KJEDER: Den irske puben O'Learys er representert på fire av Avinors flyplasser. Kjeder som Pizza Hut, Upper Crust og Yo Sushi er også vanlig på norske flyplasser. Foto: Camilla Flaatten
MATTILBUDET: Flyplassmaten på norske flyplasser er i stor grad preget av fastfood- og mat-i-farten-konseptet. Foto: Camilla Flaatten
INNFØRTE NYE MATKONSEPTER: Administrerende direktør Morten Solberg Nilsen i SSP driver restaurantene på Avinor-eide norske flyplasser. Her er han i 2011 da selskapet landet en femårig kontrakt med Avinor. Foto: Morten Uglum

De norske flyplassene er i dag preget av et mattilbud basert på utenlandske konsepter. Amerikanske pizzarestauranter og puber, fransk bakeri og tyske pølseboder.

— Flyplassene fremstår som en blanding av taxfreebutikker og gatekjøkken. Avinor, som eier flyplassene, burde lagt mer til rette og vist frem norsk råvare, sier konsersjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten.

Skjeldam mener statlige Avinor burde gjort en bedre jobb med maten på de 46 flyplassene de eier.Uttalelsen kom da norsk reiselivsbransje med Innovasjon Norge i spissen tidligere denne måneden lanserte prosjektet «Drømmeløftet» for reiselivet. En del av satsningen består i å profilere norsk mat og råvarer i større grad.

Gardermoen har i stor grad blitt en internasjonal fett- og sukkermaskin, det irriterer meg. Bent Stiansen

— Det er trist å se utviklingen. Du får bedre mat på en 20 minutter fergetur på Vestlandet enn du gjør på Avinors flyplasser.

Han føler sparket til flyplasseieren er berettiget siden hans egen bedrift, Hurtigruten, gjennomførte et matløft for rundt et år siden.

Frossenpizza, panert rødspette og biffsnadder var noe av det som ble servert på båtene. De«kastet» denne maten over bord, og startet i stedet et samarbeide med lokale matleverandører om kortreist norsk kvalitetsmat, hvor maten lastes opp i hver havn.

— Endringen har ikke ført med seg høyere konstnader, dette er ikke dyrere enn å produsere dårlig norsk mat. Norge må profilere seg, og flyplassene må være med på den turist-vinden som blåser over Norge nå, sier Skjeldam.

- Ikke enig i kritikken

På Oslo Lufthavn Gardermoen er det en rolig onsdag formiddag. På puben O’Learys er det nesten fullt. På menyen står blant annet burgere, kjøttretter og øl av ulike typer.

De fleste spisestedene, barene og kioskene enten det er O’Learys, Pizza Hut eller Yo Sushi, drives av den norske avdelingen av Select Service Partner (SSP), The Food Travel Experts. De fikk en femårig kontrakt verdt 3,6 milliarder kroner med Avinor i 2011.

Administrerende direktør Morten Solberg Nilsen i SSP, som leverer matkonseptene, er uenig i Skjeldams kritikk og mener den er urettferdig.

Han trekker frem en rekke eksempler på at norske råvarer og produkter benyttes i mattilbudet på norske flyplasser: vafler, Rørosmelk i kaffen på Værnes, bacalao, grøt, laks, Tinn-produkter, lokalt øl og brød bakes på bakeriet i ventehallen på Oslo Lufthavn.

FÅR ROS: Sushibaren er en av stedene på Oslo Lufthavn som får ros. - Helt klart det sunneste alternativet på flyplassen i dag, sier Bent Stiansen. Foto: Camilla Flaatten

— Jeg forstår at innpakningen kan gjøres bedre. Men man må ikke glemme at mange har dårlig tid og skal reise, derfor er kjente merkevarer viktig for å bestemme seg. Men det som finnes i maten er norske råvarer og produkter, understreker Nilsen.Ved flyplasser som Arlanda og Kastrup, hvor de reisende oppholder seg lenger, er etterspørsel etter andre restaurantkonsepter større. På norske flyplasser er ikke det tilfelle i like stor grad - ennå.

— Ting endrer seg i Norge nå med utbygging på flyplassene, og dermed øker etterspørselen etter såkalt «casual dining». Det er ingen kommersiell grunn til å ikke ha norske konsepter, det er ikke mindre gunstig å drive. Vi vil ha så mye norsk som mulig, sier Nilsen.

Hva mener du matutvalget ved norske flyplasser? Del gjerne din mening med oss i en e-post!

- Det serveres kun sukker og fett

Vi spurte kokk og Statholdergaarden-eier Bent Stiansen hva han mener om matutvalget på norske flyplasser. Stiansen reiser en gang i uken fra Oslo Lufthavn, og er mildt sagt lite begeistret over flyplassmaten.

VIL HA SUNNERE MAT: Kokk og restauranteier Bent Stiansen etterlyser sunnere alternativer på norske flyplasser. Han er lei av tilbudet han beskriver som kun fett- og sukkerdrevet produkter. Foto: Olav Olsen

Stiansen mener det hovedsaklig er to ting du får servert: Sukker og fett.— Det finnes nesten ingen fornuftige alternativer, sushi er vel det eneste. Og det er svært liten grad av norsk identitet. Gardermoen har i stor grad blitt en internasjonal fett- og sukkermaskin, det irriterer meg, sier han.

Stiansen mener det er enkelt går an å lage fastfood for folk på reisefot med norske råvarer. Han savner norske grønnsaker.

— Vi er blitt vant med dårlig mat. For oss som ønsker andre alternativer, og et sunnere og mer variert tilbud, så finnes ikke det, mener kokken.

Til sammenligning synes han Kastrup i København har et langt mer variert matmangfold med gode bistroer, biffrestauranter og kafeer. Han understreker at det er helt greit med kaker og sandwicher, men er opptatt av å heve sunnhetsaspektet i den raske maten.

— Om jeg skulle lage noe ville det vært en hurtigmatstasjon basert på norske, spennende råvarer presentert en moderne spennende måte. Det tror jeg hadde vært bankers. En god suppe, en salat eller for den saks skyld en elgburger. Det finnes mange alternativer for folk i farta, sier Stiansen som innrømmer at det høres ut som en jobbsøknad fra hans side.

SELGER NORSKE RÅVARER: Laks, kaviar og diverse kjøttprodukter selges i en liten spesialbutikk på Oslo Lufthavn. Foto: Camilla Flaatten

Vil satse på norsk matFor Avinor er det viktig at både nasjonale og internasjonale matretter tilbys på flyplassens serveringssteder.

— I lys av at vi er en internasjonal virksomhet – med en internasjonal kundegruppe, finner vi det naturlig at både internasjonale og nasjonale retter tilbys på våre serveringssteder. De siste årene har også Avinor hatt større fokus på regional og nasjonal matkultur, sier pressesjef Sindre Ånonsen i Avinor.

— I forbindelse med utvidelser eller utbygginger av nye terminaler presiserer Avinor i sine tilbudsinnbydelser at vi har et sterkt ønske om at det lokale og nasjonale særpreget kommer til uttrykk i så vel i innredning som i produktutvalg, butikktilbud og meny-sammensetninger. Dette blir en del av våre utvelgelseskriterier. Et bedre tilbud av norsk mat er et tydelig definert satsingsområde , sier Ånonsen.

Les også: Dette er turistene minst fornøyde med i Norge

Følg oss på Twitter@reisecamillaog på Instagram@reiseredaksjonen

Mattilbudet på utvalgte norske flyplasser:

Flesland, Bergen : Peppes Pizza, La Baguette, Simply Good, Sjø og Millibar.

Sola, Stavanger : Peppes Pizza, Brisen Bar, Ureist, Brenningen Kaffebar, Simply Good og La Baguette.

Kjevik, Kristiansand : Deli De Luca.

Værnes, Trondheim : O'Learys, Café Ritazza, Upper Crust, Seafood Bar, Pizza Hut, Simply Good og Barometer.

Tromsø Lufthavn: Pizza Hut, Upper Crust, Café Ritazza, O'Learys og Nordlysbaren.

Bodø Lufthavn: Food Factory, Brygghuset og Peppes Pizza.

Ålesund Lufthavn: O'Learys, Upper Crust og Fjord Bar.

Oslo Lufthavn: O'Learys, Café Ritazza, Upper Crust, Pizza Hut, Parken, Franks, Monolitten Café, Seafood Bar, Sinnataggen, Yo Sushi, Fjord Bar, Foodmarket og diverse kiosker.

Kilder: Avinor (NB: Mattilbudet varierer på inn- og utenlandsterminalene).