ISOLERT: Påskeøya ligger i det østlige Stillehavet, 3515 km vest for Chile, og 2075 km øst for nærmeste befolkede land Pitcairn. Det gjør øya til en av verdens mest isolerte steder. Det norske kongeparet besøkte øya i fjor som en del av at det var 100 år siden vennen Thor Heyerdahl ble født. Donning Sonja har tatt dette bildet, Foto: H.M.Dronningen
LITT STØRRE EN ORIGINALEN: Flåtene i den kommende ekspedisjonen er litt større enn originalflåten Kon-Tiki, og måler 17 meter lang og 8,5 meter bred. Faller noen over bord, er det Jostein Alvær Heidenstrøm som hopper uti og tar personen med bak på båten og redningstauet der. Foto: Kontiki2
BYGGER I BALSATRE: Balsatrær er blant de mest robuste tretypene som finnes. Flåtene Rahiti Tane og Tupac Yupaqui bygges i disse dager i Peru, og skal seile i Kon-Tiki 2-ekspedisjonen. Foto: Kontiki2

I en bunke på flere hundre søkere ble Jostein Alvær Heidenstrøm (19) plukket ut til å være mannskap på en reproduksjon av Thor Heyerdahls eventyr.

Han er en av et internasjonalt mannskap som skal seile fra Peru til Påskeøya. Startskuddet er 1. november fra havnen Heyerdahl i sin tid seilte ut fra, Callao, og når forhåpentlig Påskeøya rundt julaften.

Seilasen består av to balsaflåter med syv mannskap på hver, hvor den ene skal seile tilbake fra Polynesia igjen. Det siste er ikke gjort i vår tid.

HARDTRENING: Å være livredder om bord krever god fysisk og psykisk form. Heidenstrøm fikk treningsopplegg av norgesmester i butterfly, Erik Clasen, som også er med på ekspedisjonen. Foto: PRIVAT

— Vi regner med at det tar 50 dager til Påskeøya. Da hopper jeg av, og backpacker litt rundt i Sør-Amerika før jeg reiser hjem igjen, sier Heidenstrøm. Kan du disse triksene?

Ligget i hardtrening i månedsvis

Heidenstrøm fikk beskjed fra den erfarne, norske ekspedisjonslederen Torgeir Sæverud Higraffom at han hadde plass på flåten i vår. Da la han seg i hardtrening med treningsopplegg skissert av en norsk rekordsvømmer.

19-åringen har en viktig og tøff oppgave om bord: Han er livredder til sjøs.

— Jeg må få ta i de som eventuelt ramler over bord, og ta dem med på baksiden av flåten hvor redningstauet henger. Vi kan ikke snu flåten, så derfor er det helt nødvendig for å komme seg opp igjen, sier han.

Han har fått flere spørsmål om han er redd for hai, men det tenker han ikke så mye på. Flyvefisk og flytende containere er derimot en større og mer reell frykt.

— Flyvefiskene kan treffe folk om bord, så de faller uti vannet. Og flere lasteskip mister hvert år containere, som flyter rundt som isberg. Treffer vi en av dem kan det blir veldig farlig, da treverket kan løsne og flåten oppløses.

Har du lyst til å gjøre noe utenom det vanlige?

Ekstreme farer krever erfarent mannskap

Ekspedisjonsleder Higraff skriver i en e-post fra Peru at han har brukt lang tid på å plukke ut mannskap. Higraff ledet ekspedisjonen Tangaroa til Tahiti i 2006, og lanserte ideen om en ny ekspedisjon i forbindelse med at Thor Heyerdal ville vært hundre år i fjor.

Målet er å seile fra Sør-Amerika til Polynesia, og tilbake.

SIKKERHET ER VIKTIG: Ola Borgfjord (foran) er en erfaren seiler og båtbyggerlæring i Trøndelag. Han er også med på det omfattende sikkerhetsarbeidet før seilasen starter. Foto: Torgeir Sæverud Higraff

— Farene der ute er så ekstreme at jeg har brukt lang tid på utplukking av mannskap i segmentet «veldig erfarne», sier han som også var med på å bygge flåten til den norske filmen «Kon-Tiki».

Halvparten av planlegging handler om sikkerhetstiltak.

— Denne uken var jeg hos admiralene i Valparaiso i Chile, og fikk trygghetsalarm i deres armada. Perus marine passer på oss i sitt farvann. Vi har også leger i mannskapet, med et medisinskrin som tilsvarer et apotek i et mindre heldigstilt land.

Har du et tips til reiseredaksjonen? Send oss gjerne en e-post!

FØRSTE GANG: Ekspedisjonsleder Torgeir Sæverud Higraff ledet ekspedisjonen med balsaflåten Tangaroa i 2006. Da seilte de fra Peru til atollen Raroia i Fransk Polynesia, 31 dager raskere enn Thor Heyerdahls originale «Kon-Tiki». Foto: Kontiki2

Heidenstrøm er valgt ut til å representere alderssegmentet 18–19 år om bord.— Det tror jeg han vil klare fint, fordi han har en passe blanding av uredd eventyrlyst og respekt for naturkreftene han skal utfordre, sier Higraff.

Han er lærer på videregående, og underviste Heidenstrøms storesøster.

— Jeg vet at han er oppdratt for langtur, sier han.

Heidenstrøms far har vært med på flere ekspedisjoner – blant annet syklet fra Norge til Sør-Afrika. Så 19-åringen har det i blodet.

Lyst på reiseinspirasjon? Sjekk reisepanletes forslag:

Har ansvaret for sosiale medier

Forrige helg reiste Heidenstrøm til Peru. Han skal være med å bygge flåtene.

SVØMT MASSE: Jostein A. Heidenstrøm har ligget i trening i månedsvis for å bli livredder om bord på Kon-Tiki-flåten. - Det vanskelig er hvis en av de eldste og tyngste faller over bord, sier han. Foto: Privat

19-åringen har ansvaret for sosiale medier. Men hvordan er det mulig langt der ute til i Det sørlige stillehavet?— Tekst på både Twitter og Facebook funker, Instagram er litt verre, men vi håper å få det til.

Stort og smått fra dagen og kvelden på flåten dokumenteres, og sendes ut til følgerne. Det er ikke fritt for at Heidenstrøms familie er spent.

— Mamma og mormor er jo litt bekymret, men jeg er ikke det. Jeg skal leve av å bli eventyrer på sikt, og studere friluftsliv og markedsføring når jeg kommer hjem. Dette blir en god start, sier Heidenstrøm.

Følg oss på Twitter@reisecamillaog på Instagram@reiseredaksjonen

Få mer reiseinspirasjon her: