Over 150.000 ble rammet av den elleve dager lange Norwegian-streiken i begynnelsen av mars.

På flyselskapets nettsider fikk de reisende beskjed om at de enten kunne booke om billetten eller be om få refundert pengene for flybillettene.

Flere fortvilte reisende har de siste ukene gitt uttrykk for frustrasjon på Norwegians Facebook-sider, og spurt om når de kan forvente pengene tilbake.

Ifølge Forbrukerrådet har du krav på pengene igjen etter syv dager.

— Hvis et fly blir kansellert på grunn av streik kan du be om pengene tilbake. Loven sier at du skal få dem tilbake etter syv dager, og dette er regler som ikke kan settes til side ved egne avtaler, sier kommunikasjonsrådgiver Martin Skaug Halsos i Forbrukerrådet.

Får du ikke pengene tilbake innen fristen kan du klage.

— Skriv et brev til Norwegian og be om pengene tilbake. Det bruker å løse saken. Siden det ikke er noen uenighet i at Norwegian skylder pengene vil du kunne gå rett til inndriving av dem.

SYV DAGER: Du har krav på penger igjen syv dager etter du bedt om det, sier kommunikasjonsrådgiver Martin Skaug Halsos i Forbrukerrådet. Foto: Kjell Håkon K. Larsen

Da har du to muligheter:— Du kan enten å melde saken selv inn til namsfogden, eller få et inkassobyrå til å gjøre det for deg. Det koster penger, men i alle tilfeller må Norwegian dekke omkostningene om de ikke betaler innen fristen, sier Halsos.

Får igjen penger snart

En av passasjerene som ble rammet var Kim-Tore Husøy. Han skulle fra Oslo til Ålesund, og var blant de første som fikk merke streiken.

Han ble tilbudt buss for fly, men ønsket heller å få tilbake pengene for flybilletten.

MANGE KANSELLERINGER: Innlandsruter og flyvninger til Norden ble hardest rammet under streiken tidligere i mars. Men den langvarige streiken forplantet seg, og flere ruter i Europa fikk også merke lange forsinkelser og kanselleringer. Foto: Pedersen, Terje

Husøy forteller at han fylte ut skjemaet på flyselskapets nettsider.Før palmehelgen fikk han beskjed fra Norwegian om at han kunne forvente å få pengene inn på konto innen fem dager.

Selv om det har gått noen uker siden streiken, så plager det ham ikke å måtte vente.

— Det er helt greit, de har hatt nok å stri med i streiken. De har nok av passasjerer de må betale tilbake til, sier Husøy.

Behandler sakene så fort de kan

Norwegian opplyser i en e-post at de er opptatt av å få behandlet alle sakene så raskt som mulig.

— Enkeltsaker kan variere i behandlingstid på bakgrunn av ulike omstendigheter i forbindelse med refusjon. Noen saker ble ferdigbehandlet på kun få dager, mens andre tar litt lengre tid. Vi gjør det vi kan for å få det unna så fort som mulig, skriver presseansvarlig Daniel Kirchhoff i Norwegian.