– Det er en langvarig og bevisst satsing på en forbedret kvalitet på mat laget på gode råvarer som har ført oss til topps. Og der skal vi bli. Vi mener å ha mulighet til å strekke oss enda et hakk, sier Espen Blåfjelldal.

Som en av eierne sier han at målsettingen for veikroen er å oppgradere matkvalitet og tilbud til et nivå som kan sammenlignes med det man forventer å finne på restauranter. Derimot har de ingen ambisjoner om å kopiere prisingen.

Vekk med biffsnadder og rødspette

– I for mange år har veifarende blitt møtt med meny bestående av biffsnadder og sprøstekt rødspette. Vi ser at en bevisst satsing på lokal mat har blitt mer og mer populært blant kundene. Det vi har gjort har tydeligvis blitt lagt merke til, sier Blåfjelldal.

Jobben med å forandre imagen og maten på stedet startet straks han og kona tok over spisestedet for sju år siden.

De satset på radikale endringer for å bedre den matopplevelsen folk får som veifarende.

Det har svart seg: Årets sommersesong har vært meget god, med en omsetningsvekst på 15 prosent i forhold til i fjor.

Dette er verdens mest usunne restaurant:

Rimelig mat og gode porsjoner

– Folk har jo generelt sett hatt lave forventninger når det gjelder veikromat. Ved å lage mer spennende retter og bruke bedre råvarer er vi med på å gi folk en bedre matopplevelse, sier Blåfjelldal.

Kåringen har skjedd etter nominasjon fra NAF-bladets lesere. I finaleheatet befant det seg 70 spisesteder. Alle ble testet og det ble Valdres Mathus, som ligger ved E16 i Bagn i Sør-Aurdal, som gikk helt til topps etter at 13 finalister var blitt skilt ut til slutt.

– I fjor var vi også med i finalegruppen, men nådde ikke opp. Desto mer inspirerende er det å vinne konkurransen i år. Vi skal være med på å høyne renommeet for veikroer generelt. Vi skal servere bedre kvalitet men beholde det typiske for kroene – rimelig mat og gode porsjoner, sier Blåfjelldal.

Fikk du med deg denne kåringen?

VIKTIG: Administrerende direktør Kristin Krohn Devold i NHO Reiseliv mener veikroene er viktige for både norske og utenlandske turister. Foto: NHO Reiseliv

NHO Reiseliv: — Kan være første møte med NorgeKristin Krohn Devold er administrerende direktør i NHO Reiseliv, og mener veikroene er en viktig del av reiselivsproduktet Norge:

– Veldig mange nordmenn og utenlandske turister spiser på veikroer når de reiser rundt i Norge. En veikro kan være det første stoppestedet for en turist som ankommer Norge, og er med på å påvirke førsteinntrykket av landet vårt, sier Krohn Devold.

– For veldig mange reisende er god mat og drikke en viktig del av reiseopplevelsen. Norge har bygd seg opp som en kokkenasjon i verdenstoppen, og turister som kommer til oss forventer å bli servert god, norsk mat. Etter en langhelg i fjellet er det norske kjøttkaker, kålstuing, ertestuing, tyttebær og poteter som er øverst på min liste, og det fikk jeg på en veikro senest på søndag. Deilig! sier Devold.

Ni innsidetips til restauranter og barer i den tyske hovedstaden:

Og hvis du skal til New York:

Disse får også skryt

I fjor var det Trattoria Capri i Varangerbotn i Finnmark som gikk helt til topps.

Denne kroen beholdt sin plass i finalen også i år, men måtte se seg slått på målstreken av utfordreren fra Bagn.

Av andre veikroer som blir trukket frem av bladet fins bl.a. Lokstallen i Brandbu, Bios på Storslett i Troms, Bergtatt Bisto i Ål, Malmplassen Gjestegård på Tolga, Oldemors Karjol i Jevnaker, Skeid Kro i Skjåk og Bakergaarden Kafe i Ørje.

Opptatt av god mat og drikke på reisen? Sjekk disse sakene: