Har du hørt om ITA Matrix?

Det er en søkemotor hvor du effektivt skal kunne finne de aller billigste flybillettene – uavhengig av hvilke andre sider du vanligvis måtte sjekke.

Siden er utviklet av dataingeniører ved MIT, og programvaren benyttes i dag av reisesøkesidene Google Flight Search og Kayak, skriverden amerikanske nettavisen Huffington Post.

Du kan «fake» hvor du bestiller fra

Det geniale med siden er at du kan endre byen eller stedet du befinner deg, og dermed finne enda billigere billetter.

Hvorfor det er slik at noen flybilletter blir billigere avhengig av hvor i verden du befinner deg, virker kanskje rart. Men segmentering basert på geografi er noe både flyselskap og reisebyråer benytter seg av.

— Geografi har hatt mye å si i utviklingen av søkemotorer, og i denne typen er det tatt hensyn til lønns- og kostnadsnivåer i ulike land. For kunden lønner jo det seg selvfølgelig å søke på nettsider som unngår den type segmentering. Det er alltid et mål for et selskap å segmentere seg mot folk med stor betalingsvilje i høykostnadsland som Norge, sierprofessor i markedsføringRagnhild Silkoset ved Handelshøyskolen BI.

Eksempel: Du skal til New York i mai og flybillettene er bestilt allerede. Underveis finner du ut at du kan være i USA en ekstra uke, og tenker at du har veldig lyst til å stikke innom Miami noen dager. For innlandsflyvinger kan det være smart å sjekke pris ved «å late» som du er i USA før du bestiller. Du kan få prisene oppgitt i kroner eller dollar. Da ser du hvor det lønner seg å bestille, og du kan finne aller rimeligste alternativene.

Flybillettene kan ikke bestilles

Men det er en hake: Du kan ikke bestille flybillettene på hverken ITA Matrix eller Google Flight Search.

Begge er reisesøkemotorer på lik linje med Finn.no, tripadvisor, momondo, skyscanner og lignende. De henter inn og sammenligner priser fra forskjellige leverandører, flyselskap og reisebyråer, og lager enkle oversikter basert på informasjonen.

Men i stedet for å kjøpe flybilletter via søkesiden, gir ITA Matrix og Google Flight Search deg mulighet til å gå fra søkeresultatene til å kjøpe direkte fra flyselskapene.

Googles relativt nye reisesøkemotor er nok noe mange nok vil reagere på, tror industry leader Siri G. Børsum i Google Norge.

— Vi går jo egentlig i konkurranse med våre egne viktige kunder og samarbeidspartnere. Google Flight Search er en annonsefinansiert tjeneste hvor vi bruker vår kunnskap om søk til å gi brukeren bedre oversikt og mer relevante treff. Flere søkemotorer tjener penger på dette ved å gjøre flybillettene dyrere, det er ikke Googles ambisjon. Vårt mål er å gjøre all verdens informasjon så tilgjengelig og brukervennlig som mulig, sier Børsum.

Har du et tips til reiseredaksjonen? Send oss gjerne en e-post!

KONKURRANSEDYKTIGE PÅ PRIS: Finn.no er en populær søkemotor for nordmenn med reiselyst. Én million flybilletter ble bestilt via dem i fjor, opplyser produktdirektør Eivind W. Christiansen i Finn reise. Foto: Caroline Roka

Gode og nyttige tips:

Finn.no: — Ikke en konkurrent

I Norge er Schibsted-eide Finn.no en av de mest brukte søkemotorene på reise. I fjor ble det bestilt én million flyreiser via portalen.

Produktdirektør Eivind W. Christiansen i Finn reise kjenner godt til Google Flight Search og ITA Matrix, men ser ikke på dem som konkurrenter til egen portal.

— Vi kan ikke se noen konkurranse fra denne type søkemotorer. Forbrukertrygghet og konkurransedyktige priser er det viktigste for vår del og for våre samarbeidspartnere. Norske forbrukere er mest komfortable med å bestille via kjente og trygge nettsider, sier han.

- Anses denne type nettsider som et smutthull i den store søkemotorjungelen der ute?

— Nei, overhodet ikke. Pristester viser at den type smutthull ikke alltid lønner seg, og er nok for spesielt interesserte. Men som forbruker bør du være kritisk og se an leverandøren man bestiller fra, sier Christiansen.

Følg oss på Twitter@reisecamillaog på Instagram@reiseredaksjonen

Les også:

Finn.no er eid av Schibsted, som også eier Aftenposten, Bergens Tidende, Fædrelandsvennen og Stavanger Aftenblad