Regjeringen har foreslått at kommunene skal få fastsette snøscooterløyper for fornøyelseskjøring. 7. mai skal lovforslaget opp i Stortinget. Det liker Norsk Friluftsliv dårlig.

— Det er svært alvorlig og uforståelig at regjeringspartiene går inn for å liberalisere motorferdselloven slik at norsk kommuner skal få opprette snøscooterløyper i naturen. Vi frykter at dette er starten på en motorisering av norsk natur for fornøyelsens skyld, sier Siri Meland, friluftspolitisk rådgiver i Norsk Friluftsliv.

Følg Sprek på Facebook her!

Følg Sprek på Twitter her!

Verdens støyfrie dag

Hun viser til en ny landsdekkende undersøkelse foretatt av Ipsos MMI på oppdrag fra Miljødirektoratet og Norsk Friluftsliv. Den viser at stillhet, og det å komme seg vekk fra stress og mas, er blant de viktigste grunnene for at vi går på tur i naturen.

Samtidig viser en rapport at om lag 1,5 millioner nordmenn – hjemme hos seg selv – er utsatt for gjennomsnittlige støynivåer som overskrider de anbefalte verdier på 55 dB.

- Ikke til skade eller ulempe

Klima- og miljøminister Tine Sundtoft sier at muligheten til å oppleve naturområder uten støy er et viktig nasjonalt fellesgode som de ønsker å ivareta.

— Vårt utgangspunkt er derfor at økt lokal myndighet til å åpne for motorisert ferdsel bør reguleres gjennom sentralt fastsatte retningslinjer, sier Sundtoft.

Hun presiserer at forslaget ikke innebærer at det blir fritt frem for kommunene.

— Kjøringen skal skje i egne traseer, og disse kan ikke legges i verneområder og nasjonale villreinområder eller kreve terrenginngrep. Løypene skal heller ikke være til vesentlig skade eller ulempe for reindrift. Kommunene må foreta utredninger av virkninger for friluftsliv og naturmangfold og ta en rekke hensyn i arbeidet med løypene, også når det gjelder sikkerhet, sier klima- og miljøministeren.

Ønsker lovforslaget

Forslaget får ros fra Snøscooterklubbenes Fellesråd.

— Antallet snøscootere øker hvert år i Norge, og det er et stadig større ønske om å bruke snøscootere til fritidskjøring. Da er det viktig at kommunene får et verktøy til å regulere trafikken. På den måten unngår vi dødsulykker og konflikter med andre interesser, sier leder i Snøscooterklubbenes Fellesråd, Erik Kirkvold.

- Tror du lovforslaget blir vedtatt?

— Vi håper og tror at regjeringspartiene og Senterpartiet følger opp lovnadene de har gitt oss. Vi håper også at Arbeiderpartiet lytter til sine ordførere og støtter opp om lovforslaget, sier Kirkvold.

For eller imot?

Det er gjort mange undersøkelser på om nordmenn ønsker snøscooterløyper for fornøyelseskjøring.

— Så lenge det blir presisert i undersøkelsene at det er snakk om begrensede og merkede løyper, så har svaret vært ja, mener Kirkvold.

Dette møter motstand hos Den Norske Turistforening (DNT). De mener undersøkelsene fra de siste årene viser at folk ikke ønsker flere snøscootere i naturen, med unntak av en undersøkelse bestilt av snøscooterimportørene og snøscooterklubbene selv.

Advarer mot forslaget

— En undersøkelse Ipsos MMI har gjennomført i år spør konkret om etablering av løyper. Den viser at to av tre mener snøscootere kun bør brukes til nytteformål og at over halvparten av befolkningen er imot etablering av snøscooterløyper for fornøyelseskjøring i skog- og fjellområder, sier generalsekretær i DNT, Nils Øveraas.

DNT har advart sterkt mot lovforslaget.

— Årsaken er at det vil øke snøscootertrafikken i norsk natur betraktelig. Det bekrefter også regjeringen selv i lovforslaget. DNT vil fortsatt begrense snøscooterkjøringen til nyttetransport, slik at folk fortsatt skal finne stillhet, ro og gode naturopplevelser i norske vinterfjell.

• Ønsker du snøscooterløyper for fornøyelseskjøring?