Det har vært mange eksempler på bedrifter som gjør store stunt for å få blest og omtale.

For et år siden ble det søkt etter en person som skulle reise verden rundt å teste luksusreisemål. En av de kanskje mest omtalte jobbene var det Australias turistråd som sto bak – de søkte etter en person til verdens beste jobb. Det besto i å passe på Hamilton-øya ved Great Barrier-revet i delstaten Queensland i Australia.

Nå har et norsk selskap hoppet etter og søker etter «Eventyrer». Den norske turskofabrikanten Alfa søker etter en person som skal vandre rundt i Norge i halvannet år, teste tursko og gi tilbakemeldinger i sosiale medier. Og ja, det er en 100 prosent stilling.

Vil teste produktet på en annen måte

VIL HA FOLK UT: -Nordmenn er for lite ute, og vi ønsker å bidra med å skape turglede, sier adm.dir. Pål Olimb i Alfa Sko. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Annonsen ble lagt ut på Finn.no onsdag ettermiddag, og er allerede likt og delt av nær 500 personer. Over 10.000 har vært inne på annonsen, og på under et døgn har 20 personer sendt søknad.I jobbannonsen heter det blant annet personen «skal gå i all slags vær og under alle slags forhold. En del reising må derfor påregnes. Strengt tatt hele tiden. Jobben er krevende og det er derfor viktig at du er positiv, løsningsorientert og sover godt på hytte, i telt eller i lyngen».

Er folk godt nok skodd for norsk natur?

Administrerende direktør i Alfa Sko, Pål Olimb, legger ikke skjul på at det er et stunt, men forteller at selskapet har ønsket å fornye seg og skape blest rundt merkevaren både i Norge og internasjonalt.

— Dessuten har vi lenge hatt et behov for å teste produktene våre på en annen måte. Det å kjenne testeren, og hva det egentlig gis tilbakemelding på. En ting er å si at en sko er vond, men å evne å si hvorfor – det har en stor merverdi for oss. En typisk tilbakemelding er at skoen gir gnagsår, men nå ønsker vi å faktisk vite hvorfor, og ha en person som kan fortelle at det for eksempel er fordi hæl-utformingen er slik eller slik, forteller Olimb.

Er du enig i denne listen?

Og her er en skikkelig reiseutfordring:

Et reklame— og mediestunt

Jobbannonsen blir beskrevet et morsomt tiltak og kreativ markedsføring, men først og fremst et reklamestunt, av professor i markedsføring.

— Her ser jeg for meg en del PR-stunt lokalt på Eventyrerens vandring, hvor media skal aktiveres «i den gode ånd rundt mosjon». Men egentlig er det en kupping av media i reklame- og merkevarebygging, sier professor Tor W. Andreassen i markedsføring ved Norges Handelshøyskole.

Han sammenligner jobbannonsen med korte ansettelser bedrifter gjør på sommerstid, slik blant annet Adecco har gjort med konsernsjefjobben.

— Dette er på høyde med en av disse kjente bedriftene som ansetter en ung student som dagligleder for en sommerperiode. Mye medieblest, lite innhold i jobben – men god reklame og merkevarebyggingeffekt, sier han.

I ALL SLAGS VÆR: Skotesteren, eller Eventyreren som han kalles av selskapet, skal teste ulike produkter året rundt og gi tilbakemeldinger om det. Turene skal dokumenteres i en blogg. Dette er Romsdalseggen i forbindelse med en annen tur. Foto: Jan T. Espedal

Et av målene for skoprodusentene er å samarbeide tett med lokale krefter, enten det er et jegerlag, turistinformasjon eller speiderorganisasjon som kan hjelpe skotesteren ut i nærområdet for gode naturopplevelser.

— I tillegg til å teste sko, ønsker vi som bedrift å bidra til å få folk mer ut i naturen. Vi skal fortelle om gode, og kanskje ukjente turer i hele landet, og Eventyreren skal dele erfaringene sine i en blogg. Vi har aldri sett dette gjort tidligere på denne måten, sier Olimb.

Jobben skal besettes på nyåret, og turene starter til våren og skal utføres hele året.

Les mer om turer i Norge: