Har du noen gang hatt en full medpassasjer ved siden av deg på flyturen? Det kan bli en langtrekkelig og ukomfortabel affære. Det kan også koste flyselskapet tid og penger, samt forsinkelser som går utover andre passasjerer.

— Vi har reflektert ofte over det å kutte ut alkoholservering på fly, men det er mange sider av saken. Det jo en fin start på en ferie for de aller fleste, det å kunne ta seg en drink på flyet. Vi har likevel et stort ansvar for at serveringen må skje i skikkelige omstendigheter, sier Knut Morten Johansen, informasjonssjef i SAS.

Skrekkeksempler

Spørsmålet om alkoholservering burde bli forbudt i luften, kommer fra amerikanske ABC News. De nevner en rekke skrekkeksempler på hva alkohol kan føre til på fly.

Eksempelvis damen på 25 år som drakk store mengder whisky før hun grep tak i en flyvert og krevde at han skulle ha sex med henne på en Virgin Atlantic flyvning forrige måned.

Eller mannen fra New Zealand som på vei til Singapore i juni tisset på medpassasjer, men hevder han ikke husker noe av det som skjedde.

En profilert amerikansk skikjører mistet også angivelig for kort tid siden plassen sin på landslaget, etter å ha tisset på en 11 år gammel jente da han bommet på toalettet.

Vi har passasjerer som blir stående igjen i utlandet fordi de har drukket for mye til å komme ombord. Da må de betale ny billett selv.

Knut Morten Johansen, SAS.

Bevisst forhold

SAS frakter 25 millioner passasjerer i året og mener alkohol ikke skaper store problemer for flytrafikken.

— Vi har et titalls tilfeller i året hvor vi må melde fra til politiet etter det har vært en hendelse ombord. Vi har likevel et bevisst forhold til alkohol ombord og er påpasselig med at ingen skal bli overskjenket, sier Johansen.

Den viktigste sjekken for å ikke få alkoholproblemer på flyet er likevel før passasjerene går ombord.

— Vi har passasjerer som blir stående igjen i utlandet fordi de har drukket for mye til å komme ombord. Da må de betale ny billett selv, sier Johansen.

Hvor mye som er for mye, blir også en annen sak enn om du skal en tur på byen, kan han fortelle.

- Vi reagerer på et tidligere tidspunkt enn et utested ville gjort. Sjenansen for andre passasjerer blir jo større på et fly, konstaterer Johansen.

Flyselskapet trener kontinuerlig sine ansatte på hvordan de skal takle slike situasjoner om de skulle oppstå i luften. For det er ikke alle som tar et nei for et nei, når de har medbrakt tax free.

— Det er beklagelig om passasjerer drikker av egne varer ombord. Det er strengt forbudt. Om et fly blir satt på bakken på grunn av en full passasjer, må personen selv dekke regningen. Det kan fort koste flere hundre tusen, sier Johansen.

Har blitt bedre

Charteroperatør Star Tour tror nordmenn har forandret seg mye de siste tiårene.

— Vi har ikke mange saker på dette temaet. Jeg tror folk har blitt mer reisevante. Vi ser ikke den samme partystemningen relatert til charterturer som vi gjorde på 80-tallet.

- Flypersonalet er også godt drillet og de fleste som kan skape problemer blir stoppet før de går ombord, sier Elisabeth Larsen-Vonstett, informasjonssjef i Star Tour.

Hos Norwegian mener de også at problemene ikke monner til at alkohol burde forbys på fly.

— Når det oppstår problemer, er det oftest fordi passasjerer drikker for mye før de går ombord. Det skjer fra tid til annen at noen er beruset på flyene våre, men de fleste blir luket ut på gate, sier Anne-Sissel Skånvik, kommunikasjonsdirektør i Norwegian.

Den forrige episoden hun kan huske var et fly som i våres måtte lande på Kastrup på grunn av en beruset passasjer.

Vi ser positivt på alle tiltak fra flyselskapene som tar mål av seg av å redusere flypassasjerenes bruk av alkohol på flyene.

Marit Kvarum, Luftfartstilsynet

— Har rett til å sette av passasjerer

— I henhold til Luftfartsloven plikter passasjerer å rette seg etter de anvisninger for god skikk og orden ombord som gis av flypersonellet, sier Marit Kvarum, kommunikasjonsrådgiver i Luftfarttilsynet.

De kan dessuten nekte å ta ombord folk - og de har rett til å sette av passasjerer når forholdene krever det.

Luftfartstilsynet registrerte 43 hendelser med uregjerlige passasjerer i 2010 mot 34 hendelser i 2009 og 27 hendelser i 2008. — Det har vært en økning, men dette kan også ha sammenheng med at rapporteringen er blitt bedre etter at vi startet registrering i 2007. De fleste av disse hendelsene skjer på internasjonale flygninger med norske fly. Vi vet også at alkohol ofte er med i bildet når denne type hendelser skjer.

— Vi ser derfor positivt på alle tiltak fra flyselskapene som tar mål av seg av å redusere flypassasjerenes bruk av alkohol på flyene, sier Kvarum.

Har du opplevd sjenanse på grunn av fyll på fly? Syntes du alkohol burte forbys i luften? Del din mening i forumet under:

Få de siste reisenyhetene på Facebook:

Aftenposten REISE,BT REISE,REISE-Adressa

Følg oss på Twitter:

@aft_reise