Berlin er fortsatt rimelig sammenlignet med Norge, men stadig høyere boligpriser sender Berlins yngre garde på jakt etter alternativer til de tradisjonelt hotte bydelene som Kreuzberg, Mitte og Prenzlauer Berg.

Valget har åpenbart falt på Neukölln – stadig oftere omtalt som «det nye hipsterparadiset».

Den var i mange år arbeider— og innvandrerbydelen man hastet igjennom på vei fra Schönefeld flyplass inn til Berlins pulserende sentrum. Nedslitt og tidligere preget av høy arbeidsløshet og kriminalitet, men samtidig en smeltedigel bestående av over 140 ulike nasjonaliteter.

– Jeg ble faktisk advart mot å kjøpe leilighet her, men det ante meg at området var i ferd med å blomstre, forklarer musiker Frode Barth, som har sin «hytte i Berlin» i Neuköllns hjerte, et steinkast unna det anerkjente Neukölln operahus og U-bahn-holdeplassen Karl Marx Strasse.

Berlin er en matby - vi har fått noen innsidetips:

BYDELSIDYLL: Neukölln er en bydel med over 300.000 innbyggere. Likevel flyter det meste i et behagelig og rolig tempo. Her slappes det av langs Maybachufer, en av kanalene som grenser til bydelen. Foto: Axel Sandberg

FlyplassidyllAnkommer man fra Kreuzberg i nord, er Hermannplatz det første som møter en: Et virvar av fargesprakende butikkskilt, fast food-restauranter og sterkt trafikkerte kryss.

Kom deg like godt videre med en gang – enten i retning øst, mot Kielufer-kanalen som grenser til det tidligere Øst-Berlin, eller vest, til den nedlagte flyplassen Tempelhof, nå en gigantisk folkepark som bare må oppleves:

HIPSTERBYDEL: I forgrunnen skimter vi nordre Neukölln, ofte omtalt som Kreuzkölln. Området er blitt inntatt av unge «hipstere» som flykter Berlins dyrere bydeler. Foto: Axel Sandberg
SYKKELLEIE: Som i Oslo finnes det sykkelordning i Berlin. I tillegg finnes det alltid noen som driver sykkelutleie i nærheten. Den nokså flate byen er som skapt for å sykle i. Foto: Axel Sandberg

Det meste står intakt fra da siste fly landet her i 2008, rullebanene brukes flittig av syklende og rulleskøytende.Noen sysler med sitt i parsellhagene som har vokst frem midt på området, mens andre sitter på de enorme gresslettene og nyter det vidåpne landskapet.

Noen av verdens beste viner finner du på denne tyske ruten:

AVSLAPPET: Neukölln har vært en av Berlins fattigste bydeler, noe som gatebildet bærer preg av. Det ser imidlertid ikke ut til å plage innbyggerne i nevneverdig grad. Foto: Axel Sandberg
MANGFOLD: Bydelens butikker er et eventyr i seg selv. Enten det er tepperester, utrangert kamerautstyr eller gamle rustne sykler, finner du det i Neukölln. Foto: Axel Sandberg

Senk tempoetEr du i et mer urbant humør, beveger du deg i stedet sørover langs hovedtrafikkårene Sonnenallee eller nevnte Karl Marx Strasse. De ulike trafikantgruppene flyter sammen i det som ved første øyekast fremstår som et trykkende kaos.

Har du et tips til reiseredaksjonen? Send oss gjerne en e-post!

Men snart oppdager man at livet her foregår i et litt annet tempo enn hva man ofte forbinder med pulserende storbyer. Jeg holder stadig på å stange i ryggen på intetanende berlinere.

KULTUREN BLOMSTRER: Musiker Frode Barths andre hjem er i Neukölln. Han har sett bydelen bli transformert på noen ganske få år. Foto: Axel Sandberg

Har man det travelt, må man heller velge U-bahnen, som går med noen få minutters mellomrom mesteparten av døgnet.– Jeg pleier ikke å planlegge så mye når jeg er her. Dette er ikke bydelen for de store severdighetene, men der man bare flyter med og ser hva som skjer, mener Barth.

Har du besøkt denne byen? Vi tipper nei:

Riktig nok sørger han for å få med seg en og annen forestilling i operaen, samt ta seg en dukkert på storslåtte Stadtbad oppi gaten. En typisk frikveld beskriver han slik:

– Kanskje har jeg vært i Operaen, og tar meg en drink eller matbit etterpå på Café Rix like ved. Jeg beveger meg så oppover Karl Marx Strasse på vei mot Weserstrasse der utestedene ligger på rekke og rad, noen med livemusikk. Jeg kan finne på å stanse ved en eller flere av de utallige fortauskafeene på veien og enten bli sittende og se på folkelivet eller prate med jevnt over veldig imøtekommende berlinere. Før man vet ordet av det, blir man dratt med på en eller annen merkverdig nattklubb i en bakgård man ikke ante eksisterte, forklarer Barth.

BRUKER KANALENE: Å padle gjennom Neukölln og videre til andre bydelen er en populær aktivitet. Foto: Axel Sandberg
LEKNE INNBYGGERE: Neuköllns mange store og små parker byr på enorm variasjon. Ping-pong-bord, fotballbaner, enorme lekeapparater, joggestier, basketbaner og skateboardparker ligger strødd utover hele bydelen. Foto: Axel Sandberg

Avslappet atmosfæreMed sin grense til legendariske Kreuzberg, merker man strengt tatt ikke hvor den ene bydelen slutter og den andre begynner, noe som har gitt det nordlige området kallenavnet Kreuzkölln. Utesteder finner man overalt, da spesielt i områdene ved Weichselstrasse og Weserstrasse.

Det er med en viss lettelse vi oppdager at det ikke er flust med dyre konseptbarer beregnet på trendsøkende ungdom.

Tvert imot kan det virke som om det eneste som behøves for å starte utested i Neukölln, er et tappetårn og noen loppemarkedsofaer – som gjerne plasseres midt på fortauet når været tillater det.

Likevel er ordet gentrifisering på alles lepper.

Vi har reist langs Mosel. Det er så vakkert:

Så møtte vi vinkongen av Mosel:

KEBAB-HJEMBYEN: Det sies at döner-kebaben ble oppfunnet i Berlin. I Neukölln finner du den over alt, og ved Rathaus Grill blir du garantert fornøyd. Foto: Axel Sandberg
TYRKISKE BUTIKKER: Den tyrkiske tilstedeværelsen er stor i Neukölln, og dominerer vareutvalget langs de store handlegatene. Her fra en grønnsaksforretningen på Karl Marx Strasse. Foto: Axel Sandberg

Nye tiderHannes og Stefanie, begge oppvokst i Neukölln, legger de ikke skjul på at det er med en viss avmålt begeistring de legger ut om sin kjære bydel til en utenlandsk journalist.

– Alle er velkomne, men la oss slippe fulle turister som hoier i gatene, sier de i spøkefullt alvor.

De mener samtidig at mye av den gentrifiseringen som har skjedd de siste årene, har hatt positiv effekt.

– Jeg snakket nylig med en taxisjåfør hvis familie, opprinnelig fra Tyrkia, har bodd her i flere generasjoner. Vi var enige om at vi har fått bedre skoler, det er blitt trygt, handelen blomstrer, og vi får inn kreative krefter som bidrar med nye impulser. Det gjelder bare å bevare en viss balanse, legger Hannes til.

Du MÅ ingenting. De vil «jeg-må-gå-på-museum-syndromet» til livs:

MANGE MARKED: Det er alltid et marked å finne ved noen av bydelens mange plasser og torg i helgene. Foto: Axel Sandberg
GJENBRUK: I hovedgatene kjøper man nytt, mens de utallige smågatene omkring tilbyr i stor grad bruktgjenstander – her bøker. Foto: Axel Sandberg

Det er vanskelig å være uenig i det når man rusler gatelangs, passerer skraphandlere, kebabsjapper, russiske konditorier og butikker som selger tepperester.Man slår seg ned ved et tilfeldig bord innimellom for å spise og drikke til en brøkdel av prisen man er vant med i Norge. Kanskje kjøper man seg en iskald øl til 10–12 kroner i kiosken og plasserer seg under et tre i et av parkene langs kanalen (fullt akseptert og helt vanlig) og bare ser på at bydelslivet gå sin gang, mens man drømmer om Berlin-hytte.

Vi dro til Nürburgring for å finne vår indre Schumacher. Det gikk ikke helt som planlagt:

KJAPP TRANSPORT: Ta det rolig på fortauet, og sprett ned trappen til U-bahnen når du har dårlig tid. Foto: Axel Sandberg

Reisefakta Berlin Reise dit:

SAS og Norwegian flyr direkte fra Gardermoen til Berlin på en drøy time. Det er stor prisvariasjon avhengig av hvilke dager man reiser, men det går an å skaffe tur-retur-billetter helt ned i 500–700 kroner.

Schönefeld er nærmere Neukölln enn Berlins mer nordlige flyplass Tegel, men ikke la det hindre deg i å fly til sistnevnte, da den er liten og svært effektiv. Flytoget derfra tar en halvtime til Alexanderplatz. Og herfra til Neukölln tar det cirka 13 minutter med U-bahnen.

Fra Schönefeld til Karl Marx Strasse stasjon må du regne mellom 30 og 45 minutter inklusiv bytte fra buss til U-bahn. Veldig enkelt og greit, men ikke alle er like begeistret for flyplassens layout på grunn av en rekke trange korridorer som lett fører til køståing.

Spise:

Glem alt smaksløkene erindrer om kebab som tung og sausete «nattmat». Döner-kebaben som finnes på gatehjørner over hele Neukölln, består av løvtynne skiver med kjøtt, friske grønnsaker og akkurat passe med mynte— eller hvitløkdressing. Rathaus Grill kan spesielt anbefales.

Ønsker du tradisjonell tysk mat, er Louis, på Richardplatz, et must. Her er porsjonene absurd store, og du skal lete lenge etter grønnsaker utenom stekte poteter. Ikke føl deg forpliktet til å spise opp.

Ellers er det jevnt over god og billig mat overalt, enten det er italiensk pizza, asiatisk «tapas» eller tradisjonelle tyrkiske og indiske retter.

BRUKER KANALENE: Å padle gjennom Neukölln og videre til andre bydelen er en populær aktivitet. Foto: Axel Sandberg

Severdigheter:Gamle Tempelhof flyplass deles av bydelene Neukölln og Kreuzberg, og er blitt en nesten ubegripelig stor folkepark. Den kan ikke anbefales varmt nok dersom det er fint vær. Prøv å være der ved solnedgang.

Neuköllns Opera blir kalt «Berlins fjerde opera», og er et lite, men anerkjent operahus som går for å være hakket mer eksperimentelt enn de andre.

OPERAHUS: Neukölln-operaen kalles Berlins fjerde operahus. Liten men av høy kvalitet. Foto: Axel Sandberg

Neukölln Stadtbad, åpnet i 1916, byr på storslagen romerskinspirert arkitektur og går for å være et av Europas vakreste offentlige bad. I tillegg til svømming, finnes det blant annet sauna og dampbad. Hvor går turen? Her får du tips:

ROMERSK BAD: Stadtbad Nekölln er et glimrende tilbud dersom man skal være i bydelen en stund. Badet går for å være en av Europas vakreste. Foto: Berliner Bäder-Betriebe

Priser:Hotell: Ligger som oftest på mellom 50 og 100 euro pr. natt.

Taxi: Du kommer langt for 20–25 euro – for eksempel fra Mitte til Neukölln.

Offentlig transport: Kjøp dags— eller ukekort til henholdsvis 7 og 30 euro. Gjelder i sone A og B, hvilket er så å si hele Berlin – med unntak av den lille strekningen fra Rudow (endeholdeplassen på U-bahtens linje U7 og Schönefeld.

Mat og drikke: Jevnt over rundt halv pris sammenlignet med i Norge, bare man holder seg unna de mest travle trafikknutepunktene som henvender seg til turister. Selv der kan ikke prisene sies å være særlig avskrekkende.

Følg oss på Twitter@reisecamillaog på Instagram@reiseredaksjonen

Vil du ha mer inspirasjon til reiser i Europa?