Hva velger du helst på feriereisen? Svar i vår poll lenger ned i saken

I 2015 økte flytrafikken mellom Norge og utlandet med 1,5 prosent til 22,6 millioner reiser.

Av disse fløy 19,9 millioner fra Avinors flyplasser, av dem var 17,9 millioner reiser med rutefly og to millioner var charter, viser den ferske reisevaneundersøkelsen utført av Tranportørøkonomisk institutt for Avinor i 2015. Og det er rutefly som nok en gang er vinneren. Rutefly hadde en årlig økning på 5,5 prosent mellom 2013 og 2015, mens chartertrafikken falt med 11,4 prosent pr. år.

Chartertrafikken hadde et lite hopp i 2013 og nådde 2,5 millioner passasjerer, før den dalte igjen de neste to årene, ifølge undersøkelsen.

— Nå er chartertrafikken på nivået i 2005. Ruteflyvninger har erstattet disse reisene. Dette henger nok mye sammen med at flere nordmenn foretrekker å sette sammen sine egne feriepakker, og det er et utvalg av hoteller og flyselskap lett tilgjengelig for nettbestilling, sier kommunikasjonssjef Gurli Høeg Ulverud i Avinor.

SOL OG BAD: Nordmenn reiser gjerne til varmere strøk, men vi pakker i langt større grad reisene våre selv eller via reisebyrå som tilbyr fleksible turer med rutefly. Foto: Morten Uglum

— Charter forsvinner ikke – ennåChartertrafikken har ligget jevnt mellom 1,7 og 2,6 millioner reisende fra 2002 til 2015. Charterandelen har falt fra en topp på 34 prosent i 1987 til ni prosent i 2015. I samme periode vokste ruteflyvningene fra 6,1 millioner til 17,9 millioner reisende – med jevn stigning hvert år.

Hos Norges største reisebyrå, Ticket, har de sett tendensen, men tror chartertrafikken vil være jevn en stund til.

— Rutefly øker og charter går tilbake, men charter går ikke så mye ned hos oss som Avinors undersøkelse viser. Hos oss øker også reisene vi pakker med rutefly og hotell, sier marked- og administrasjonssjef Ellen Wolff Andresen i Ticket.

Femstjerners hoteller frister nordmenn i vinterkulden:

Hun har sett på bestillingene gjort i 2016 mot 2015, og ser at charterturer bestilt for avreise i inneværende år og frem til neste sommer går tilbake med rundt to prosent.

— Det har vært snakk om charterdøden i mange år– er charter i ferd med å forsvinne?

— Nei, jeg tror ikke charter er i ferd med å forsvinne. Men stadig flere ønsker mer fleksibilitet i reisen sin, blant annet på antall dager de kan være borte. I mange tilfeller så blir charter mye dyrere enn å pakke selv, og da «taper» de selvfølgelig det salget. Men det er ikke alltid det er sånn. Jeg så tilbake på det jeg presenterte på Ticket Collection både i fjor høst og nå i vår, og da hadde vi oppgang på charter, forteller Andresen.

Hun forteller at charterselskapene de siste årene satser på andre typer reiser enn rene charterpakker, og promoterer gjerne kombinasjonsreiser med cruise og storby, trening og andre aktiviteter for å ha flere ben å stå på.

Lyst på en rimelig ferie?

Ikke lenge siden vi fikk billetter i posten

Reisearrangøren Star Tour sier det er utfordrende å følge en reisebransje i enorm utvikling — da særlig digitalt.

— Nye konkurrenter, nye løsninger, lavere priser og økt fleksibilitet gjør reiselivsbransjen dynamisk og spennende. Samtidig byr det på utfordringer for oss som reisearrangør. Vi må delta i og drive denne utviklingen, sier kommunikasjonsansvarlig Nora Aspengren i Star Tour.

Hun minner om at det ikke er så lenge siden folk fikk billettene i posten.

— Nå gjøres 80 prosent av alle bestllinger på nettsiden vår, mens veksten i booking på mobil har vært på 400 prosent.

Selskapet har tilbudt solglade nordmenn charterreiser siden begynnelsen av 70-tallet, men Aspengren sier de hele tiden jobber for å tilby et mer fleksibielt og mer personalisering produkt til kundene.

— Vi er våre egne reiseoperatører, men vi vil også ha tryggheten et selskap som Star Tour står for, sier hun.

Økt med 3,4 millioner

I løpet av få år har nordmenn på ferie— og fritidsmarkedet økt jevnt og trutt.

og flere reisemål i kombinasjon med god økonomi er årsaker.

— Flytrafikken med nordmenn på ferie- og fritidsreise økte med 140.000 passasjerer fra 2013 til 2015 på Avinors lufthavner. I perioden 2005–2015 økte nordmenns reiser med 3,4 millioner i antall, noe som utgjorde rundt 38 prosent av veksten i utenlandstrafikken i denne perioden, sier Høeg Ulverud.

— Generelt har fritidsreiser blitt rimeligere de siste årene, samtidig som mange nordmenn har fått bedre råd. Større konkurranse på populære ruter mellom våre storbyer er medvirkende årsak, legger hun til.

JEVN ØKNING: Avinors utenlanstrafikk har over de siste 32 årene økt med en årlig trendvekst på 5,6 prosent. - Byggingen av nye terminaler ved flere norske lufthavner skal være med å ivareta etterspørselen, sier kommunikasjonssjef Gurli Høeg Ulverud i Avinor. Foto: AVINOR

Størst økning i nordMesteparten av veksten på utenlandstrafikken skyldes i all hovedsak at flere utlendinger kommer til Norge. De fleste kom fra England, Tyskland og USA via lufthavnene i fjor – et større interkontinental rutetilbud er årsaken.

Aller størst økning er det Nord-Norge som opplever.

— Mange turister velger å bli i Oslo eller reise til våre andre storbyer, men svært mange reiser også videre nordover. Oslo-Tromsø var den mest trafikkerte ruten i juli 2016 innenlands. Veksten i Nord-Norge, og spesielt Tromsø, har vært jevn det siste året. Hit kommer mange turister for eksotiske polare opplevelser, sier Høeg Ulverud.

I Tromsø skal det investeres i en ny terminal for å ivareta etterspørselen, i tillegg til at både

og

får nye terminaler og oppgradert tilbud.

— Tromsø fungerer også som et svært viktig knutepunkt for reiser videre nordøstover i landet vårt.

Få reiseinspirasjon av disse fine sakene:

Hellas gjør comeback på chartertoppen i sommer

Aktiv ferie på Fuerteventura

Stor kåring: Her er verdens beste strender – og en av dem ligger i Europa

Britisk avis: 50 eventyrlige reiser du må ta i livet

Fem vakre øyer i Middelhavet du kanskje ikke har hørt om

Hvor går turen i 2016? Her får du 12 eksperttips

Følg oss på Twitter@reisecamillaog på Instagram@reiseredaksjonen