— Skal det være en dusj før du flyr videre?

Tone Simonsen er avdelingsleder på OSL Lounge og kan friste flypassasjerene med muligheten til å ta seg en dusj før reisen.

Velvære-tilbudet hennes er ganske så nytt på landets hovedflyplass.

Snart kommer det enda flere slike tilbud. Om ikke lenge vil SAS tilby passasjerene tilgang til seng hvis det skulle være lenge å vente på flyavgang.

Før måtte nordmenn pent mellomlande

Dette er fasiliteter som man til nå normalt bare har funnet på flyplasser som også har vært større knutepunkter.

Nå har også OSL blitt et slikt knutepunkt.

Vi skal ikke så veldig mange år tilbake i tid før nordmenn pent måtte legge turen via København, Stockholm eller London for å kunne reise i Europa eller interkontinentalt.

Oslo hadde knapt en eneste oversjøiske rute og dessuten var det ganske så sparsomt med direkteruter til resten av Europa også.

Fremveksten av nye flyselskaper og flere flyruter har gjort at situasjonen i dag er snudd på hodet:

Nå er det dansker, svensker, briter og amerikanere som legger turen om Oslo for å nå reisemålet sitt.

Dette gjelder ikke bare interkontinentale ruter, men også for destinasjoner ute i Europa.

Bemerkelsesverdig økning av gjennomreisende

– Det er en bemerkelsesverdig vekst i reisende som kommer fra utlandet og skal videre til et annet land utenfor Norge. Hovedmengden kommer fra de skandinaviske landene, men med det gode interkontinentale tilbudet så snakker vi gjerne om reisende som skal fra det ene kontinentet til det andre, sier informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS.

Slike reiseruter, som inkluderer en mellomlanding, er nemlig svært ofte billigere enn direkterutene. Da kreves det nye fasiliteter, derfor dukker det opp både bademuligheter og sovefasiliteter også på Norges hovedflyplass.

Synes du Ryanair har lite komfort? Les hvordan det var å reise med Aeroflot før i tiden, med kald kylling og fyllefest i lasterommet — og den store forvandlingen selskapet har gjennomgått.

Tall Avinor har utarbeidet for Aftenposten bekrefter endringene svært tydelig:

I løpet av de siste 10 årene har den utenlandske transfer-trafikken vokst fra 489.000 passasjerer i 2005 til 1. 330.000 i 2015. Det tilsvarer en økning på 170 prosent! I samme periode har den samlede utenlands-trafikken økt med 67 prosent.

Billige billetter

Avinor har hentet inn nederlenderen Jasper Spruit og gitt ham en eneste oppgave: Han skal skaffe flere interkontinentale flyruter til Norge. Han er fornøyd med utviklingen så langt:

– Vi satser videre i dette markedet i sterk konkurranse med andre europeiske lufthavner. Vi ønsker økt langdistansetrafikk fra Oslo lufthavn, og er fornøyd med at vi lykkes med å tiltrekke oss flere direkteruter, sier Spruit.

Nøkkelen til den økte transfer-trafikken så langt er de nye interkontinentale rutene som Norwgeian og SAS har åpnet de senere årene, ikke minst mot USA. Med høy prisbevissthet og solid søkekompetanse på nettet finner reisende raskt billigste reiserute.

Du skal ikke ha søkt mye for å finne ut at det kan være svært lønnsomt å ta en mellomlanding for å komme til bestemmelsesstedet. Og med Norwegians og SAS’ tilbud er billigste reiserute for folk utenfra plutselig ikke direkte fra hjemstedet etter via Amsterdam, London eller København – men Oslo.

– Vi har eksempler der passasjerer hos oss har reist fra USA, via Oslo og så videre med oss til Bangkok. Folk er flinke til å finne frem til de billigste reiserutene, forteller kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian.

Fikk du med deg vår store sjekk av sikkerhetskontroller?

INTERKONTINENTALT: Mange nye flyselskaper med interkontinentale ruter har gjort at transfer-trafikken på lufthavnen er nesten doblet på 10 år. Foto: Oslo Lufthavn

Svensker og dansker til OsloHan sier at én av fire reisende på Norwegians interkontinentale rutenett reiser videre med selskapet til en eller flere av selskapets 450 ruter:

– Vi opplever at stadig flere reisende fra europeiske storbyer velger å fly med Norwegian via Oslo når de skal til USA og vise versa, så vi forsøker å tilpasse ruteprogrammet vårt slik at valgmulighetene for de reisende blir så varierte som mulig, forteller Sandaker-Nielsen.

Og for de som lurer på det: Javisst, det er massevis av svensker og dansker som nå legger turen om Oslo for å reise videre i Europa eller over til andre kontinenter – spesielt vestover:

– Det er jo en morsom utvikling. Det er ikke mange årene siden vi nordmenn måtte legge turen innom enten København eller Stockholm for å komme oss til USA, minner Sandaker-Nielsen oss om.

Briter velger å reise via Oslo

Også hos SAS er utviklingen med flere transferpassasjerer helt tydelig, kan informasjonssjef Johansen fortelle:

– Et litt uvanlig eksempel er vår New York-rute som fylles av mange fra Storbritannia, som da flyr via Oslo. Dette er på grunn av lave priser og gode tidtabeller. Derfor blir også tilbudet på bakken på OSL særdeles viktig for transferpassasjerer. Dette reflekterer våre investeringer som går tilbake til passasjerene i form av gode fasiliteter i blant annet en relativt nyutvidet lounge.

Han forteller at det snart kommer et tilbud til reisende som har behov for en seng, i tillegg til at også SAS-loungene skal utvides med tilbud om å kunne ta seg et bad.

FOR BARNA: Danielle Strømme Bollvåg sammen med Leon i barne-loungen. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Et kuriøst tilbud er en egen barneavdeling. Der treffer vi Danielle Strømme Bollvåg som koser seg sammen med sin sønn, Leon. De reiste fra Haugesund, og er på vei på ferie til Alicante.– Vi kunne ha reist en annen vei, men siden vi uansett måtte mellomlande og vi kjente til tilbudet om lekemuligheten for pjokken her, ble det valget. Det er flott at det finnes slike tilbud, forteller mamma Danielle.

Mens tilbudene som OSL Lounge har er åpen for alle å kjøpe seg tilgang til, er SAS-fasilitetene forbeholdt reisende med egne fly eller statuskunder fra andre Star Alliace-selskaper.

Interessert i luftfart? Her får du flere saker:

Ingen norske selskap kan måle seg med disse:

Trenger du flere reisetips?