Les også :

Det skriver avisen Politiken , som har intervjuet til sammen 21 piloter som ikke ønsker å stå frem med navn. De jobber for Thomas Cook Airlines, EasyJet, Ryanair, Cimber Sterling, SAS og Norwegian.

Flyverne er egentlig lovpålagt å holde seg hjemme hvis de ikke føler seg i form til å fly. Men mange innrømmer at det har hendt at de har stilt på jobb likevel. Ofte er årsaken frykt for å irritere arbeidsgiveren.

Vanskelig å få jobb

– Det er jo ikke mange jobber i Skandinavia, så har man en jobb, så gjelder det å passe på den. Da gjelder det å ikke tråkke arbeidsgiveren på tærne for ofte, sier en av flyverne.

Problemet gjelder flere enn pilotene som er intervjuet, ifølge en undersøkelse som Flyvemedicinsk Klinik ved Rigshospitalet i København har gjennomført.

Av de 61 flyverne som har deltatt i undersøkelsen, svarer 80 prosent at de har følt seg presset til å stille på jobb i løpet av de siste fem årene selv om de følte seg uskikket til å fly på grunn av trøtthet eller sykdom.

– Flaks at ingen har styrtet

Legene som har utført undersøkelsen, mener det er et tidsspørsmål før trøtthet som følge av lange arbeidsdager og – netter fører til en ulykke.

– Det er flaks at det ennå ikke har styrtet et fly med en dansk pilot fordi han var for trøtt til å ta de riktige beslutningene i en kritisk situasjon, sier Mogens Tangø ved Flyvemedicinsk Klinik.

Mange av pilotene i undersøkelsen klager over uregelmessig arbeidstid og mye jobbing om natten. 33 svarer at de i løpet av de siste fem årene har vært i en situasjon som kunne endt med en ulykke på grunn av trøtthet.

– Det er et spørsmål om tid før vi får en fatal ulykke, hevder Tangø overfor Politiken.

Sovner i cockpiten

En av årsakene til problemet skal være den harde konkurransen mellom flyselskapene. Resultatet er lange arbeidsdager mange dager i strekk.

I en spørreundersøkelse blant danske flyvere utført av Sammenslutningen af danske Erhvervspiloter i samarbeid med Politiken, svarer 90 prosent at de har begått feil i cockpiten som følge av trøtthet. Så mange som halvparten sier de har opplevd å sovne på jobb.

– Jeg har opplevd å få lov av makkeren min til å sove i en halvtime, for så å våkne og oppdage at han ved siden av også sitter og sover, forteller en av pilotene som avisa har snakket med.

Spørreundersøkelsen ble sendt ut til drøyt 1000 flyvere, hvorav 575 svarte.

Representanter for flere flyselskaper avviser overfor Politiken at de presser piloter til å jobbe selv om de føler seg for trøtte.