2015 ble det første året siden 2010 med vekst i den norske reiselivsnæringen.

For to år siden skapte nedgangen på 14 prosent i antall gjestedøgn fra Tyskland og Nederlandstor bekymring for reiselivet. Men ferske tall fra Innovasjon Norge viser en positiv utvikling, og tyskerne er på vei tilbake.

  • Det ble registrert nær 1,5 millioner tyske gjestedøgn i fjor, en økning på fem prosent fra året før

  • Prognosene for reiseåret 2016 at det går mot rekordbesøk for første gang på seks år

Og de ønsker seg enda flere tyske turister til landet.

— Interessen fra tyskerne som ønsker å komme på norgesbesøk har økt med 16,5 prosent i år, så vi forventer flere besøkende i år, sier reiselivsdirektør Per-Arne Tuftin i Innovasjon Norge.

Her er de varme reisenyhetene neste vinter:

ET ANNERLEDES NORGE: Aktiviterer, annerledes overnatting og «naking» til fjells er noen av bildene som selges Norge i Tyskland. Foto: Skjermdump Innovasjon Norge

— Det er en myte at tyskerne ikke legger igjen penger her i landet. Selv om en del kommer med egen bil eller bobil, er det et stort antall tyskere som ferierer på Hurtigruten eller kommer med fly. De bruker like mye penger som andre utenlandske turister, legger Tuftin til.Døgnforbruket for en utenlandsk turist som bodde kommersielt i fjor er på 1810 kroner, ifølge Innovasjon Norge.

Norge + natur = sant:

Kaldt, mørkt, dyrt?

Sammen med Danmark og Sverige, er Tyskland det aller viktigste turistmarkedet for Norge. Innovasjon Norge har satt inn offensiven i Tyskland det siste året.

I år skal det brukes rundt 23 millioner kroner i operative markedsføringspenger i Tyskland. Kampanjer med nordlys, aktiviteter i natur, kultur og norsk mat rettes mot 80 millioner tyskere.

— Norge har vært overalt i tyske medier det siste året. Målsetting var å identifisere de viktigste fordommene som fortsatt til dels finnes i tysk reiseindustri, og enda mer i befolkningen, sier reiselivsdirektøren.

Under tittelen med fordommene «Kalt, dunkel, teuer?» («Kaldt, mørkt, dyrt?») tar flere tyske medier grep og oppfordrer sine landsmenn til så se Norge med nye øyne og oppdage landets ulike sider.

ET SYMBOL: Trolltunga i Hardanger prydet forsiden av tyske National Geographic i januar. Det er et av de sterkeste symbolene på Norge og natur, ifølge tyskere. Nær 6000 reiseartikler om Norge som den tyske delen Innovasjon Norge står bak ble publisert i fjor. Den mest suksessfulle artikkelen var: «Abfahren mit Fjordblick: Stranda in Norwegen» («Tilbaketrekking med utsikt over fjorden: Stranda i Norge», jour.anm.). Den ble publisert 323 ganger, og har en anslått markedsverdi på over 17,2 millioner kroner, viser Innovasjon Norges oversikt. Foto: Innovasjon Norge DE

Den mest verdifulle artikkelen var sto i Bild-Zeitung, som handlet om mat i Fjord-Norge, har en verdi på nesten tre millioner kroner sett med markedføringsøyne.— Vi er mest opptatt av antall oppslag, og har vært aktive i det tyske markedet både på pressesiden og annonsering i flere år, sier Tuftin.

Drømmer du om å reise utenfor allfarvei? Her blir du stort sett alene:

Og hvis du vil ta en morsom reiserekord?

Tror svak krone har mye å si

Men oppgangen kan neppe kalles en snuoperasjon for reiselivet, mener førstelektor Georg Kamfjord ved Institutt for innoavsjon og økonomisk organisering ved handelshøyskolen BI.

— Jeg tror det kan leses i sammenheng med

. Hvis den fem prosents økningen ses i sammenheng med styrkingen av euroen, så vil en finne at det forholdet er mer enn det som kan forklares som hovedtrekk, sier Kamfjord.

Tilgjengelighet er nøkkelordet. Måten reiselivet skal pakke og selge hele Norge til de største markedene som Sverige, Danmark og Tyskland avhenger av hvilke målgrupper det er ønskelig å nå og hva som er kjøpsutløsende.

— Den klassiske tyske, og delvis nederlandske, bobilturisten har en drøm om å se varierte steder. For andre grupper er tilretteleggingsbiten utrolig viktig og hva en får for pengene. Skal en satse på de eksplisitt kulturinteresserte må produktene virkelig toppes, sier Kamfjord.

Vi fotograferte turistenens føtter:

SVÆRT POPULÆRT: Preikestolen i Rogaland er en av de mest populære naturattrasksjonene i Norge. I fjor kom nær 300.000 til fjellformasjonen. Foto: Paul Kleiven, NTB scanpix

Norge er populært «overalt»

Norge og natur er synonymt. Opplevelser i naturen er en økende trend innen internasjonal turisme.

— Vi har et produkt som er veldig i tiden. Særlig ser vi effekten i USA, sier Tuftin.

Den såkalte «Frost»-effekten førte til at kampanjer ble særlig rettet mot amerikanske barnefamilier. Flere direkteruter med både Norwegian og SAS til øst- og vestkysten på kontinentet har gjort Norge mer tilgjengelig.

Svak krone gjør også Norge til et relativt rimelig reisemål.

I fjor så Innovasjon Norge en syv prosent økning av amerikanske turister, riktignok mot formidable 31 prosent økning fra 2013 til 2014. — Det er veldig bra, vi hadde vært fornøyde med pluss/minus null. Vi ser den økte oppmerksomheten mot Norge har hatt veldig god effekt, sier han.

Flere kommer i 2016

Reiselivsåret 2015 var godt, det beste siden 2010 med god økning av både norske og utenlandske gjestedøgn.

Første halvår av 2016 viser en økning på 15 prosent i antall flybillettbestillinger med tre overnattinger eller mer, sammenlignet med året før, ifølge Innovasjon Norge. Det er først og fremst ferietrafikken og gruppereiser som driver veksten.

Turistkonsumet for 2015 landet på 130 milliarder, utenlandske turisters andel står for 27 prosent av det samlede konsumet.

Har du et tips til reiseredaksjonen? Send oss gjerne en e-post!

Følg oss på Twitter@reisecamillaog på Instagram@reiseredaksjonen

Les mer om reise:

Tyskerne kommer hit, men kanskje du har lyst til å besøke Tyskland? Bli inspierert av disse artiklene: