Reklamefilmen er en spenstig oppfølger fra fjorårets «Do it for Denmark» med samme budskap, men nå har reisearrangøren Spies tatt den et skritt lenger.

Oppfordringen om å lage flere barn for landet er altså gimmicken, og er basert på en undersøkelse knyttet til at danskene får stadig færre barn. Det samme gjelder norske mødre – selv om de har det best i verden. I år baserer reklamen seg også på en undersøkelse som viser at trening øker sexlysten, og dermed sjansen til å unnfange.

Nå frir reisearrangøren til foreldre som ønsker å bli besteforeldre, særlig rettet mot mødre: «De som lider mest er de mødre som aldri kommer til å oppleve å få et barnebarn».

Må be foreldre legge bort mobilen:

— Den forrige videoen er sett av over ni millioner på YouTube. Nå er oppfølgeren sett av nesten 900.000 siden vi la den ut for litt over et døgn siden. Det er alltid skummelt å lage en oppfølger, men vi tror vi har truffet en nerve med denne, sier kommunikasjonssjef Torben Andersen i Spies.

- Er det blitt flere dansker etter dette?

— I fjorårets kampanje kunne en vinne en reise hvis et barn hadde blitt unnfanget på en av storbyturene våre. Vi ble kontaktet av ti par som hadde klart det, og en av dem vant altså en reise, sier Andersen.

SPILLER PÅ SEX: Danske Spies spiller på at Danmark trenger flere barn og barnebarn i ny reklamekampanje. Men de garanterer ikke resultatet ni måneder etter reisen. Foto: Spies

«Gjør det for moren din»

Oppfordringen til barna er klar; hvis ikke du vil gjøre det for landet, så gjør det for moren din i det minste.

— I Danmark brukes uttrykket «foreldrekjøp» i eiendomsbransjen, det vil si foreldre som kjøper leilighet til barna sine. Vi har stjålet uttrykket til kampanjen, hvor foreldre kan kjøpe gavekort til reise, og kanskje blir besteforeldre, sier Andersen lattermildt.

Ufortjent upopulære navn som passer godt i tiden:

Usikker på om det stemmer lenger

— Her kjenner jeg at det rykker i den gamle gubben i meg, sier psykolog Peder Kjøs.

Mest kleint, mener Kjøs. Som synes videoen er altfor lang og ikke morsom nok, men at det muligens har med at han har barn og ikke har lyst til å bli bestefar før om lenge.

Premisset om at vi lager flere barn når vi er på ferie er diskuterbart, ifølge Kjøs. Folk har sex hele året, graviditet lar seg ikke alltid planlegge så nøyaktig, og det er i juli det er flest fødsler.

VEL SÅ BRA PÅ FJELLET: - Det kan være vel så erotisk med fjelltur i dårlig vær og med et litt for trangt telt. Det finnes jo soveposer som kan settes sammen, også. sier psykolog Peder Kjøs. Foto: Privat

— Fødetoppen i gamle dager var i mars – april, altså etter forrige års sommerferie, men slik er det ikke lenger. Det er færrest fødsler i årets tre siste måneder, noe som vel antyder at de som driver med timing prøver å få ungen på plass før 1. september, som er fristen for rett til barnehageplass, sier Kjøs.Når folk ikke får barn, er det ikke fordi de ikke får hatt sex, men fordi de vil gjøre andre ting i livet, tror Kjøs.

— Hvis man vil ha flere fødsler er det nok bedre å sørge for gode, fleksible barnehager, gode permisjonsordninger og likestilling i arbeidslivet (slik at ikke kvinner taper fullt så mye på å få barn), enn på sexreiser, sier Kjøs.

Til Danmark snart?

Har du et tips til reiseredaksjonen? Send oss gjerne en e-post!

— Danskene er litt mer løsslupne enn oss

Siden undersøkelsen om barnefødsler er dansk, valgte det norske søsterselskapet Ving å ikke adoptere ideen.

Informasjonssjef Elisabeth Larsen-Vonstett i Ving sier at de synes reklamefilmen er festlig, og er helt i tråd med det den danske reisearrangør-grunnlegger og eksentriker Simon Spies ville stilt seg bak.

— Disse filmene er veldig i den gamle reiselegenden Spies’ ånd, men jeg vil ikke utelukke at lignende kampanjer kunne fungert her i landet også – selv om danskene kanskje av natur er litt mer løsslupne enn oss. Den første filmen har for øvrig vunnet mange priser og fått stor oppmerksomhet, sier Larsen-Vonstett.

Les mer om aktiv ferie: