Flypassasjerer kan kreve standarderstatningen uansett om de har hatt økonomisk tap eller ikke.

— Vi er glad for at det har kommet en avgjørelse om at flypassasjerer har rett på kompensasjon ved teknisk svikt. Passasjerene har ofte fått en følelse at man aldri hadde rett på standard kompensasjon ved innstillinger og forsinkelser. Denne dommen bekrefter det vi tidligere har ment i saken, sier Ingeborg Flønes i Forbrukerrådet i en pressemelding. Flønes er direktør for forbrukerservice.

To timers forsinkelse gir kompensasjon

Ved forsinkelser på minst to timer er kompensasjonen er fra 250 til 600 euro, avhengig av hvor lang reisen er.

Passasjerer har rett på standardkompensasjon ved innstillinger, og forsinkelser, om de flyr i og fra EU/EØS og til EU/EØS med et selskap som hører hjemme i EU/EØS.

Norwegian får på pukkelen i både Norge og Sverige:

Men det finnes flere unntak

Flyselskapet slipper å betale erstatning ved ekstraordinære hendelser som ekstremvær, terror og vulkanutbrudd, men de har også brukt teknisk svikt som grunnlag til å avvise krav om erstatning.

— Det skal mye til for at flyselskapet ikke må betale kompensasjon. EU-dommen slår fast at flyselskapet må betale kompensasjon ved teknisk svikt, med mindre den tekniske svikten er en skjult fabrikasjonsfeil som påvirker flysikkerheten, eller er påført flyet ved sabotasje eller terrorisme, sier Flønes. (©NTB)

Les mer om forbrukerrettigheter: