Reisen er i ferd med å bli mer eller mindre sømløs på flyplasser både i Norge og utlandet.

Du har mindre kontakt med mennesker i skrankene og ved innsjekking er det verdt å merke seg reglene. Minst mulig stress og mest mulig effektivitet har vært et ønske blant reisende i mange år. Og nå er det her.

Eksempel: På reise fra Oslo Lufthavn til Nice drar du kortet idet du går av Flytoget. Du sjekker inn på automater, og eventuell bagasje skanner du selv og legger på båndet. I sikkerhetskontrollen kan du bare legge billetten på skanneren, og slippes igjennom. Ved innsjekking kan du nå gjøre det samme. Vel fremme i Frankrike er det heller ikke passkontroll.

Ble overrasket over at legitimasjon ikke ble sjekket

Sandra Frang Mostad opplever det som en skremmende utvikling. Hun skulle fly med Norwegian mellom Oslo og København i vår, og bestilte reisen i sitt navn, men på kredittkortet til en kamerat.

Hun ble overrasket over at hunikke på noe tidspunkt under reisen ble bedt om å fremvise legitimasjon en eneste gang.

— Jeg reiste med Color Line sist sommer, og ble forbauset over at de krevde gyldig legitimasjon med foto ved ombordstigning og kjøp av billett. Jeg fikk vite at det var spesielt med hensyn til en eventuell ulykke, at de skal vite hvem som er om bord. At ikke flyselskaper har samme sikkerhet, synes jeg er kritikkverdig, sier Mostad.

— Er det høyere sikkerhetsnivå på danskebåten enn på norske flyplasser? undrer hun.

Norwegian forholder seg til myndighetskravene, men opplyser at de tar stikkprøver ved ombordstigning.

— Vi oppfordrer at alle reisende tar med gyldig legitimasjon, for nordmenn gjelder kun pass, ettersom det foretas stikkprøver. Selv om grensekontrollen er opphevet mellom Schengen-landene, betyr ikke det at sikkerheten nedprioriteres. Alle passasjerer, enten de har legitimasjon eller ei, skal gjennom den samme sikkerhetskontrollen på flyplassen, sier informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian.

ENKLERE: Det er blitt enklere for reisende – nå går svært mye elektronisk og uten at du møter folk på veien. Som her i de elektroniske passkontrollen på Oslo Lufthavn. Foto: Camilla Flaatten

Flyselskapet forholder seg også til retten å avvise kunder som ikke kan legge frem gyldig legitimasjon eller nødvendige reisedokumenter som pass eller visum, står det i flyselskapets reglement.

Oppfordrer alle å ha med pass

Konserndirektør Helge Otto Mathisen i Color Line sier at selskapet forholder seg til de internasjonale regelverket International Ship and Port Facilities Security Code (ISPS). De oppfordrer alle sine reisende til å ha med legitimasjon om bord.

— Det er ikke passtvang innen Schengen, men vi anbefaler likevel at folk tar med seg passet fordi det er det eneste legitimasjonen som er godkjent i alle land. Det viktigste for oss er at de reisende har tillit til oss når det gjelder sikkerhet og har en følelse av at det ivaretas, sier Mathisen.

Innsjekket bagasje er knyttet til boardingkortet

I Norge er det Luftfartstilsynet som står for regelverket flyplassene og flyselskapene forholder seg til.

- Er det høyere sikkerhetskrav om bord på fergene mellom Norge og Danmark enn på flyplassene?

— Vi forholder oss til luftfarten, og vi vet at sikkerhetstiltakene på flyplassene er hensiktsmessige og gode, sier seniorkommunikasjonsrådgiver Marit Kvarum i Luftfartstilsynet.

Har du et tips til reiseredaksjonen? Send oss gjerne en e-post!

Fra 1. mars 2011 har myndighetskravet vært at den innsjekkede bagasjen skal knyttes til boardingkortet.

— I tillegg er det slik at flyselskapene selv kan stille krav om at passasjerene skal vise ID-kort ved ombordstigning, men det er altså ikke et myndighetskrav. Ofte krever også flyselskapene at passasjerene viser frem pass ved ombordstigning, sier Kvarum i Luftfartstilsynet.

Flyselskapene ønsker det fordi passasjerene ikke skal bli nektet adgang til landet dersom de har glemt passet eller har et ugyldig pass. Men heller ikke dette er et myndighetskrav, ifølge Luftfartstilsynet.

Hvordan ha oversikt over hvem som faktisk er om bord?

Kontroll av ID ved bagdrop og ved innsjekking var tidligere en av måtene flyselskapet forvisset seg om at personen som hadde sjekket inn bagasje var om bord i flyet. Såkalt bagasjegjenforening.

— Enkelte selskaper tok senere i bruk biometri (fingeravtrykk) for å sikre bagasjegjenforening. Som nevnt er gjenforeningen i dag sikret gjennom tilknytning mellom boardingkort og innsjekket bagasje, sier Kvarum.

Les også:

Kan du bytte billett med en annen – uten å bli oppdaget?

Flybilletten er en privatrettslig avtale mellom luftfartsselskapet og den reisende.

Å bytte billett uten å opplyse om dette og uten å betale tilhørende gebyrer, vil være i strid med avtalen, og kan medføre at den reisende får et erstatningsansvar og risikerer å bli politianmeldt.

— Som andre «tyverier» er det ikke alltid at gjerningspersonen blir tatt, men blir det oppdaget vil det kunne få konsekvenser. Sikkerhetsmessig har det imidlertid ingen betydning, ettersom kravet om bagasjegjenforening uansett ivaretas , sier Kvarum.

Følg oss på Twitter@reisecamillaog på Instagram@reiseredaksjonen

Ut og reise? Sjekk vår valutakalkulator