Lavprisselskapet Norwegian har besluttet å kutte alle ruter fra Moss Lufthavn Rygge. Eventyret som startet med egen base på Rygge for over tre år siden, tar altså slutt.

— Det har vært en gradvis nedbygging. Vi la ned basen for et års tid siden og har flydd inn til Rygge fra andre baser. Vi får mer igjen for pengene på andre ruter, sier kommersiell direktør i Norwegian, Daniel Skjeldam.

Etter at basen på Rygge ble lagt ned, kom raskt spekulasjonene om at Norwegian ville trekke seg ut fra Rygge. Nå bekrefter altså selskapet at siste rute fra Rygge blir 2.januar 2012. Les også:

— Synd

— Vi synes det er synd at Norwegian slutter å fly fra Rygge. Det er beklagelig, vi skulle heller sett at de hadde flydd mer, sier markedssjef Silje N. Thoresen ved Moss Lufthavn Rygge.

Hun sier at Ryan Air har rundt 80 prosent av markedet på Rygge.

— I sommer har Ryan Air 43 ruter, mens Norwegian har seks i tillegg er det fire charterruter med andre selskaper, sier hun.

- Hvorfor passet ikke Norwegian og Rygge sammen?

— Det er ikke marked for det tilbudet Norwegian har hatt fra Rygge. Vi antar at flyene har vært for store for innenrikstrafikken. Men vi har tro på at markedsgrunnlaget er der, og vi tror at innenrikstilbudet fra Rygge kan utbedres med en annen partner, sier Thoresen.

Ryanair

Mens Norwegian nå trapper ned, har den irske lavpriskonkurrenten Ryanair satset sterkt på Rygge.

— Vi registererer at Ryanair har vokst mye på Rygge. Vi er i konkurranse med dem og mange andre, men det er ingen umiddelbar sammenheng mellom den konkurransen og vår beslutning om å legge ned alle rutene fra Rygge, sier Skjeldam.

Norwegian slutter å fly på Rygge fra og med januar 2012. Innenriksrutene mellom Rygge og Bergen og mellom Rygge og Trondheim flys til og med 2. januar. Utenlandsrutene opphører i månedsskiftet oktober/november.

Velger Gardermoen

Ifølge Norwegian velger mange reisende å fly fra Gardermoen fremfor Rygge. I sommerprogrammet ble en del av trafikken flyttet fra Rygge til Gardermoen. Store deler av selskapets operasjon er samlet på landets hovedflyplass. Flyvningene fra Rygge har stått for under 1 prosent av Norwegians totale produksjon.

— Vi har et sterkt rutetilbud fra Gardermoen med høyere frekvens og større kapasitet, sier Skjeldam.

Kapasiteten som nå frigjøres på Rygge vil ifølge Skjeldam bli benyttet på andre ruter. Ingen ansatte blir berørt av at rutenettet fra Rygge vil opphøre.

— Kapasiteten vil bli benyttet på andre ruter, og vi kommer til å øke frekvensen på andre ruter som en følge av dette, sier Skjeldam.

Ingen passasjerer blir berørt av nedleggelsen, da disse billettene ikke har ligget ute for salg.

Få de siste reisenyhetene på Facebook:

Aftenposten REISE,BT REISE,REISE-Adressa

Følg oss på Twitter:

@aft_reise