Norwegian sier de er uenig med nemndas vurderinger.

Selskapet har tatt over den lite ærefulle plasseringen fra Ryanair, viser en gjennomgang magasinene Vagabond og Råd & Rön har gjort.

Ikke betalt ut erstatning

34 ganger har Norwegian unnlatt å betale erstatning til tross for nemndas anbefaling. 32 av tilfellene handler om forsinkelser.

Allmänna reklamationsnämnden (ARN) mener selskapet burde betalt ut rundt 400.000 svenske kroner i erstatning.

Norwegian sier verstingplassen skyldes problemer med en ny flytype, som ble levert uten å ha vært testet i kommersiell trafikk. Problemer med selskapets Dreamliner-fly fra Boeing har ført til forsinkelser for mange reisende.

– Vi har ikke fulgt nemndas anbefalinger fordi det har vært snakk om forsinkelser som skyldes produksjonsfeil. EU-domstolen har sagt at produksjonsfeil er en ekstraordinær omstendighet, og dermed bortfaller de reisendes rett til erstatning, forklarer selskapets informasjonssjef i Sverige, Charlotte Holmbergh Jacobsson.

Hun sier selskapet i de aktuelle sakene har vært uenig i nemndas vurdering, men at de ellers alltid følger anbefalingene fra ARN. (NTB)

Har du et tips til reiseredaksjonen? Send oss gjerne en e-post!

Les mer om reisendes forbrukerrettigheter: