist.

— Det blir et supplement til fagpersonell, i mitt tilfelle til kokkene. Det er en fordel at leserne kan få informasjonen fra flere hold. Men bloggerne har ofte ikke en formell utdannelse, og de bør være tydelige overfor sine lesere på det, sier Sandberg.

- Uheldig trend

— Dersom det å følge en person på Instagram eller en blogg gir motivasjon til å få en helsefremmende livsstil, er det ikke noe galt i det, men det er flere årsaker til at trenden med at stadig flere henter råd fra blogger ikke er heldig, sier Jorunn Sundgot-Borgen, og peker på blant at innleggene veldig sjeldent er kunnskapsbasert.

Hun får støtte fra «Funkygine».

— Det er absolutt positivt at de med sine innlegg inspirerer til trening og til å endre livsstil, men enkelte bør roe ned de konkrete tipsene og heller si tydelig fra at dette fungerer for meg. Presiser at det er egne erfaringer og at dette kun gjelder din kropp, sier Haagensen.

Vil bli større

Cecilie Staude er høyskolelekter ved BI og ekspert på sosiale medier. Hun mener bloggerne er kommet for å bli.

— Jeg tror bloggerne bare kommer til å bli større. Vi ser at de stadig får stor betydning som markedsføringskanaler. Jo flere lesere, desto mer attraktive blir de for annonsører, argumenterer Staude.

Hun viser til at trening og kosthold er blant nisjene som utmerker seg på blogger og i sosiale medier. Men hvem som virkelig blir store, er ikke like lett å sette fingeren på.

— Det finnes ikke noen oppskrift på hvem som lykkes. Du må produsere et innhold som har stor verdi for leseren. Er du kjendis kan det gi deg et fortrinn, men det er også mange eksempler på vanlige mennesker som har klart å bygge seg opp en blogg og fått imponerende mange lesere, sier hun.

BI-lektor Staude trekker likevel frem åpenhet og ærlighet som viktige faktorer for å opprettholde god kontakt med leseren.

— I motsetning til journalister og tradisjonelle medier, har de ikke en Vær Varsom-plakat å forholde seg til. Det ansvaret må de ta selv, men det er det ikke alle som gjør. De som tar det på alvor, tror jeg har større forutsetninger for å bli populære, sier Staude.