«Vi er på vei inn i et område med turbulens, vennligst fest setebeltet.»

Det rister og gynger litt, men de fleste tar det med stor ro. Noen derimot blir engstelige og klamrer seg fast til armlenene.

Hva er turbulens?

Kaptein og pilot Lasse Fjærestad har jobbet for SAS i en årrekke – vi ba ham forklare litt nærmere hva turbulens faktisk er.

Vi har tre hovedtyper turbulens, ifølge Fjærestad:

  1. Konvektive luftstrømmer som dannes av at solen varmer opp jordens overflate, dette resulterer i at den varme luften stiger. Luften blir så avkjølt som resulterer i en kondensasjonsprosess som gjør at det dannes små vanndråper som i sin tur danner store definerte «blomkål-lignende » skyer. Disse skyene er har veldig aktive luftstrømmer på innsiden og er forstadiet til tordenskyen. Piloter passerer gjerne utenom disse skyene for å unngå risting. Etter solnedgang er luften generelt roligere på grunn av mangel på konvektive luftstrømmer.

Ikke så glad i å fly? Les denne:

  1. Mekanisk turbulens er turbulens forårsaket av at vinden møter motstand fra for eksempel terreng eller bygninger. Dette skaper derfor urolig luft som man merker som turbulens når man flyr gjennom det. Denne typen av turbulens er spesielt vanlig i fjellområder.

  2. Vindskjær oppstår i grensesjiktet mellom vindstrømmer som har ulik hastighet og retning, eller begge deler samtidig. Denne type av turbulens forekommer mest i de høyeste luftlagene og da spesielt i nærheten av en jetstrøm. En jetstrøm er en luftstrøm med ekstrem styrke langt over orkan styrke på typisk 100 til 150 knops styrke.

Skal du fly langt i sommer?

Er turbulens farlig?

— Og det «alle» vil ha svar på: Er turbulens farlig?

— Turbulens kan sammenlignes med bølger på havet. Lufthavet er i bevegelse blant annet på grunn av trykk- og temperaturforandringer mellom ulike typer av luftmasser. Turbulens kan i ekstreme tilfeller lede til ulykker og da spesielt ved avgang og landing, men dette er meget sjelden. Turbulens er for det meste bare ubehagelig og ikke farlig, sier Lasse Fjærestad.

Er du redd for å fly? Sjekke denne listen:

RISTER: Turbulens er ikke farlig – men det kan føles ubehagelig. Foto: muratart/Shutterstock/NTB scanpix

Nye fly = bedret rustet?Både SAS og Norwegian har rustet opp flyflåten sin med nye typer av henholdsvis Airbus, Boeing og Dreamliner.

Er det slik at noen nye flytyper er bedre rustet til å takle turbulens enn andre?

— Generelt kan man si at alle fly er utsatt for turbulens og at dette ikke alle ganger kan unngås, på samme måte som man ikke kan unngå bølger på havet. Større og tyngre fly merker turbulens mindre på grunn av den større massen.

Fikk du med deg vår store sjekk av sikkerhetskontroller?

— Er det mer turbulens på noen ruter sammenlignet med andre?

— Noen ruter i Norge er mer utsatt på grunn av mye vind og fjellterreng. I Nord-Norge og langs kysten av Norge er det mer turbulens på grunn av mye vind og fjellterreng.

- Hvordan unngås den verste turbulensen?

— Ved å bruke værradar kan vi identifisere veldig aktive værsystemer slik at vi kan fly rundt værsystemet og dermed unngå det meste av turbulensen.

Lar du deg stresse om bord på flyet?

— Så det er mulig å fly utenom dårlig vær?

— Ja. Selv har jeg opplevd turbulens i både overskyet og helt klart vær, er det ikke noen forskjell? Turbulens kan oppstå i skyer og i klart vær også.

- Hva gjør du hvis du er redd for turbulens?

— Turbulens er for det meste ufarlig, tenk på at det gynger som i en båt.

Skal du på ferie i Norge?

Interssert i luftfart? Få flere gode saker her:

Fortsatt leselyst? Disse reisesakene har gått veldig godt på reiseseksjonen i sommer: