Drivstoff, vedlikehold, forsikring, årsavgift. Tusenlappene flyr fort om du eier bil. Kristina Fyhn (24) vurderte lenge å kjøpe bil, men slo det fra seg. Kostnadene ved å ta lappen, kjøpe og eie bil, ville bli for høye.

Hun fant en annen løsning: Elsykkel med sykkelvogn. På den kunne hun enkelt komme seg til og fra jobb, via barnehagen for å levere og hente sønnen Isaac (2).

— Jeg sparer mye penger, samtidig som det er mye mer miljøvennlig. Dessuten merker jeg det på humøret når du starter dagen med frisk luft og moderat trening, sier Fyhn.

20.000 elsykler

Svært mange har gjort som 24-åringen fra Lier. Tall fra Sportsbransjen AS viser at salget av elsykler ble doblet i fjor. Slik det også ble året før. Det anslås at det ble solgt omtrent 20.000 elsykler i 2015. — Norge har vært langt fremme på elbilsalg, men hengt litt etter på elsykkelsalget. Men de siste tre årene har det tatt seg veldig opp, etter hvert som fenomenet har blitt mer kjent. Jeg tror folk setter pris på elsykkelen fordi den transporterer deg raskt frem på en rimelig måte, uten å belaste miljøet eller bidra til økt trafikkaos, sier Hans Håvard Kvisle, partner i Evo Elsykler AS.

Bård Kristiansen er administrerende direktør i Sportsbransjen AS. Han tror økningen også skyldes at elsyklene er blitt bedre, mer tilgjengelige og mer «akseptert» å bruke.

— Tidligere ble elsykkel sett på som litt «juks». Den holdningen er borte og elsykkel er blitt et veldig akseptert transportmiddel, sier Kristiansen.

Elsykkelsalget i Europa har også steget kraftig de siste årene. I Nederland, eksempelvis, er hver femte sykkel som selges en elsykkel.

- Gir ikke stor effekt

Men får man egentlig noen treningseffekt av å sykle på elsykkel? Tja, sier Sveinung Berntsen. Han er professor i idrettsvitenskap ved Universitetet i Agder.

— Det finnes noe forskning på dette, men den er ikke entydig. Noen blir i bedre form, noen ikke. Det kommer nok an på hvor god form en er i utgangspunktet, og hvor mye en benytter elsykkelen. Er du i god form fra før, vil ikke nødvendigvis elsykling med relativt lav intensitet gi den store effekten. Men er du inaktiv og i dårlig form, så kan elsykling være en fin måte å komme i bedre form på, sier Berntsen.

Han forteller blant annet at en har vesentlig lavere intensitet på elsykkel i oppoverbakke, på grunn av motorhjelpen, enn om du sykler på vanlig sykkel.

- Akkurat nå kan jeg ikke se for meg noe annet, sier Kristina Fyhn. Foto: Roger Johnsen

Sykler året rundtFor Kristina Fyhn tar det ca 30 minutter fra hjemmet på Nordstrand, via barnehagen, til jobben på en kafé på Ullevål Hageby i Oslo.

— Jeg merker at jeg bruker kroppen, men samtidig får man hjelp i oppoverbakkene. Det gjør at man slipper å komme gjennomsvett og sliten på jobb. Du er heller ikke avhengig av å dusje. Det gjør det lettere å sette seg på sykkelen hver dag, sier Fyhn.

Hun har piggdekk på sykkelen, slik at hun kan sykle hele vinteren.

— Når man har små barn er man alltid på kikk etter praktiske løsninger som fungerer i hverdagen. Nå kan jeg sykle året rundt, sier Fyhn.

Hun har ingen planer om å slutte med elsykling.

— Akkurat nå kan jeg ikke se for meg noe annet. Det er ingen tvil om at det var et godt valg, sier 24-åringen.