Den uventede USA-satsingen starter i desember og betyr at Bjørn Kjos intensiverer sitt angrep på det amerikanske markedet kraftig.

Det nye med USA-rutene er at de for første gang ikke skal gå mot Europa, men er satt opp for å fly ferierende amerikanere til sine karibiske feriemål.

De nye direkterutene skal gå til de franske øyene Guadeloupe og Martinique.

Valget av øyer er ikke tilfeldig, dette er fransk territorium og Norwegian kan dermed benytte seg av trafikkrettigheter som EU/EØS-selskap.

Nysatsingen ble lansert for amerikanske massemedia i Boston torsdag ettermiddag. Den innebærer at det norske lavprisselskapets rutenett utvides med tre nye byer: Washington/Baltimore som blir betjent som ett marked, samt fra Boston. Dessuten skal Karibia-rutene også betjenes fra New York.

Kjos varsler at det kommer mer, mye mer

Kjos er klar i meldingene om at dette langt fra er hans siste trekk for det amerikanske markedet:

Kart.jpg

— Satsingen i USA vil fortsette, både med nye rutelanseringer fremover og etablering av flere amerikanske baser, sier Kjos. De nye basene vil komme i tillegg til dagens baser i New York og Fort Lauderdale.Til Aftenposten sier kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen at de nye rutene kan bli starten på en omfattende, ny operasjon fra USA:

— Vi ser på en rekke nye rutemuligheter fra USA, ikke bare mot Karibia men også mot det europeiske markedet. Vi har allerede varslet start av nye ruter fra Europa til de to karibiske øyene Puerto Rico og St. Croix på De amerikanske Jomfruøyene, sier han.

Dagens Karibia-utvidelse betyr at selskapet nå har 31 ulike ruter fra USA og innebærer at Norwegian nå er blitt det største ikke-amerikanske flyselskapet målt i antall ruter ut fra New York. Den norske utfordreren danker med andre ord ut europeiske storselskaper som bl.a. British Airways, Lufthansa og Air France/KLM.

Skal bruke «arbeidshesten» Boeing 737-800

Kjos vil i første omgang fly rutene i fire måneder som en prøve. Blir forsøket vellykket, vil rutene bli forlenget, og utvidet med ruter fra andre amerikanske byer.

De nye rutene starter i desember og innebærer at Norwegian kaster seg ut i helt nye markeder i USA. Fra før av flyr Kjos fra Europa til New York, Los Angeles, Oakland (San Francisco) samt Orlando og Fort Lauderdale i Florida.

De nye rutene skal gå med den velkjente Norwegian-flytypen Boeing 737-800, som Kjos får fabrikkny fra flyfabrikken i Seattle. Disse har rekkevidde nok til å kunne fly direkte fra østkysten av USA til de to franske øyene, som i dag ikke har direkteruter fra USA. Avstanden er bare litt lenger enn mellom Oslo og Málaga.

Kjos har satt av tre fly til de nye rutene, ett av dem skal være i reserve i tilfelle det oppstår teknisk feil. Problemene rundt Dreamlineren skal ikke gjenta seg.

Ventet et halvt år før de varlset:

Konflikten har gjort Norwegian-navnet kjent

— Vi lanserte våre første USA-flygninger for to år siden og responsen fra amerikanske reisende har vært fantastisk. Det er derfor en glede å kunne lansere nye, eksotiske ruter mellom det amerikanske fastlandet til Guadeloupe og Martinique, sier Kjos.

En av utfordringene Norwegian har i det amerikanske markedet at flyselskapets navn ennå er relativt ukjent for amerikanere flest:

— Vi fortsetter satsningen på å profilere oss i de digitale salgskanalene. Dessuten har jo bråket som amerikanske fagforeninger og flyselskap har stelt i stand for å hindre EU-selskapet vårt normale trafikkrettigheter i USA, gjort mange amerikanere oppmerksomme på oss. Gjennom dette har vi fått profilert oss som et selskap som har lave priser. Over en fjerdedel av alle passasjerene på rutene mellom USA og Norge er amerikanere, så det er et bevis på at mange kjenner oss. sier kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen

Norwegian har sendt ut en oppfordring til sine piloter i Europa om å melde seg til jobb på de nye rutene.

Les også:

Slik skal SAS «kuppe» veksten i Skandinavia

Nå er snart Norwegian større enn SAS

Ny kåring: Dette er de 100 beste flyselskapene i verden