— Reklame for slankekurs til nybakte mødre, er det greit, spurte redaktør i Babyverden, Karine Næss Frafjord, i en blogg nylig.

Det finnes ulike gratispakker med babyutstyr og reklamemateriell som deles ut til gravide og mødre med barn i aldersgruppen 0-2 år.

I en av dem, Mammabox som er et samarbeid mellom Mammanett/Aller Media og Barnas Hus, har følgende reklamemateriell i den siste pakken skapt reaksjoner: Ned i vekt? To ukers gratis GULL-medlemskap.

Det er her snakk om et medlemskap i Grete Roede-klubben med utvidede verktøy og fordeler.

Boksen blir distribuert ved at man henter dem etter en forespørsel til firmaene. Boksens innhold kan variere.

Sårbar tid

— Jeg reagerer på at en kjent merkevare innen slanking benytter denne sårbare tiden til å gi helt ferske mødre dårlig samvittighet, skriver Babyverden-redaktøren i bloggen.

Høygravide Evi Hagenes hentet nylig mammapakken, men reagerte kraftig. Foto: Privat

Evi Hagenes (26) fra Sotra i Hordaland er en av dem som har kommentert blogginnlegget etter at hun selv hentet en slik pakke.— Med en gang jeg åpnet pakken, så ble jeg veldig glad for den fine nattdrakten som lå der. Så ble jeg paff over Grethe Roedes reklame for å komme seg ned i vekt. Som om vi nybakte mødre ikke har nok å tenke på når vi nettopp har fått en liten en, så skal vi tenke på å få av gravidfettet med en gang, sier Hagenes.

Har du tips til saker vi bør skrive om? Tips redaksjonene her.

Sårbar periode

— Jeg tar meg heldigvis ikke så nær av sånt og vet at jeg får kroppen min tilbake før eller siden, men jeg tenker på dem som er lettpåvirkelige. Gravide og nybakte mødre er emosjonelle og sårbare i denne perioden, legger hun til.

I det samfunnet vi lever i i dag, med et enormt fokus på kropp, så vil nok flere nybakte mødre føle kroppspresset når de leser en slik overskrift på reklame, tror hun.

Det er jo kjempeflott å få et sånt tilbud, de fleste ønsker jo faktisk å gjøre noen grep med kroppen sin etter en fødsel. Lizbeth Osnes (22)

Hun mener at dersom overskriften på reklamen fra Grete Roede hadde vært endret fra «Vil du ned i vekt?» til noe slikt som «Spis deg sunn og glad», så ville flere sett på det som noe positivt.

Helsesøster: Etisk svært betenkelig

Helsesøster og forfatter Nina Misvær synes denne type brosjyrer rettet mot barselkvinner er etisk svært betenkelig og ikke har noe i en slik pakke å gjøre.

misvar2-0QsJgxFuh6.jpg

— Det er ikke gunstig. En slik tilbudsbrosjyre kan gjøre en vanskelig tid enda verre enn den behøver. Denne første tiden skal man bruke kreftene på å bli kjent med barnet sitt og til å komme seg etter fødselen, man er veldig sårbar og noen kan være deprimerte. Da blir det helt, helt feil å skulle være opptatt av vektreduksjon og diett, synes hun.

Uheldig mens man ammer

Enten det er snakk om hard trening eller slanking, begge deler kan dessuten være uheldig når mor ammer.

— En hard treningsøkt kan føre til at melkesyre skilles ut i melken som barnet reagerer på. Når du slanker deg, tærer det på fettlagrene. Da vil en større mengde fettløselige miljøgifter frigjøres fra kroppsfettet og gå over i morsmelken, forteller Misvær.

Det er ikke gunstig når barnet fullammes, dessuten kan slanking nedsette mors melkeproduksjon.

— Avsender kan godt påstå at de har gode hensikter. Mange kan ønske å komme tilbake i form, men fokus på vekten og det å sette i gang et kostholdsregime er ikke det første en nybakt mor skal påminnes om. Mitt inntrykk er at nordmenn har god kunnskap om hva som er et sunt kosthold. Gode, lange gåturer med barnevognen, og etter hvert litt moderat trening, er derimot fine sysler etter fødsel, sier hun.

- Kunne ikke treffe en bedre målgruppe

Lizbeth Osnes (22) fra Ålesund har ikke hentet en slik pakke selv, men leste blogginnlegget og følte sterkt for å komme med en motstemme.

Lizbeth Osnes skjønner ikke hvorfor noen reagerer så kraftig på slanketilbud i en mammapakke. Foto: Privat

-Jeg synes det er rart at folk reagerer så sterkt. Det er jo kjempeflott å få et sånt tilbud, de fleste ønsker jo faktisk å gjøre noen grep med kroppen sin etter en fødsel. Og de som er fornøyde, trenger jo ikke se på brosjyren to ganger. Sånn sett kan jo ikke reklamen treffe noen bedre målgruppe, sier Osnes.

Det blir det helt, helt feil å skulle være opptatt av vektreduksjon og diett. Helsesøster Nina Misvær

Hun viser til at om man gjør et lite søk på Google på «Hvordan komme ned i vekt etter fødsel» så ser man at det diskuteres mye i nettfora blant gravide og nybakte mødre.

Vi vanlige, dødelige har ikke drømmekroppen rett etter en fødsel. Reklamen skriver jo ikke: «Du som har født barn, nå må du slanke deg», legger småbarnsmammaen til.

Roede fjerner brosjyren

— Det er leit om denne reklamen oppfattes som slankepress. Vi er ikke interessert i å bidra til det, det vi derimot er opptatt av er en sunn livsstil og en sunn vekt. Vi tar dette til etterretning, i neste Mammabox vil vi derfor ta bort brosjyren med gratis prøveabonnement i Roede-klubben, sier konsept- og PRsjef i Grete Roede, Jeanette Roede.

Jeanette Roede Foto: Grete Roede

Erstatningen blir en infobrosjyre utarbeidet i samråd med helsesøstre som gir råd om kosthold og fysisk aktivitet både under og etter graviditeten.— Mange hopper på lettvinte kurer, det er ikke sunt hverken for melken, baby eller mor. På den andre siden er det ikke lurt å kose seg med alt en har lyst på heller. En gyllen middelvei med sunt kosthold som gir overskudd og gagner hele familien er det beste du kan gi barnet ditt, sier Roede.

— Vi har i mange år hatt egne kurs for denne gruppen, nettopp for å gi den riktigste og sunneste oppfølgingen til de som ønsker det, legger hun til.

Også Mammanett, som utgiver av produktet, stiller seg bak:

— Vi innså ikke at dette kunne oppfattes som et budskap eller oppfordring til slanking og tar konsekvensen av dette, sier Elisabeth Lofthus, redaktør og daglig leder i Mammanett.

Det er klare retningslinjer på at boksene ikke skal inneholde vareprøver på babymat for spedbarn under seks måneder eller morsmelkserstatning, presiserer hun.

Også Babyverden/Sandviks deler ut pakker. De samme retningslinjene gjelder der.

Etter at denne artikkelen ble publisert, og som følge av reaksjonene, har Mammanett og Grete Roede kommet til enighet om at alle Roede-produkter fjernes fra Mammabox.