— Jeg tror de har frosset bolten og bare slått den av, sier Mari Langer Asland.

Hun viser frem den ødelagte sykkellåsen. Den var alt som lå igjen forrige lørdag. Mens hun lå og sov hjemme på Bjølsen i Oslo, ble sykkelen stjålet. Siden 2012 har hun blitt frastjålet hele ni sykler. Hittil i år er allerede to sykler forsvunnet.

— Når ni sykler er blitt stjålet fra meg i løpet av fire år, hvor mange andre er det som også får stjålet sykkel etter sykkel, spør hun.

Noen ganger ligger låsen til Mari Langer Asland igjen, andre ganger ikke. Prisene på syklene hennes har variert. De fleste har ligget på mellom 4000 til 6000 kroner. Men at noen ville stjele den brukte sykkelen til 1500 kom overraskende på henne. Foto: Brage T. Strøm

— Må prioritere merGanske mange, viser statistikk fra Finans Norge. Totalt 11.895 stjålne sykler ble meldt inn til forsikringsselskapene i Norge i 2015. Det er langt færre enn på 90-tallet, men en god del flere enn på midten av 2000-tallet (se tabell under).

— Sykkeltyveri og lommetyveri er blant de former for hverdagskriminalitet flest kommer borti. Vi skjønner at politiet må prioritere knallhardt, men oftere etterforskning og en høyere oppklaringsprosent på sykkeltyverier vil gi folk flest og kriminelle viktige signaler, mener Sigmund Clementz, kommunikasjonsrådgiver i If.

Han mener det gjør noe med rettsfølelsen til folk at de fleste sykkeltyverier – også de med organiserte bakmenn - rutinemessig blir lagt i en skuff uten en gang å bli sett på.

— Politikere og myndigheter vil at folk skal sykle. Mange kvier seg eller dropper det fordi de er redde for at sykkelen skal bli stjålet. Derfor bør også politikere gi politiet enda større muligheter til å begrense sykkeltyveriene, sier Clementz.

4837 tyverier i Oslo

Verst er statistikken for Oslo, der 4837 sykkeltyverier ble anmeldt i fjor. De siste fire år er økningen på nær 50 prosent. Nå skjer én av tre registrerte sykkeltyverier i Norge i hovedstaden.

— Statistikken er ikke hyggelig lesning for oss, sier politioverbetjent Stig Vasbø.

Han leder avsnittet for etterretning og vinning ved Majorstuen politistasjon. For å forklare økningen trekker han blant annet frem de åpne grensene i EØS-området og EUs østutvidelse.

— Vi har vært opptatt av vinningskriminalitet, med fokus på utenlandske bander og boliginnbrudd. Vi har tatt mange, sier Vasbø.

Han spør om kanskje fokuset til organiserte bander i stedet kan ha blitt rettet mot blant annet sykkeltyverier, siden risikoen for å bli tatt er langt mindre der.

Syv råd for å unngå tyveri

Så hva kan man selv gjøre for å redusere risikoen for at sykkelen blir stjålet? Sigmund Clementz i If har syv råd:

1. Ikke kjøp de billigste låsene. Du bør også velge en som er FG-godkjent.Erfaringsmessig er såkalte bøylelåser blant de tryggeste.

2. Lås alltid sykkelen fast i noe. Da kan den ikke bare plukkes med. Er sykkelen verdifull, bruk to låser.

3. Parker sykkelen på steder der mange ferdes. Det er også en fordel at det er god belysning. Da blir det mer ubehagelig for tyven å stjele den.

4. Ta med deg deler fra sykkelen. En ukomplett sykkel er mindre attraktiv. Hvis det er lett å fjerne, ta gjerne med setet og andre verdifulle og løse deler.

5. Sett fra deg sykkelen innendørs eller i garasje, ikke på gaten.

6. Gjør sykkelen mindre attraktiv. Er du ekstra tøff, kan du for eksempel lakkere den litt grisete eller veldig spesielt. Da blir den mindre verd på bruktmarkedet og er lett å kjenne igjen.

7. Registrer sykkelen i det sentrale sykkelregisteret. Dette drives av Falck. Da får du en oblat du kan feste på sykkelen.

Ifølge Mari Langer Asland er forsikringsselskapene stort sett veldig hjelpsomme, men hun sier at de etter hvert er blitt mer mistenksomme siden hun har meldt inn så mange sykkeltyverier. - Det er ikke så rart, jeg ville også lurt på en som melder så mange tyverier på så kort tid, sier hun. Foto: Brage T. Strøm

Har låst sykkelen hver gangMari Langer Aslands sykkel var en bruktsykkel til 1500 kr. Tidligere i år ble hun frastjålet en sykkel til nærmere 10.000 kr i et låst sykkelskur. I lange perioder tidligere har hun oppbevart sykkelen i leiligheten sin eller på balkongen. Dessverre er det ikke plass til dette i den nye leiligheten hennes.

— At én eller to sykler blir stjålet, kan man ikke beskytte seg mot, men at det skjer om og om igjen over tid provoserer meg. Det er lovløst, sier hun.

Asland har anmeldt samtlige tyverier, men de er blitt henlagt. Ideelt sett sykler hun til og fra jobb, samt lengre turer i helgene, men nå nøler hun på spørsmålet om hun skal skaffe seg ny sykkel.

— Jeg kommer sikkert til å falle for fristelsen til å kjøpe en ny sykkel, men det må nesten bli enda en billig en.