Min venninne hadde nemlig gjort et kupp, kunne hun fortelle. Eller rettere sagt et trippelkupp.

I mange år hadde hun drømt om noen lekre designstoler, men med en femsifret stykkpris hadde det blitt med drømmen. Så, plutselig en dag kom hun over stolene til salgs for en femtedel av prisen. En bank på Vestlandet skulle fornye seg og hadde ikke bruk for sine designstoler lengre.

Trippeleffekt

Et møbelselskap som har gjort business på bærekraft hentet stolene, renset og pusset dem opp, og kunne selge dem videre. Ungdom som har falt ut av skolen gjorde jobben og fikk viktig arbeidstrening. Og min venninne fant stolene i nettbutikken, betalte og bestilte frakt hjem på døra. For henne ble det ikke bare et kupp i vanlig forstand. Hun er strålende fornøyd: Stolene har fått et nytt liv, miljøet er spart og ungdom har fått en ny sjanse. Kjøpsopplevelsen var effektiv og trygg, og prisen var en brøkdel av det stolene kostet som nye. Et trippelkupp!

Black week

Vi har nettopp lagt bak oss årets Black Week. Salgstallene er enda ikke klare, men ifølge prognosene til Virke har vi lagt igjen over 16 milliarder kroner under årets elleville handlefest. Men Virke forteller også om en annen trend: Antallet selskaper som tilbyr Black Week-tilbud har falt med ti prosentpoeng de siste to årene. Miljø og bærekraftshensyn oppgis som en av hovedårsakene. Butikkene ønsker rett og slett ikke å bidra til et uansvarlig forbruksjag.

Det materielle forbruket vårt må ned. Vi bruker langt mer ressurser enn jorda tåler. Vårt overforbruk stjeler fra mulighetene til våre barn og barnebarn. Forbruket forårsaker også global oppvarming og det ødelegger naturmangfoldet.

Linn Aas-Hansen Grøtberg fra Søgne er leder for Organisasjon og Samfunn i Stiftelsen Miljøfyrtårn. Hun brenner for at bærekraftige løsninger skal være både smarte og lønnsomme, og leder Næringsforeningens ressursgruppe for grønn omstilling. Hun er ny spaltist i Fædrelandsvennen og skal skrive hver sjette uke. Foto: Erland Grotberg

Nå ruller EU ut tidenes største satsing på miljø med sin Green Deal. Politikk-pakken er ennå ikke ferdig meislet ut, men vi vet at regelverk strammes til. Det blir blant annet ulovlig å selge varer som ikke kan repareres, produkter skal ha en minimums levetid, og andelen resirkulerte råvarer skal økes. Prinsippet om sirkulærøkonomi blir førende, og økonomisk vekst skal bygges på ressurser i et evig kretsløp. Alle større bedrifter blir pålagt å legge frem revisorreviderte bærekraftsregnskap om få år. Med andre ord: Nå endres spillereglene for alle som driver butikk.

Lønnsomhet og bærekraft

For å overleve i morgendagens markeder, må næringslivet tjene pengene sine på mer bærekraftige måter. Lønnsomhet og bærekraft blir to sider av samme sak. Råvarepriser stiger på grunn av overforbruk og klimaendringer, og det lønner seg å gjenvinne og gjenbruke ressurser, i stedet for å utvinne nye råvarer. Kundene etterspør ansvarlighet og bærekraftige produkter og vrir etterspørselen i markedet. Og fra HR-eksperter vet vi at bedrifter som ønsker å tiltrekke seg de mest attraktive arbeidstakerne må ta bærekraft på alvor.

Bergans er et eksempel på en aktør som har våget å satse på bærekraftig butikk, og kartlegger alle deler i plaggene for å sikre mennesker og miljø. De designer klær som varer og som kan repareres eller sys om. Brukte klær kan pantes og gir rabatt på neste kjøp. Bergans har til og med etablert en systue på hjul som valfarter til skisportsteder for å fikse ødelagte klær. Smart, rimelig og grønt.

Grønn omstilling

Hvorfor er ikke alle bedrifter opptatt av grønn omstilling? Hvorfor våger ikke enda flere å satse på grønne forretningsmodeller? Svaret er nok sammensatt. Det er risiko knyttet til å gjøre noe nytt. Det koster penger å utvikle nye tjenester eller ta i bruk ny teknologi. Mange bedrifter, særlig de små, peker på mangel på kompetanse og mangel på kapital.

Til syvende og sist er det lønnsomhet som teller for enhver bedrift. Da kan trippel-kuppet som min venninne opplevde, være en god rettesnor å gå etter: Produktet må være bra, det må være bærekraftig, og det må selges og leveres på en smart og effektiv måte. For kunden har alltid rett.

Og er du blant dem som ikke ennå har gjort et grønt trippel-kupp? Prøv under årets julehandel. Jeg garanterer godfølelse!