— Flyskrekk er egentlig et samlebegrep for mange ting. Noen ganger handler det ikke om å fly en gang, sier Ellen Halvorsen.

Hun er air purser, cabin crew-instruktør, sertifisert coach og holder flyskrekkurs.

Hun forteller at det å være flyredd kan omhandle klaustrofobi, redsel for å få panikk, frykten over å ikke ha kontroll eller rett og slett frykt for å bli redd.

Det er også noen som sitter med feil informasjon, frykter at det tekniske skal svikte eller sliter med katastrofetanker uten at de vet hvorfor.

Andre er ifølge Halvorsen tydelige på at det er oppslag i media som har utløst frykten.

— I tillegg sliter noen med flyskrekk fordi de har hatt en dårlig erfaring. De kan for eksempel ha opplevd en ubehagelig turbulens, sier hun.

Turbulens er ikke farlig

Men at flyet rister litt, er ikke farlig.

— Turbulens er en av de tingene mange bekymrer seg over. Dette er luft som endrer styrke eller retning og kan oppleves som ubehagelig. Vind er imidlertid som bølger på sjøen, sier Halvorsen.

Akkurat som det er sjelden det er blikk stille på sjøen, er det sjelden at det er det i luften.

— Når turbulensen oppstår, rydder vi inn vogner og setter oss for å unngå å skade oss på løse gjenstander, varm kaffe eller at vi faller. Men flyene er bygget for å tåle turbulens, sier hun.

Flest kvinner på flyskrekk-kurs

Knut Andreassen holder flyskrekkurs ved VIA Egencia i Oslo, og han bekrefter at bekymringene kan være forskjellige.

— Grunnene til at noen får problemer med å fly kan være mange. For noen kan det være spesielle ting som har skjedd som har gitt dem angst, og dette trenger ikke å være flyrelatert, sier han.

Han forteller at noen for eksempel får angst når de skal fly som nybakte foreldre.

— Men det kan også være en dårlig opplevelse i forbindelse med en flytur som er årsaken. Ellers kan også generell angst og stress gjøre at flyopplevelsen blir dårlig, sier han.

Ifølge Andreassen er det flere kvinner enn menn som melder seg på flyskrekkurs, men om det betyr at flere kvinner enn menn har flyskrekk er vanskelig å si.

Han tror kvinner generelt er flinkere enn menn til å gjøre noe med problemene sine.

Frykt for unge piloter

De som kommer på kurs har ofte mange bekymringer rundt det å fly.

I tillegg til turbulens kan det dreie seg om lyder fra flyet, det å ta av og lande eller rett og slett klaustrofobi.

— Det er også en del som bekymrer seg for at vingene eller motorene skal falle av. Andre er kritiske til flyvertenes kompetanse fordi de ser så unge ut, eller de bekymrer seg for hva som skjer hvis begge flyverne blir syke samtidig eller begge motorene stanser under flyturen, sier han.

Avising av flyet når det er frost og snø, det å bli truffet av lyn, vind, mye nedbør, tåke og det å bli syk mens man er i luften er andre kilder til bekymring.

Undervises på bakken

De fleste trenger forklaringer for å kunne skjønne hvordan et fly fungerer.

— Hos oss går kurset over to dager, og mange gruer seg i forkant av kurset til flyturen siste dag. I løpet av de to dagene har de imidlertid gjerne endret holdning i forhold til det de syns var vanskelig, sier han.

I kursperioden benyttes fly på bakken som en del av undervisningen, og kursdeltagerne får se og ta på det som kan virke skummelt.

— Alle får også sitte i cockpit og får da et overblikk over hvordan en cockpit fungerer, sier Andreassen.

Han legger til at noe av det som gjør det vanskelig å melde seg på kurs er at man er redd for å bli redd, og han tror mange fokuserer så mye på flyturen siste kursdag at de ikke melder seg på kurs i det hele tatt.

Trenger mestringsstrategier

- Det å være redd for å fly egentlig er en naturlig reaksjon på en unaturlig situasjon. Vi mennesker er grunnleggende redde for høyder, så dette kan også være en medvirkende faktor. Instinktene våre berøres, ikke bare tankene, sier Halvorsen.

Hun understreker at redselen kan ramme hvem som helst, men mener kvinner er flinkere til å fortelle om frykten når de kommer om bord enn menn.

— Ellers prøver nok de fleste å takle problemet sitt på egenhånd og kan bruke enormt mye energi i dagene før de skal reise på å prøve å kontrollere frykten. Når dette blir for belastende, fordi de risikerer at det går utover en jobb som krever reising eller familieferier, melder de seg på kurs, sier hun.

Husk imidlertid at det ikke er noe galt med deg selv om du sliter med flyangst.

Mest sannsynlig mangler du bare noen mestringsstrategier.

Eksamen to ganger i året

Mens flyredde passasjerer ofte tenker på hva som skjer hvis de dør, trener de som jobber om bord på ulike scenarioer hele tiden.

— Vi tenker at hvis noe skjer, da skal vi forberede en eventuell nødlanding. Og vi har prosedyrer for dette. Nødlanding betyr jo ikke at vi skal dø, sier Halvorsen.

Hun forteller at piloter må opp til eksamen to ganger i året, både teoretisk og praktisk, og at de ikke får fly hvis de ikke består.

— Over tre milliarder mennesker reiser med fly på verdensbasis hvert år, og de siste ti årene har gjennomsnittlig 700 personer omkommet per år i flyulykker. På verdensbasis. Til sammenligning omkommer omtrent 40.000 mennesker i bilulykker bare i USA hvert år. Tenk om alle som kjører bil måtte bestå førerprøve hos bilsakkyndig to ganger i året, legger hun til.

Saken er publisert på og skrevet av klikk.no

Les også:

Slik takler du sorgen

Bekymrer du deg syk?

Slik kan musikk hente fram gamle minner