Nylig lanserte undertøyskjeden Change sin kampanje «Sisterhood by Change». Kampanjen har som mål å motvirke kroppspress, men har fått mye kritikk — blant annet for bruken av frontfigurer. En av dem som har reagert er feminist og burleskartist Carina Carlsen.

— Kampanjen er for ensidig og at den har en negativ innfallsvinkel i sitt fokus på kroppspress, sier Carlsen.

Dette bildet er hentet fra Sisterhood by Change-kampanjen. Foto: Change

#BeyondbodyDa hun kritiserte Sisterhood by Change på sosiale medier, ble hun oppfordret til å lage sin egen kampanje. Den utfordringen tok hun, og fikk med seg Spiseforstyrrelsesforeningen på laget.

I helgen samlet de åtte ulike kvinner til fotografering og filming. I videoene snakker kvinnene om hva de liker ved kroppen sin og hvilke personlige kvaliteter de er mest fornøyde med. Først står de i BH, men mens de snakker kler de på seg. Kampanjen har fått navnet #Beyondbody.

Carina Carlsen. Foto: Matteo Bigi

— Vi ønsker ikke å undergrave bloggerne i Change sin kampanje. Deres stemme, opplevelser, tanker og erfaringer er like viktig som noen annens. Men vi ønsker å ta skrittet videre og formidle at uansett hvem du er, så har du som person noen unike egenskaper som gjør deg spesiell og verdifull. Dette gjør vi gjennom et stort mangfold av kvinner - store, små, med ulike etnisiteter og bakgrunn, sier Carlsen, som er mest kjent for sin lettkledde burleskopptreden i Norske Talenter.

Elske seg selv

Kjernen i budskapet er å elske seg selv. Kropp og personlige kvaliteter, det ytre og det indre.

— Vårt formål er å vise mangfold og kroppsaksept, og sette fokus på hvor viktig det er å fremsnakke seg selv. Dette har stor påvirkning på hvordan man forholder seg til egen kropp. Til syvende og sist kan dette også bidra til å forebygge spiseforstyrrelser, sier Silje Olsen, sosial- og markedskonsulent i Spiseforstyrrelsesforeningen.

Silje Olsen. Foto: Matteo Bigi

Hadde de hatt litt bedre tid, ville de hatt et enda større mangfold i frontfigurene.— Vi kunne tenkt oss å ha med både noen med funksjonshemminger, en transperson og menn. Men det fikk vi rett og slett ikke til når vi hadde så kort tid, sier Carlsen, som selv er en av kvinnene i kampanjen.

- Dere bruker jo selv kropp for å bekjempe kroppspress. Er det riktig måte å gå frem?

— Kropp kan ikke bekjempe kropp alene, men det kan være med å bekjempe. Hvis man ser folk i ulike størrelser, etnisitet og bakgrunn i denne type setting, så blir det mer normalisert. Jeg vil at vi skal kunne gå på stranden i bikini, og vise strekkmerker, valker og rynke, og fortsatt være fornøyd om man har alle disse tingene, sier Carlsen.

Lært å elske kroppen sin

Nastaran Marie Kowkabi er en av kvinnene som er med i kampanjen. 30-åringen fra Oslo er kvinnen bak Norges første plussizeblogg og var i 2013 med i Miss Plus Size International.

— Jeg har alltid vært veldig opptatt av kroppsaksept, selvelsk, mangfold og at alle er bra nok som de er. Jeg håper vi en dag kan få et samfunn der man har mer aksept for mennesker - uavhengig av størrelse, legning, hudfarge og bakgrunn, sier Kowkabi.

- Hvilket forhold har du til egen kropp?

— Jeg tror ikke det er noen som alltid er hundre prosent fornøyd. Heller ikke jeg. Men i stedet for å strebe etter noe annet hver dag, har jeg lært meg å elske kroppen min, sier hun.

Hun håper budskapet i #Beyondbody blir oppfattet slik den var ment.

— Alle budskap kan noen ganger virke mot sin hensikt, fordi segmentet er forskjellig og man tolker budskap forskjellig. Men jeg tror at jo mer man eksponeres for ulike kropper og mennesketyper generelt, desto mer naturlig del av hverdagen vil det bli, sier 30-åringen med iransk bakgrunn.

Change: - Kjempeflott

Change reagerer slik på at Sisterhood by Change førte til at Carlsen og Spiseforstyrrelsesforeningen laget sin egen kampanje for å motvirke kroppspress.

— Jeg tenker at det er kjempeflott. Vårt ønske er å sette søkelys på respekt og glede over egen kropp, og alle andre som gjør det samme heier vi på, sier Beate Higley, administrerende direktør i Change of Scandinavia Norway.

Under ser du en av videoene i kampanjen

Opptatt av kropp, trening og selvbilde? Da kan vi anbefale disse sakene:

På rekordtid har tobarnsmoren fått 30.000 likes og hylles i sosiale medier: