Manjit Singh Hoonjan geleider oss gjennom Kolkatas gater og siterer visdomsord om fotografi.

— Et godt bilde skapes med øyet først, sier han.

— Kameraet kommer i andre rekke.

Vi befinner oss i et byens travleste distrikter – Manjit Singh Hoonjans hjem og fødested. Religioner og kulturer fra hele verden har levd fredelig her i Barabazar siden Kolkatas grunnleggelse.

Siden 2008 har den 43 år gamle fotografen veiledet små grupper med turister rundt om i den tidligere hovedstaden, som i mange år primært var kjent for forfall og enorm fattigdom.

Ville du bodd med en fremmed på hotellrommet? Det kan skje:

FISKEMARKEDER: Våger du deg inn på Kolkatas fiskemarkeder, vil trolig både klær og kamerautstyr lukte pussig i noen dager. Foto: Axel Munthe-Kaas Hærland
SKATTKAMMER: Kolkatas gater og markeder er et skattkammer for fotoentusiaster, men det krever et tålmodig øye og godt med tid for å hente gull fra kaoset. Foto: Axel Munthe-Kaas Hærland

I disse dager endrer Kolkata seg i takt med nasjonens andre storbyer – preget av kraftig befolkningsvekst og en økende middelklasse – men bevarer fortsatt den unike og til tider surrealistiske krysningen mellom gammelt og nytt.

— Sånt blir det gode bilder av, forteller Manjit, idet vi passerer eldgamle hindu-templer, buddhistiske vandrerhjem og krysser terskelen inn til yrende Chinatown. Du kunne tilbrakt et helt liv her med kameraet rundt halsen!

RESPEKT: For dem som vegrer seg for å fotografere fremmede, er Kolkata et perfekt reisemål. - Fremstår man med respekt og godt humør, er folk flest mer enn villige til å la seg avbilde, sier Manjit. Foto: Axel Munthe-Kaas Hærland
FORSTÅ KAMERAET: Fotografi i Kolkata handler om mer enn å trykke på utløseren. Med en enorm variasjon av motiver og lyskilder, er en grunnleggende forståelse av kameraet avgjørende. Foto: Axel Munthe-Kaas Hærland

Et angrep på sanseneSelv i et land så kaotisk og krevende som India, skiller Kolkata seg ut som et av landets mest intense reisemål. Det er en by som

KURSLEDER: Manjit Singh Hoonjan har drevet undervisnings-baserte fotovandringer i Kolkata siden 2009. - Du kunne tilbrakt et liv her med kameraet rundt halsen, sier han. Foto: Axel Munthe-Kaas Hærland

setter både mage, øyne, ører, intimgrenser og tålmodighet på kraftig prøve, men med rett lynne og rikelig med tid, sier Manjit, åpner det seg et skattkammer av både reiseopplevelser og fotomuligheter.

Sjekk hvilken som troner på sandtronen:

— Kolkata er et sammensatt måltid og kan ikke inntas for fort. Jeg har stor respekt for alle reisende som kommer hit, sier han.

— Min jobb er å fremme forståelse for byen vår, som fortsatt lever med et urettferdig stigma.

DYBDE: En lav dybdeskarphet – når deler av bildet er mer i fokus enn andre – er en god måte å fremheve motivet. Teknikken er særlig typisk for portretter og menneskebilder. Foto: Axel Munthe-Kaas Hærland
SKATTKAMMER: Kolkatas gater og markeder er et skattkammer for fotoentusiaster, men det krever et tålmodig øye og godt med tid for å hente gull fra kaoset. Foto: Axel Munthe-Kaas Hærland

For en enkel gutt fra Norge er det lett å føle seg overveldet. Frem og tilbake kastes vi, som forsvarsløse rumpetroll i en frådende elv av mennesker, dyr og maskiner.

Nesen fylles av krydderlukt, eksos, blomster, forråtnelse og svette.

Blikket trekkes i hundre retninger på samme tid. Tankene drukner i lyd. Det er som om byen snakker til oss, en evigvarende, bittersøt sang som lokker videre og videre inn i labyrinten av smug, templer og sidegater.

Nå er det faktisk mulig:

FORSTÅ KAMERAET: Fotografi i Kolkata handler om mer enn å trykke på utløseren. Med en enorm variasjon av motiver og lyskilder, er en grunnleggende forståelse av kameraet avgjørende. Foto: Axel Munthe-Kaas Hærland
BEVEGELSE: En god tilnærming til gatefotografi – gjort berømt av den franske fotografen Henry Cartier Bresson – er å finne en spennende bakgrunn og vente til noe eller noen beveger seg inn bildet. Foto: Axel Munthe-Kaas Hærland

Bønneklokker klinger mellom de forfalne fasadene; løsbikkjer romsterer rundt i søppelfylte rennesteiner; en flokk med geiter blir nesten tidlig slakt under en toppmoderne sportsbil med sotete vinduer.Overalt er det ting, mennesker og situasjoner verdt å fotografere, men etter en time med frenetisk klikking oppdager jeg til min fortvilelse at bildene mangler noe.

— Du gjør en vanlig feil, sier Manjit.

— Du fotograferer alt, og dermed ingenting. Nøkkelen er å puste, roe ned og observere en situasjon før du trykker på utløserknappen. Først da fylles bildene med nerve og sjel. Når jeg fotograferer et nytt sted, tar jeg ofte ikke kameraet frem før etter en time.

Reiselysten og trenger inspirasjon?

Har du et tips til reiseredaksjonen? Send oss gjerne en e-post!

RAMMET INN: Å bruke naturlige «rammer» i omgivelsene er en god måte å fremheve motivet. Foto: Axel Munthe-Kaas Hærland
FOTOKURS: Kolkata er ingen enkel by å reise eller fotografere i, men for de med tålmodighet og et løstsittende smil finnes det få lekeplasser i verden med flere billedmuligheter. Foto: Axel Munthe-Kaas Hærland

Jeg velger å ta Manjits råd bokstavelig og lar kameraet henge en stund. Etterhvert blir miljøet mer oversiktlig. Mønstre dannes, kontraster blir tydeligere, orden oppstår i kaoset. Når jeg ikke hele tiden hever kameraet til øyet, blir også menneskemøtene langt mer spennende og intime.

Lokalbefolkningens nysgjerrighet og villighet til å la seg fotografere, sier Manjit, — gjør fotografi i Kolkata til en sosial og leken opplevelse.

— Kolkatas befolkning er heldigvis ikke utmattet av turisme, sier Manjit.

Her er den reisende en attraksjon på lik linje med miljøet de beveger seg rundt i.

ikke bli stemplet som en reiseamatør:

BLIKKET: Jo mer man fotograferer, jo mer ser man. Foto: Axel Munthe-Kaas Hærland
VIPPBAR: For å heve seg over menneskemengdene og fortsatt ha kontroll over bildet, er det godt å ha et kamera med fleksibel, vippbar skjerm. Foto: Axel Munthe-Kaas Hærland

Den dype enden av bassenget

Dr. Harisadhan Maiti har vide øyne når vi vandrer sakte gjennom de stadig travlere gatene. 64-åringen er født og oppvokst på nordsiden av Kolkata, men har tilbrakt hele yrkeslivet sitt i England.

Hvert år returnerer den nå pensjonerte legen til hjembyen, men sier dette er en side av Kolkata han aldri før har sett.

— Jeg ante ikke at dette var her! Alene ville jeg nok vært engstelig for å forville meg i disse gatene, men gjennom fotografi er det nettopp dette som blir så spennende. Men det er åpenbart at en gang ikke er nok, sier han.

— Jeg blir nødt til å komme tilbake igjen og igjen.

OPPDAGELSE: Dr. Harisadhan Maiti vokste opp i Kolkata før familien flyttet til London for over 40 år siden. - Fotografi er en fantastisk måte å gjenoppdage hjembyen min, sier han. Foto: Axel Munthe-Kaas Hærland

Både jeg og Dr. Maiti har tatt med speilreflekskameraer og et lite utvalg linser til dagens foto-vandring, men overraskende nok velger resten av gruppen å ta for seg Kolkatas yrende gateliv med mobiltelefonen. Manjit sier dette blir vanligere og vanlige.— Du kan ta fantastiske bilder med bare mobilen, sier han.

— Verdens skarpeste og mest velbehandlede foto er ikke verdt papiret det er trykket på, om motivet ikke er interessant.

Vet du hvorfor vi har vinterferie?

FINJUSTERE: I miljøer med sterke kontraster og varierende lyskilder, er det fordelaktig med kamerautstyr som lar deg finjustere eksponeringen. Foto: Axel Munthe-Kaas Hærland

Det virker som evigheter, men når vi stopper opp ved hjørnet av den praktfulle Magin David-synagogen har klokken ennå ikke slått tolv.

Det har vært et mektig måltid, uten tvil, men én ting er sikkert: Å se Gledens By er et livslangt prosjekt.

— Det er kanskje den dype enden av bassenget, sier Manjit, men når man først kommer seg uti er vannet akkurat passe.

Få mer reiseinspirasjon:

Og noen gode reistips: