Mandag besøkte MS «Kong Harald» Bergen for første gang etter oppgraderingen.
— MS «Kong Harald» er så godt som ferdig overhalt, bare noen småting gjenstår. Skipet kommer mer eller mindre direkte fra Fosen Yard-verftet i Rissa i Sør-Trøndelag som har stått for ombyggingen, sier kommunikasjonsdirektør Anne Marit Bjørnflaten til Bergens Tidende.
Totalt skal kostnaden ved ombygging og vedlikehold av skipene beløpe seg til 800 millioner kroner.
Ekstrem makeover
— Det neste skipet som kommer ut fra Fosen er MS «Polarlys», som leveres seinere denne uken. I slutten av mars skal MS «Nordkapp» inn til ekstrem makeover. Til høsten skal MS «Nordnorge» gjennomgå samme fornyelse. Det nyinnkjøpte ekspedisjonsskipet MS «Spitsbergen» skal også bygges om, sier Bjørnflaten.
Ombyggingen av skipene er omdiskutert. Mange ville gjerne beholde skipene med det originale interiøret.
— Jeg får si som sjefen min. Hurtigruten skal ikke drive museum. Vi skal følge med i tiden. Disse båtene har nå gått uforandret i 20-30 år. Vi ønsker kritikerne velkommen om bord, så kanskje de endrer mening, sier Bjørnflaten.
Vil gjerne gjøre noe med mattilbudet:
Dette møter turistene på norske flyplasser
Landstrøm på tre skip
Ønsket har vært å få til en modernisering fra et tungt og mørkt interiør til et lysere og lettere preg.
— Fellesareal og lugarer har etter vårt syn fått et kjempeløft. Miljøet skal gjenspeile det norske. Her er blant annet farger hentet fra kysten vår. For å bygge opp om den nye profilen har vi også satset på skikkelig norsk, lokal mat. Kortreiste kvalitetsprodukter. Ferdigmat er ut.
Tre av skipene blir også utstyrt med landstrøm for å bli mer miljøvennlige. Det dreier seg om MS «Kong Harald», MS «Polarlys» og MS «Spitsbergen».
— Ingen av havnene har fasiliteter for landstrøm ennå, men i Bergen er det en intensjonsavtale om at Hurtigruten skal få strømtilkobling på land. Vi har valgt å være litt i forkant her, og regner med at de andre havnene følger på etter hvert, sier Bjørnflaten.
Gjør noe med mattilbudet: Hurtigruten kaster biffsnadderet over bord
Mye oppmerksomhet
MS «Kong Harald» har, ifølge kaptein Asbjørn Dalan, vært ute av drift i 35 dager i forbindelse med oppgraderingen.
— Det er gjort en del stas på båten i forbindelse med ombyggingen. Mye oppmerksomhet i de havnene vi har vært innom. Det er blitt mer moderne, sier Dalen.
Ikke bli stemplet som reiseamatør:
- Aldri, aldri, aldri ta med rumpetaske
Vekst på 42 prosent
Med en vekst på 42 prosent i 2015 leverte Hurtigruten sitt beste driftsresultat noensinne.
— Aldri har interessen for å reise med oss vært større, sa konsernsjef i Hurtigruten Daniel Skjeldam til NTB i slutten av februar.
— Vi har lyktes med interne omstillinger, samtidig som vi har satset hardt på innovasjon og utvikling av nye produkter som lokalmat og aktive reiseopplevelser.
Sjekk denne store kåringen:
Tripadvisor: Her er de fem beste hotellene i Norge
Flest fra Norden
Hurtigrutens driftsresultat før avskrivninger og skatt økte fra 652 millioner kroner i 2014, til 923 millioner kroner i 2015. Det betyr en historisk vekst på 42 prosent.
Hurtigruten satte også rekord i omsetning av utflukter med 224 millioner kroner. Mesteparten av disse verdiene tilbakeføres til lokale utfluktsleverandører.
Den største veksten i antall reisende kommer fra Norden. Samtidig har det amerikanske markedet vokst med ti prosent. Hurtigruten ser også en økning på 17 prosent på kinesiske reisende.
— Hurtigrutens gode resultatet for 2015 forteller oss også hvilket enormt potensial som ligger i norsk reiseliv, konkluderte Skjeldam da resultatene ble lagt frem.
Les mer om ferie i Norge: