Det irske lavprisselskapet Ryanair fjerner nå ekstrabetaling som selskapet har oppkrevd for passasjerer som møter opp på flyplassen for å sjekke inn bagasje som ikke er forhåndsbetalt.

Fra 16. juni stanser selskapet denne praksisen og innfører samme pris for all bagasjebetaling, uavhengig av når betalingen skjer.

Ryanairs markedsdirektør for Skandinavia og Baltikum, nordmannen Hans Jørgen Elnæs, opplyser til Aftenposten at prisen for å sjekke inn bagasje vil bli den samme, uavhengig om den blir foretatt når booking gjøres, lagt til i en eksisterende booking eller booket på flyplassen.

Ingen vil vel havne på denne listen...

Fortsetter ekstrabetaling

Hos Norwegian fortsetter man praksisen med å kreve ekstrabetaling på flyplassen.

— Ja, vi fortsetter med dagens praksis, i alle fall inntil videre. Vi ønsker at kunder som bestiller på forhånd skal få lavere pris, opplyser kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen til Aftenposten.

  • Om du kunne tenke deg å fly med Norwegian, så anbefaler vi en titt på denne videoen:

Mer kundevennlig profil

Gebyrene har skapt mye raseri blant passasjerene, og gjort reisen mye dyrere enn forutsett for mange som f.eks. har glemt å følge Ryanairs mange regler. Ryanair reduserer nå antallet ulike bagasjepriser fra dagens 106 til seks.

Endringene Ryanair nå gjør, kommer ikke tilfeldig. Selskapet er inne i en rivende utvikling med en meget rask passasjerøkning over hele Europa.

For å vinne innpass i nye kundegrupper har selskapet derfor de par siste årene jobbet intenst med å fremstå som et mer kundevennlig selskap som også henvender seg til den storfe gruppen av forretningsreisende.

Redd for å fly? Sjekk denne listen:

Bedre plass om bord

Den raske veksten kommer bl.a. av at selskapet har satset mer på de sentrale lufthavnene. Resultatet har kommet raskt, som København er et eksempel på. Etter at Ryanair i fjor etablerte seg med ruter på Kastrup lufthavn har selskapet allerede blitt fjerde største selskap målt etter passasjervolum på den danske flyplassen.

Dette er vi ikke så glade i:

Det er ikke bare bagasjegebyret på flyplassen som forsvinner.

Blant de nye tiltakene i selskapets program «Always getting better» er bl.a. at selskapet nå lover lavere billettpriser som følge av lavere drivstoffutgifter, nytt interiør i flyene som skal gi litt bedre benplass og en bonusklubb som gir en bonusreise for dem som har minimum 12 reiser med selskapet i løpet av et år.

Selskapet foretar dessuten en digital satsing hvor bruksmulighetene og kundefordelene ved bruk av selskapets app blir økt betraktelig.

Få flere saker om luftfart: