Norske flypassasjerer går glipp av store beløp fordi de ikke vet at de kan ha krav på tusenvis av kroner i erstatning når flyet er forsinket eller blir innstilt.

Derfor har det grodd frem en helt ny bransje som har spesialisert seg på å fremme krav mot flyselskapene på reisendes vegne. I utlandet har disse selskapene grodd opp som paddehatter.

Nå har Airhelp kastet seg inn på det norske markedet og har allerede fremmet hundrevis av krav på vegne av norske passasjerer.

«Blodsugere» kaller flyselskapene dem, og legger ikke skjul på hvor sterkt de misliker denne virksomheten.

— Det er europeiske lover bak de reisendes rettigheter. Å mislike oss er derfor å hate de som følger loven, svarer Erik Holland Haukebø, landsjef for Airhelp i Norge.

Strøm av krav allerede

— Fordi passasjerene må forholde seg til et regelverk som ofte er komplisert har flyselskapene lett spill med å snakke folk bort fra tanken om at de kan ha krav på erstatning. Nå har de muligheten til å la oss ta jobben for dem og sørge for at de får pengene de har krav på, sier Haukebø.

På hjemmesiden kan alle «prøve sin egen sak» ved å legge inn opplysninger de har etter å ha vært forsinket, opplevd overbooking eller kanselleringer.

Har du et tips til reiseredaksjonen? Send oss gjerne en e-post!

Grådig gebyr?

Tjenesten vil raskt gi svar på om man har krav på erstatning.

— Er svaret ja kan man legge inn nødvendige, ytterligere bakgrunnsinformasjon og la oss gjøre jobben med å drive inn pengene mot et gebyr på en fjerdedel av beløpet.

- Er det ikke vel grådig av dere å ta en så stor sum i provisjon?

— Alternativt kan kundene gjøre hele jobben selv og ta hele beløpet. Vi opplever imidlertid at mange kommer tilbake til oss etter å ha forsøkt selv, fordi dette kan være en vanskeligere og mer tidkrevende jobb enn de trodde. Vi har også erfart at vi har klart å oppnå erstatning der privatpersoner først er blitt avvist. Dessuten, krav som ikke fører frem vil ikke koste kunden noe, sier Haukebø.

Har fått 25.000 kroner uventet

Han har eksempler der familier har fått opptil 25.000 kroner i erstatning. Utgangspunktet, mener Haukebø, er at flyselskapene alltid vil forsøke å prate seg vekk fra kravet om å utbetale erstatning.

— Folk kan faktisk fremme krav om kompensasjon i inntil tre år gamle saker. Vår erfaring er at våre lokale selskap, SAS og Norwegian, forholder seg profesjonelt til krav mens det er straks verre å hente erstatninger fra selskap ute i Europa, sier Haukebø.

Mindre interesse i Norge

Det fins flere selskaper i bransjen som også henvender seg til norske kunder, bl.a. flyforsinkelse.com som betjener norske kunder fra Danmark.

Selskapets ledelse forteller at de ikke opplever den samme interessen for erstatninger i Norge som i f.eks. Sverige eller Danmark, og mener derfor at det er mye penger som ligger og venter på norske flypassasjerer.

- Burde vært overflødige

Når det oppstår uenighet med en passasjer hos SAS, anbefaler selskapet at passasjeren bringer saken inn for Transportklagenemnda for flyreiser, og ikke til selskaper som f.eks. Airhelp.

— Vi er ikke negative til disse selskapene, men de burde vært overflødige. Vi erkjenner at det kan oppstå uenighet fra tid til annen, hvilket gjør at vi deretter anbefaler flyklagenemnda som en kompetent og uhildet klageinstans. SAS følger nemndas avgjørelse, sier informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS.

Også Forbrukerrådet har sin erstatningskalkulator.

— Mange saker løser seg heldigvis ved å klage til flyselskapet, og det er relativt enkelt å klage til Transportklagenemnda. Begge deler er gratis, men det krever selvfølgelig at du må gjøre det selv. Mye av jobben er å innhente nødvendig dokumentasjon og beskrive hva du klager på og hvem. Det må du uansett om du gjør det selv eller du bruker Airhelp, sier direktør Ingeborg Flønes i Forbrukerrådet.