Denne høsten har jeg sittet klistret til TV-programmet Kompani Lauritzen: Tropp 1, med oberst Dag Otto Lauritzsen som hærfører. Vi følger tolv unge voksne som sliter med å få orden på livet sitt og følger militær spesialutdanning som hjelp til å håndtere voksenlivet.

Målet med utdanningen er at den enkelte skal bli den beste versjonen av seg selv. Ikke av noen andre, men av seg selv. Og for å bli en bedre versjon av oss selv trenger vi også input fra andre på hva som kan bli bedre.

Potensial og muligheter

Tilbake i 2010 ble jeg sertifisert prestasjonscoach og under utdannelsen brukte vi mye tid på å øve på å gi feedback, altså tilbakemeldinger. Som coachstudent lærte jeg tidlig at det ikke finnes negative tilbakemeldinger, men potensial og muligheter for å bli bedre. Gjennom hele studiet trente vi på å bruke ulike teknikker som åpne spørsmål, aktiv lytting samt å observere andre som coachet hverandre. Men vi brukte mest tid på å gi tilbakemeldinger som var konkrete og positiv ladet samt ett tydelig forbedringspunkt for hvordan neste samtale kan bli enda bedre.

Anne Klepsland Simonsen jobber til daglig med kompetansespørsmål i NHO Agder og har tett kontakt med regionens næringsliv. Liker å lese stillingsannonser og har over gjennomsnittet interesse av å følge med på arbeidsmarkedet. 41 år, gift og mamma til to. Hver femte uke skriver hun i Fædrelandsvennen. Foto: Kjartan Bjelland / Fædrelandsvennen

En viktig lærdom fra studieprogrammet var at psykologisk trygghet er avgjørende for å forstå at tilbakemeldingene blir gitt med positiv intensjon. Positiv intensjon er et ønske om at du skal bli bedre. For hvem av oss er det som ikke som har hengt seg opp i den ene negative tilbakemeldingen, eh potensialet, blant de mange positive? Uten at det har gjort oss verken bedre eller tryggere i jobbene våre. Det kan tyde på at intensjonen bak tilbakemeldingen ikke føltes som god.

Gode tilbakemeldinger

Det å gi og ta imot tilbakemeldinger er noe vi alle må øve på hele tiden. En god tilbakemelding tar utgangspunkt i personens mestringsnivå og skal inneholde informasjon som kan utvikle arbeidet og læringsprosessen. På Idébanken.org står det en guide til hvordan gi gode tilbakemeldinger på jobb.

  1. Du må vite hva folk holder på med. Vær nysgjerrig og følg med på hva folk gjør.

  2. Du må ha gode intensjoner. Gi alltid tilbakemeldingen i beste mening. Den som får tilbakemeldingen, bør også oppleve det slik.

  3. Tilbakemeldingen må være konstruktiv. Den må handle om det folk gjør, ikke hvordan de er.

  4. Tilbakemeldingen må være godt «timet». Den må være godt begrunnet og lett å forstå. Ikke ullen og upresis. Og den må komme kort tid etter noe har skjedd. Ikke lenge etterpå.

Gjør du alt dette, blir det også enklere å ta imot tilbakemeldinger.

Tilbake til Tropp 1, de tolv unge voksne suger til seg læringen som et fluepapir. Det er særlig refleksjonen til korporal Vagle, da hun fikk beskjed om å være tydeligere med tilbakemeldingene hun gav, som treffer meg og kanskje deg?

«Det er vanskelig å gi tilbakemeldinger fordi jeg vet at de har gjort sitt beste. Det er så enkelt å overse småfeilene. Og heller heie frem det som er fint og flott, og kun sette søkelys på det. Når jeg unngår å gi strenge, klare tilbakemeldinger, så kan jeg forbli i en komfortabel posisjon der de ikke ser på meg som streng. Det er litt ekkelt å innrømme, men det er sant. Jeg vil forbli komfortabel, derfor vil jeg ikke peke ut andres tings som kan jobbes med.»

Hvordan bli bedre?

Jeg tror mange av oss er som korporal Vagle. Vi synes det er mer behagelig å la være å gi tilbakemelding. I arbeidslivet er det en uskreven regel om at åtti prosent er godt nok. Men spørsmålet er hvordan skal du og jeg bli bedre? Jo, vi trenger tilbakemeldinger. Og det kan godt være at du i utgangspunktet synes det er ubehagelig å både gi og få, men det er samtidig nødvendig for at bedriften og teamet skal komme et skritt videre.

Det å tørre å gi ærlige tilbakemeldinger er noe som må trenes på. Og det må være en enighet i bedriften om å ikke glatte over og late som alt er fint. Fordi selv om jeg gjør så godt jeg kan, så ønsker jeg jo å bli enda bedre i jobben min. Og for å få til det trenger jeg ærlige, konkrete tilbakemeldinger som er ment for å gjøre meg bedre i arbeidet mitt. Tør du gi og ta imot feedback?