SNØROM: Et rom med kuldegrader og ekte snø er den store nyheten for NCL-skipet Norwegian Escape, som fra slutten av året skal gå mellom Florida og havner i Karibia. Foto: Norwegian Cruise Line
KLATREPARK: Det handler om å ha noe ingen andre har. På Norwegian Escape kommer det en annerledes type klatrepark. Man går rundt i denne løypa med sikkerhetssele og -tau. Foto: Norwegian Cruise Line
MYE Å FINNE PÅ: Bassenger, tre lange sklier over tre dekk og sentrumsparken midtskips er noe av det man kan utforske på Harmony of the Seas. Foto: Royal Caribbean
TIL ANKERS: Cruiseskipene er så store at de ikke kan gå i land ved Cayman Islands. Folk må fraktes mellom hovedøya og skipene i små passasjerbåter. Om det ikke bygges en stor dokk her, vil trolig de største skipene styre unna dette karibiske ferie- og skatteparadiset. Foto: Bjørn Hugo Pettersen
UT PÅ TUR: Royal Caribbeans Quantum of the Seas forlot Meyer Werft i Papenburg i Nord-Tyskland 13. august 2014 som verdens tredje største cruiseskip. Det var en test i pinlig nøyaktighet å manøvrere det store skipet ut fra verftet og videre langs elven Ems. Snart skal Anthem of the Seas ut på samme ferd. Foto: Ingo Wagner / DPA / NTB scanpix
KOMMER I OKTOBER: Norwegian Escape blir NCLs største skip, og i en kort periode verdens femte største cruiseskip. Det ferdigstilles nå i Papenburg, Nord-Tyskland. Foto: Norwegian Cruise Line
HJEMMEHAVN: Etter å ha krysset Atlanterhavet kom Quantum of the Seas frem til Cape Liberty, rett ved Manhattan i New York, i fjor høst. Dette er nå skipets hjemmehavn. Foto: Jonathan Atkin/AP,NTB scanpix
KOMMER I 2016: Harmony of the Seas blir verdens største cruiseskip når det er ferdig i oktober 2016. Det bygges nå av STX France i Saint-Nazaire, Frankrike. Foto: Royal Caribbean
KOMMER OM ETT ÅR: Carnival Vista blir Carnival Cruise Lines' største skip når det er ferdig i april 2016. Det bygges av verftet Fincantieri i Triste, Italia. Foto: Carnival Cruise Lines

I vinter har flere nordmenn enn noensinne bestilt cruise, ifølge reiseoperatørene. Trenden er internasjonal, og cruiseselskapene er optimistiske.

I Frankrike har hundrevis av arbeidere startet konstruksjonen av det som skal bli verdens største cruiseskip. Navnet, Harmony of the Seas, ble nylig avslørt av Royal Caribbean.

Totalt 6360 passasjerer kan søke ly i skipet som er 364 meter langt, to meter lenger enn cruiseskipet som er størst pr. i dag.

MYE STØRRE PÅ TI ÅR: Carnival Pride (nærmest), bygget i 2001, kan ta rundt 2500 passasjerer, men er nå langt nede på listen over verdens største cruiseskip. I bakgrunnen Carnival Magic, bygget i 2011, som kan ha i overkant av 4500 passasjerer. Foto: Bjørn Hugo Pettersen

Flytende småbyerRoyal Caribbean har fra før de to største cruiseskipene: Oasis of the Seas og Allure of the Seas. Sistnevnte er bitte litt lengre. Harmony of the Seas, som er det tredje skipet i Oasis-klassen, skal etter planen være ferdig i april 2016. Men allerede i april har Royal Caribbean et flunkende nytt skip i cruisefart: Anthem of the Seas. Det er skip nummer to i Quantum-klassen, med plass til nesten 5000 passasjerer.

Når Norwegian Escape tar fatt på jomfruturen i oktober i år, blir det Norwegian Cruise Lines (NCL) største skip – som kan ta 5400 passasjerer. Norwegian Bliss, med plass til like mange, kommer i 2017. De tre sistnevnte skipene bygges for øvrig i Papenburg i Nord-Tyskland.

I Italia tar Carnival Vista form. Det blir Carnival Cruise Lines' største cruiseskip når det sjøsettes om cirka ett år. Carnival, som er verdens største konsern innen cruisefart, mener åpenbart det får holde med 4700 passasjerer.

En rekke andre cruiseselskaper har også planer om å bygge store skip de nærmeste årene. Det er ikke usannsynlig at verdens største cruiseskip heter noe annet enn Harmony of the Seas når Royal Caribbean kommer med enda et nytt skip i 2018. ## Vi vil krysse Atlanteren

Selv om selskapene bruker mye penger på nye skip, tjener de fortsatt godt. Forklaringen er at flere enn før drar på cruise – også nordmenn.

WonderCruises, et søsterselskap til Star Tour, opplyser at 30 prosent flere nordmenn bestilte cruise denne vinteren sammenlignet med forrige vinter. Det er også en liten oppgang i sommersalget, ifølge David Malmberg, sjef for WonderCruises.

— Men vi ser også at stadig flere velger å bestille cruise i siste liten. Det var ganske sjeldent for noen år siden. Nordmenn reiser først og fremst på cruise i Karibia, Middelhavet og utenfor Kanariøyene, og de fleste velger en pakketur der flyreise inngår, forteller Malmberg.

SNØROM: Et rom med kuldegrader og ekte snø er den store nyheten for NCL-skipet Norwegian Escape, som fra slutten av året skal gå mellom Florida og havner i Karibia. Foto: Norwegian Cruise Line

Han legger til at det nå er særdeles stor interesse for transatlantiske krysninger.Nordmenn vil tydeligvis være med når skipene flytter seg mellom Middelhavet og Karibia. Mange skip er nemligi Middelhavet om sommeren og i Karibia vinterstid.

Ett eksempel er NCL-skipet Norwegian Epic som går fra Miami til Barcelona i april. Overfarten, som varer i 11 dager, inkluderer en tur innom Madeira. Ellers skal verdens største cruiseskip, Allure of the Seas, for første gang seile i Middelhavet, og det er mulig å være med når hun i april går fra Florida til Barcelona.

Har du et tips til reiseredaksjonen? Send oss gjerne en e-post!

«First at sea»-tevlingen

Kampen om kundene handler ikke bare om å ha de største og flotteste skipene. Nesten hver gang et nytt skip forlater verftet, er det utstyrt med noe ingen andre cruiseskip har hatt før. Dette kalles gjerne «first at sea» (først til sjøs).

— Når Norwegian Escape er klar til seilas i høst, blir skipet det første med snørom. I rommet, som skal ha en temperatur på mellom null grader og seks minus, skal det produseres ekte snø. Jeg tror mange vil synes det er godt å kjøle seg ned der når temperaturen kryper opp mot 40 grader i Karibia, sier Karina Lombardo, markeds- og pressetalskvinne i NCL.

Man kan allerede nå bestille turer med Norwegian Escape, inkludert jomfruferden fra Tyskland til Miami. Det selges også seilaser med Carnival Vista og Anthem of the Seas.

Turer med Harmony of the Seas og Ovation of the Seas (kommer høsten 2016) ble lagt ut for salg i mars.

Ellen Stebekk, markedssjef og pressetalskvinne i Royal Caribbean, forteller at Anthem of the Seas skal utstyres med en virkelighetstro fallskjermsimulator og det selskapet kaller «North Star». Begge deler er nytt for skipene i Quantum-klassen.

— North Star er en stor glasskule med plass til 12 personer. Glasskulen henger i en kranarm som kan svinge kulen ut over dekksiden, cirka 100 meter over havet. Det gir en ganske så luftig opplevelse, fastslår hun.

Billigere med stordrift

EKSOTISKE HAVNER: En av grunnene til at mange reiser på cruise, er at man kan gå i land på eksotiske steder. Her ligger Carnival Magic til havn ved den karibiske øya Roatán, som tilhører Honduras. Foto: Bjørn Hugo Pettersen

At cruiseskipene stadig blir større, har en logisk forklaring. Det er mest lønnsomt for cruiseselskapene, ifølge Georg Kamfjord, reiselivsekspert og studierektor ved BI.— Stordriftsfordelene gjelder også for turistbransjen. Det har ikke så stor betydning om et cruiseskip rommer 3000 eller 5000 gjester. Det er naturlig nok dyrere å bygge et stort skip, men det koster ikke så mye mer å frakte, underholde og beverte et par tusen passasjerer ekstra, fastslår Georg Kamfjord.

På slutten av 1960-tallet jobbet Kamfjord selv om bord i et cruiseskip som fartet mellom New York og Florida. Det var plass til noen hundre gjester i skipet.

— Cruiseturisme har utviklet seg fra å være luksusferie for de rike om bord på forholdsvis små skip. I dag er det masseturisme, men luksuspreget er fortsatt til stede. Cruiseskipene er dermed et godt eksempel på velstandsutviklingen vi har hatt i den vestlige verden i løpet av de siste tiårene, mener Kamfjord.

Følg oss på Twitter@reisecamillaog på Instagram@reiseredaksjonen

Les også:

10 tips til cruise med barn

FAKTA CRUISE:

Noen av de nyeste cruiseskipene

Royal Caribbean: Independence of the Seas (2008), Oasis of the Seas (2009), Allure of the Seas (2010), Quantum of the Seas (2014).

Norwegian Cruise Lines: Norwegian Epic (2010), Norwegian Breakaway (2013), Norwegian Getaway (2014).

Carnival Cruise Lines: Carnival Dream (2009), Carnival Magic (2011), Carnival Breeze (2012).

Celebrity Cruises: Celebrity Solstice (2008), Celebrity Equinox (2009), Celebrity Eclipse (2010), Celebrity Silhouette (2011), Celebrity Reflection (2012).

MSC Cruises: Poesia (2008), Fantasia (2008), Splendida (2009), Magnifica (2010), Divina (2012), Preziosa (2013).

Costa Cruises: Luminosa (2009), Pacifica (2009), Deliziosa (2010), Favolosa (2011), Fascinosa (2012), Diadema (2014).

Holland America Line: Eurodam (2008), Nieuw Amsterdam (2010).

Disney Cruise Line: Disney Dream (2011), Disney Fantasy (2012).

Princess Cruises: Ruby Princess (2008), Royal Princess (2013), Regal Princess (2014).

P&O Cruises: Ventura (2008), Azura (2010), Britannia (2015).

AIDA Cruises: AIDAbella (2008), AIDAluna (2009), AIDAblu (2010), AIDAsol (2011), AIDAmar (2012), AIDAstella (2013).

TUI Cruises: Mein Schiff 3 (2014). Selskapet får fem nye skip frem til 2019. Compagnie du Ponant: Le Boréal (2010), L'Austral (2011), Le Soléal (2012), Le Lyrial (2015).

Seabourn Cruise Line: Seabourn Odyssey (2009), Seabourn Sojourn (2010), Seabourn Quest (2011).

Cunard Line: Queen Elizabeth (2010).

Hapag-Lloyd Cruises: Europa 2 (2013).

Oceania Cruises: Marina (2011), Riviera (2012).

I tillegg til disse kommer totalrenoverte skip, som Carnival Sunshine (bygget som Carnival Destiny i 1994, renovert og omdøpt i 2013.)

Kommende cruiseskip

Oversikten viser:

Navn. Når det leveres. Selskap. Bruttotonnasje (BT). Makskapasitet passasjerer.

Anthem of the Seas. April 2015. Royal Caribbean. BT: 168.700. Maks 4900 passasjerer.

Norwegian Escape. Okt. 2015. Norwegian Cruise Line. BT: 163.000. Maks 5400. AIDAprima. Okt. 2015. AIDA Cruises. BT: 125.000. Maks ca. 3250. Koningsdam. Feb. 2016. Holland America Line. BT: 99.500. Maks ca. 2800. Carnival Vista. April 2016. Carnival Cruise Lines. BT: 133.500. Maks 4700. Harmony of the Seas. April 2016. Royal Caribbean. BT: 227.700. Maks 6360. Ovation of the Seas. Høsten 2016. Royal Caribbean. BT: 168.700. Maks 4900. Norwegian Bliss. 2017. Norwegian Cruise Line. BT: 163.000. Maks 5400. Ukjent navn. 2017. Princess Cruises. BT: 143.000. Maks ca. 4000. Ukjent navn. 2018. Royal Caribbean. Får omtrent samme størrelse som Harmony of the Seas.

Ukjent navn. 2018. Holland America Line. BT: 99.500. Maks ca. 2800. Ukjent navn. 2018. Norwegian Cruise Line. BT: 164.000. Maks ca. 5400. Ukjent navn. 2018. Carnival Cruise Lines. BT: 133.500. Maks 4700. «Project EDGE 1». 2018. Celebrity Cruises. BT: 117.000. Maks ca. 3000. Ukjent navn. 2019. Norwegian Cruise Line. BT: 164.000. Maks ca. 5400. «Project EDGE 2». 2020. Celebrity Cruises. BT: 117.000. Maks ca. 3000. I årene fra 2017 til 2019 får MSC Cruises fire nye store cruiseskip, med plass til opp mot 5000 passasjerer pr. skip. I tillegg kommer en del andre skip, eksempelvis Mein Schiff 4 (2015), Seven Seas Explorer (2016) og Seaborn Encore (2016).