En av Norges aller største turoperatører, Star Tour, endrer navn til TUI.

Også søsterselskapene Fritidsresor i Sverige, danske Star Tour og finske Finnmatkat skal på sikt endre navn, skriver Travelnews.no som omtalte navneskiftet først.

Men aller først ut er Arke i Nederland, som endrer navn i oktober. I dag eies selskapene av TUI Group, som er en av verdens største reiseaktører med eierskap i over 150 reiselivsbedrifter verden rundt.

Har hatt samme navn siden 1973

TUI Group meldte i mai at de har lagt en ny strategi for å samle flere av selskapene de eier under samme merkenavn.

Charterbransjen i Norge har de senere par årene tapt marked, da mange reisende i større grad velger å pakke reisene sine selv. For å være med i den stadig sterkere kampen om reisebestillinger på nett, er det et viktig grep å samle de sterke merkenavnene under en fane, mener merkevareekspert.

DEN GANG DA: Slik skulle nordmenn fristes til sydeligere strøk på 80-tallet. Foto: Arkivfoto

Star Tour har hatt det samme navnet siden etableringen i 1973, så det er et veletablert selskap og godt kjent for nordmenn flest. — Beslutninger om å skifte navn er store og krevende, det er absolutt ingen enkel prosess, sier professor i markedsføring, Bendik Samuelsen, ved Handelshøyskolen BI.

Han tror gjennomslagskraften totalt sett er en nødvendighet for TUI og Star Tour. For mange merkenavn internasjonalt er svært kostnadskrevende å operere med. I internettets spede barndom hadde ikke turoperatørene de store konkurrentene som søkemotorene er i dag.

— Vanene våre har endret seg mye. I dag går Ola og Kari Nordmann først inn på for eksempel Finn.no, søker etter reiser. Da er det om å gjøre for konkurrende selskaper å samle kreftene for å vinne frem i ferie- og fritidsmarkedet. Et sterkt merkenavn kan ha stor slagkraft , sier Samuelsen.

Har du et tips til reiseredaksjonen? Send oss gjerne en e-post!

GRISEFEST OG SOLFAKTOR: 1980-årene var preget av ville fester og strandhygge. Her fra Star Tours katalog fra 1988/89-sesongen. Foto: Arkivfoto

Logoen forblirDen røde logoen med smilefjes er kjent for mange reisende. Det er tydelig til stede på Star Tours kataloger, på siden av charterflyene, shuttlebusser og hoteller på diverse reisemål.

Smilet utgjør bokstavene i selskapet – altså TUI.

Samuelsen tror at så lenge logoen beholdes blir overgangen til nytt navn enklere.

— Da kaster de ikke barnet ut med badevannet, og den visuelle gjenkjennelseseffekten er allerede innarbeidet i logoen, sier han.

Informasjonssjef Mathias Bergendahl i Star Tour sier at navneendringen er ventet først et stykke inn i fremtiden. De skal lære av skiftet markedene i Nederland, Frankrike og Belgia gjør før de nordiske selskapene følger etter.

- Det er en prosess vi ikke tar lett på, våre varemerker og navn er veldig sterke i Norden, sier Bergendahl til oss.

Han legger også til at TUI-navnet vil bety bredere utvalg og flere produkter å velge i for reiselystne.

Følg oss på Twitter@reisecamillaog på Instagram@reiseredaksjonen

Ut og reise? Sjekk vår valutakalkulator