Ilustrasjonsfoto av folk som trener på Sats Elixia i Akersgata i Oslo. Ilustrasjonsfoto av folk som trener på Sats Elixia i Akersgata i Oslo. Foto: Robert McPherson, Aftenposten

Mental trener: Derfor mislykkes du med nyttårsforsettet ditt

Har du allerede gitt opp nyttårsforsettet? Vel, du er ikke alene.

En ny undersøkelse, gjennomført i Storbritannia, viser at 47 prosent av de som har bestemt seg for å begynne på diett fra og med 1. januar, gir opp før det har gått ti dager.

Kun syv prosent holder ut lenger enn tre måneder.

Hvorfor er det slik?

Karina Anders Aas er mental trener hos Mind i Trondheim. Hun mener mye av problemet med nyttårsforsetter er at målet baserer seg for mye på ytre motivasjon.

Vis fakta ↓
Undersøkelsen
MENTAL TRENER: Karina Anders Aas. Foto: Privat

– Mange setter seg ytre motiverte nyttårsforsett, som å gå ned i vekt, få vaskebrett, fin rumpe og så videre. Ytre mål skaper et må og bør hos oss mennesker, og det gjør at vi får negative assosiasjoner til vårt mål. Å trene blir noe vi må gjøre og det oppleves pressende, sier Karina Anders Aas.

Indre motivasjon er viktig

– Det som er viktig er at målene er ankret i en indre motivasjon. Dette fordi det er følelser som regulerer vår atferd og som styrer våre valg. Da hjelper det ikke med en logisk forklaring om at målet man har satt seg er nyttig. Det er viktig at du kjenner på en lyst og glede for å gjennomføre nyttårsforsettet ditt, sier den mentale treneren.

Ifølge Forza-undersøkelsen gir hele 93 prosent opp dietten før det har gått tre måneder. Begrepet ”Fat O’Clock” blir lansert. Det handler om at de fleste gir opp dietten den første fredagskvelden i januar. Grunn? De får lyst på alkoholholdig drikke.

Hele 32 prosent oppgir at alkohol var grunnen til at de mislyktes med dietten.

Treningssentrene er som regel stappfulle av folk i januar. Mange gir dessverre opp nyttårsforsettene før måneden er omme. Foto: Robert McPherson, Aftenposten

Slik kan du lykkesSå hvordan kan man lykkes med nyttårsforsettene?

Karina Andersen Aas peker i hovedsak på tre ting, som selvfølgelig også er overførbart til andre type målsetninger:

  • Finn dine indre motiver for å gjøre livsstilsendringen: Vær motivert av egen lyst og vilje, ikke ytre faktorer som at du for eksempel skal bli slankere.
  • Legg en plan for hele løpet (legg til rette for nye rutiner).
  • Visualisér utfordringene som kan oppstå underveis. Vær forberedt på utfordrende stunder.

— Det er naturlig for folk å starte med en handlingsplan, men det vil ikke hjelpe med en plan hvis du ikke har lyst og energi til å legge ned den innsatsen som trengs. Derfor må du starte med å finne hva den egentlige effekten av målene dine er og da snakker vi om følelser, sier hun.

Vis fakta ↓
Psykolog: Slik kan du lykkes med nyttårsforsett

— I hverdagen vil det oppstå situasjoner som kan gjøre det utfordrende å holde seg til sitt nyttårsforsett. For eksempel at du er sliten etter mye jobb, du er i familieselskap eller lignende. For å holde seg til sitt nyttårsforsett er det viktig å på forhånd se for seg situasjoner som kan forhindre deg i å holde planen. Du må på forhånd ha tatt et valg for hva du skal gjøre i selve situasjonen. Planlegg konkret hva du skal gjøre i disse situasjonene. Planen øver du inn på forhånd gjennom visualiseringsøvelser. Få med både atferd og hvilke følelser du trenger for å holde deg til nyttårsforsettet, sier Karina Andersen Aas – og legger til:

Ifølge Forzas undersøkelse gir mange i Storbritannia opp fordi de blir fristet til å drikke alkohol i helgene. Foto: Illustrasjonsfoto: Reuters

– Når du sitter der med godteriskålen på fredagskvelden, så forteller fornuften at du ikke skal spise, men det er likevel følelsene som vinner.

Pakk treningsbagen kvelden før, lag treningsavtaler, ha med sunn matpakke

Både trening og endring av kosthold, krever nye rutiner i hverdagen. Hvordan man takler det, er viktig for om du lykkes eller ikke.

— Nyttårsforsettet krever ofte at vi må gjøre noe annerledes enn man har gjort tidligere. Og det å lage nye vaner tar tid. Når mennesker slutter etter såpass kort tid som det undersøkelsen viser, så er det fordi disse menneskene ikke har rukket å lage nye vaner enda.

– I stedet for å bli skuffet over at vi nok en gang manglet viljestyrke, kan du heller fokusere på gode strategier. Det kan være å pakke treningsbagen kvelden før, lage treningsavtaler med andre, ha med sunn matpakke på jobb og så videre.

– Det er viktig å huske at det å det å lage seg nye vaner krever at vi repeterer atferden over tid. Når vi gjentar en atferd former vi flere og sterkere forbindelser mellom hjerneceller. Når vi har gjort atferden mange nok ganger, lager vi oss en rutine og nyttårsforsettet blir en naturlig del av hverdagen.

Vil du ha mer Sprek-stoff? Da anbefaler vi disse sakene:

Hør den nyeste episoden av Aftenpodden Sport hvor du får høre hvordan det er å få grisejuling i Holmenkollen og hvor Lionel Messi kanskje rappet straffe-ideen sin fra: