Det er aprilsnarrbonansa i reisebransjen 1. april. Tradisjon tro har både Star Tour og Apollo lansert «nye» reisekonsept for sine kunder.

Dagens frekkeste er utvilsomt Star Tour – de tilbyr muligheten til å bli med i «mile high»-klubben i privatfly med egen dobbeltseng som en del av «en unik flyopplevelse i 10.000 meters høyde».

— Vi har fått noen henvendelser fra kunder som gjerne vil booke. De tar det med et smil når vi forteller at det dessverre ikke lar seg gjøre, sier en lattermild kommunikasjonsrådgiver Nora Aspengren i Star Tour.

— Nå har vi fått både ris og ros for vår siste kampanje for voksenhoteller, så vi ville utnytte det litt og ta den enda litt lenge, sier Aspengren.

«MILE HIGH»: Bli med i den eksklusive klubben, skriver Star Tour 1. april. Foto: Skjermdump Star Tour

Ville du bodd med en fremmed på hotellrommet? Nei, dette er ikke en spøk:

Reiseselskapet har hatt tradisjon for å finne på noe morsomt på dagen da det er lov å lure litt ekstra. Flere har allerede gått på spøken.

— Vi har fått tilbakemeldinger på Facebook – noen lar seg tilsynelatende lure, andre ikke. Men vi har lurt en god del kolleger i dag, ler hun.

Vil du ha en forsmak på shortsværet?

FORBUD: Snus er av sikkerhetsmessige årsaker ikke lenger lov på Widerøe-flyvningene, opplyses det i en pressemelding fredag 1. april. Foto: Anette Karlsen

Innfører snusforbud

Hos flyselskapet Widerøe ble det i morgentimene lansert snus-forbud om bord på flyvninger.

— Dette er først og fremst av sikkerhetsmessige årsaker. Under flyvinger utsatt for turbulens opplever vi at både løssnus og posesnus faller ut fra under leppen på våre snusende passasjerer, sier informasjonssjef Catharina Solli i Widerøe i en pressemelding.

Og fordi mange passasjerer kaster fra seg snusen i kabinen, må den sendes i innsjekket bagasje...

Se hva denne 15-åringen gjorde i høst:

Lanserer hotell med ekstra skyggemuligheter

Hos reiseselskapet Apollo kjører de fredag på med nok et nytt hotellkonsept.

De skriver i et nyhetsbrev at de lanserer hotellet på bakgrunn av en undersøkelse om at nordmenn er blitt mer bevisste rundt farene av direkte eksponering av sol. Dermed kom ideen til nye «Apollo Mondo Shadow Resorts».

Hotellet har flere skyggefulle områder, gjestene mottar et beskyttelsekit med solkrem, parasoll, hatt og UV-badetøy for de minste.

Se den frekke «Syden»-kampanjen:

Det er selvsagt bare tøys.

— Vi drodlet på flere ideer, og landet til slutt på denne som kom fra vår svenske kontor. Til og med sjefen gikk på spøken i dag tidlig, ler kommunikasjonssjef Beatriz Rivera i Apollo.

Én av ideene gikk på å kjøpe gresk øy.

— Siden vi er kjent som Hellas-operatøren, så tenkte vi at det ville være en troverdig spøk mange gikk på. Jeg tenker at vi er i en bransje hvor det er lov å ha det litt gøy, det må være lov å bli med på moroa, sier Rivera.

Nå skal vi ikke tulle mer — få reiseinspirasjon her: