Godt forarbeid er den beste kuren mot dårlige ferieopplevelser. For den som velger bort pakketurer og organiserer alt selv, er dette ekstra viktig.

— Turoperatørene har brukt årevis på å få alt på en reise til å gå smidig. Når enkeltpersoner skal organisere alt på egen hånd, er det ikke så lett, sier direktør Ragnar Wiik i Forbruker Europa, som gir nordmenn råd og hjelp i saker som omhandler kjøp over landegrensene i EU og EØS.

Forbruker Europa er tilknyttet et europeisk nettverk av forbrukerkontorer. Hvert år blir de kontaktet av nordmenn som har fått problemer med feriehuset i utlandet.

I omtrent 40 prosent av sakene som blir behandlet i nettverket, får forbrukerne en form for medhold.

FERIEHUS: Det kommer flest klager på feriehus i Danmark, ifølge Forbruker Europa. Foto: Devteev/Fotolia/NTB scanpix

Sikre bevisOftest er det renholdet og vedlikeholdet av boligen forbrukerne reagerer på, forteller Wiik.

Det klages mest på ferieboliger i Danmark, noe som trolig henger sammen med antall nordmenn som ferierer hos naboene i sør.

— Hvis forbrukeren ikke klarer å dokumentere forholdene, blir det ord mot ord. Leietakeren ønsker kompensasjon for delvis ødelagt ferie, mens utleieren nekter og mener forholdene ikke er slik forbrukeren påstår, sier Wiik.

Bestiller du feriehuset gjennom et firma innen EU, reguleres avtalen av EU-bestemmelsene om forbrukerrettigheter, ifølge Forbruker Europa.

riks000808524-kxDv3yTvRJ.jpg

Men det er altså alfa omega at du sikrer bevis, slik som bilder eller film, på at boligen ikke var i samsvar med kontrakten. Utleieren skal i utgangspunktet få mulighet til å rette opp feilen før du har rett på prisavslag eller annen kompensasjon, så det er viktig å klage på stedet.Leier du feriebolig av en privatperson, blir ikke kjøpet regulert av forbrukerbestemmelsene i EU. Da er det i stedet privatretten som gjelder.

Og går det så langt at du vil saksøke utleieren for brudd på avtalen, må det normalt skje i hans eller hennes hjemland.

Kansellert bolig

Internett er blitt en viktig markedsplass for privatpersoner som leier ut feriebolig. En forbruker vi har snakket med, opplevde at ferieboligen familien hadde bestilt, ble kansellert av eier.

riks000808522-iqfXKzEPKp.jpg

Etter å ha betalt depositum og mottatt det de oppfattet som en bekreftelse fra utleieren, kom beskjeden om at bestillingen var kansellert, og at depositumet var tilbakebetalt.Huset var leid ut til noen andre. Da var familiens flybilletter, som ikke kunne refunderes, allerede i boks.

Familien måtte se seg om etter en annen bolig, som endte med å bli mange tusenlapper dyrere. Bookingen ble gjort via en utenlandsk portal som opplyste om at de ikke går inn i tvister mellom huseiere og leietakere.

— Det er større risiko for uklarhet ved avtaleinngåelse mellom private som ikke må ha et profesjonelt ordresystem, sier Wiik.

Selv om du bestiller privat bolig gjennom en tredjepart, kan det altså bli en sak mellom to privatpersoner, som må løses på privatrettslig grunnlag. Men det finnes gråsoner i loven når det gjelder formidlerens ansvar, forteller Wiik.

Har du et tips til reiseredaksjonen? Send oss gjerne en e-post!

riks000633516-o6pchFqYvx.jpg

— God valutaLeie av privat feriebolig åpner også mange nye muligheter. Flere nordmenn har de siste åra fått opp øynene for nettjenester som Airbnb og Wimdu.

— Jeg har brukt dem flere ganger og er veldig fornøyd. Jeg har fått kjempegod valuta for pengene, sier Helge Baardseth, reiseekspert og redaktør i Vagabond.

På det private utleiemarkedet kan du velge og vrake i en mengde ulike boliger. At du står fritt til å velge boligtype, med det antall rom som passer best, er en spesielt stor fordel for familier, mener Baardseth.

Trenger du to soverom? Eller kanskje tre? Ikke noe problem.

riks000808521-COgfHqjuxE.jpg

— Mitt inntrykk er at kvalitetssikringen er god – at det du får, i stor grad samsvarer med annonsen, sier han. Baardseth tror hotellbransjen og turoperatørene merker konkurransen fra private utleiere. Selv liker reiseeksperten å støtte dem som har utleie som en attåtnæring.

— Når turismen kommer vanlige folk til gode, ikke bare de store hotellkjedene, begynner ting å gi mening, sier han.

Det som kan være negativt, er hvis en bolig leies ut så mye at det går utover bomiljøet, for eksempel i et sameie der alle beboere forventes å bidra.

— Da kan du oppleve at de som bor der, ser litt stygt på deg når du kommer med trillekofferten, sier Baardseth.

Sleipe svindlere

Av og til dukker det opp saker der nordmenn har bestilt og betalt for ferieboliger som ikke finnes. Det er vanskelig å helgardere seg mot denne og annen type svindel.

Men noe av det lureste du kan gjøre, er å bruke internett til din egen fordel: Sjekk og dobbeltsjekk det du kan, råder Forbruker Europa.

Det finnes betalingsløsninger mellom private, for eksempel Paypal, som kan sikre transaksjonen et stykke på vei. Det kan også hende banken din har ordninger som kan hjelpe deg. Kan du bruke kredittkort, er det det sikreste.

— Undersøkelser har vist at nordmenn er mindre kritiske enn andre til avtaleinngåelser, ifølge Wiik.

riks000633514-sVVZwlF1ni.jpg

Hvis du ønsker å bestille feriebolig fra et norsk firma fordi du synes det er tryggere, bør du være oppmerksom på at domenenavnet kan bedra. Et .no-domene betyr ikke nødvendigvis at selskapet er registrert i Norge.— Hvem som helst kan kjøpe et domenenavn. Og det er alltid noen som vil forsøke å sko seg på at vi trykker for kjapt på bestill-knappen, sier Wiik.

Følg oss på Twitter@reisecamillaog på Instagram@reiseredaksjonen

FAKTA:

Tips ved leie av feriehus

Forbruker Europa har laget en generell liste over hva du bør tenke på når du skal leie feriehus:

Leiekontrakten er avgjørende for dine rettigheter. Les den nøye! Kontrakten skal spesifisere nøyaktig pris og hva du betaler for. Ekstrakostnader ved lån av sengetøy, rengjøring og lignende bør være regulert i kontrakten.

Unngå store forskuddsbetalinger. Ved konkurs taper du innskuddet.

Depositumet skal ikke være uforholdsmessig stort. Sjekk hvorvidt og hva utleier kan trekke deg for.

Må du betale noe på forskudd? Bruk kredittkort! Ved betaling til private kan du vurdere Paypal eller lignende.

Navn, adresse og telefonnummer til firmaet som leier ut, skal være lett tilgjengelig på firmaets nettsider eller andre kontaktpunkter.

Finn ut mest mulig om utleier. Leier du gjennom et firma, kan Forbruker Europa hjelpe til med å finne ut om utleier har anmerkninger.

Leier du av privatpersoner, kan det være lurt å be om referanser til personer som har leid tidligere.

Ikke bestill på nett før du har vært i direkte kontakt med firmaet på telefon, eller har fått svar på en epost.

Gjør et nettsøk på firmanavnet. Slik kan du finne omtale av utleieren. Omtaler på TripAdvisor kan gi deg en god pekepinn på hva du får.

Privat overnatting via Airbnb

Airbnb har over 800.000 utleiesteder på verdensbasis. Noen omtaler selskapet som verdens største hotellkjede – uten at de eier et eneste rom.

Tillit er det som gjør at det fungerer, sier Airbnb på sine nettsider. Men selskapet har også en rekke vilkår som skal bidra til å sikre gjester og verter. Her er noen av dem:

  • Verten kan velge mellom tre standardiserte kanselleringsvilkår, som Airbnb vil håndheve. Hvilke vilkår som gjelder, skal komme tydelig fram.

  • Refusjonsreglene skal hjelpe gjester som får problemer, for eksempel hvis verten kansellerer bestillingen like før innsjekking.

  • Airbnb kan gi gjesten refusjon eller gjøre en rimelig innsats for å finne og bestille en tilsvarende overnatting for gjesten.

  • Gjestene betaler gjennom Airbnb når de booker et sted. Vertskapet får betaling gjennom Airbnb 24 timer etter at gjesten har sjekket inn.

(Kilde: Airbnb)

Les også:

Språkreise - fyll eller påfyll?

Klagde på været - fikk medhold

Her er stedene globetrotterne mener du bør dra neste år