Og metoden er ganske spektakulær!

(Se videoen øverst i artikkelen)

I fjor imponerte båtføreren hele Norge med måten han la til kai. I år viser han oss hvordan han får seilbåten på vannet.

Og poenget? Dette får du kun til dersom du er edru!

— Bedre enn den forrige

Det er organisasjonen AV-OG-TIL som har bestilt reklamefilmen fra det lokale Stavanger-byrået Melvær & co.

Organisasjonen jobber for at flere skal vise mer alkovett til sjøs. Fjorårets kampanje ble en braksuksess. Daglig leder Kari Randen håper at årets sjøsetting skal slå like bra som fjorårets fortøyning.

— Dette er den vanskelige nummer to-filmen, men vi synes at filmen er enda bedre enn den forrige. Selvsagt håper vi at også denne vil spre seg og slå godt an blant et størst mulig publikum, sier Randen til Aftenbladet.no.

Årets video er spilt inn i Jåttåvågen. Fjorårets video ble spilt inn i Ramsvig i Stavanger.

Så du aldri den første filmen? Se den nederst i artikkelen.

Sett av flere millioner

I Norge ble fjorårets video sett av 2,1 millioner. I etterkant ble det gjennomført en undersøkelse som viste at 144.000 personer hadde skiftet syn på det å kombinere båtliv med alkohol.

Undersøkelser viser at befolkningen synes det er mer akseptabelt å drikke til sjøs. 13 prsoent mener at det er ok å være påvirket mens man kjører båt, men kun to prosent mener det samme dersom du kjører bil.

Videoen ble vist på nyhetete i blant annet Storbritannia, Australia og USA. Totalt er den sett av 32 millioner mennesker verden over.

Det er det lokale Stavanger-firmaet Melvær & co som står bak begge filmene.

Sett denne anti-snuskampanjen?

— Utrolig respons

Selve ideen til den første filmen dukket opp for tre år siden. Da hadde ikke byrået satt av nok penger i budsjettet til å produsere den, men da samme forespørsel dukket opp året etter, ble kameraene satt i sving.

— Responsen har vært helt utrolig. Dette er desidert den mest populære reklamen vi har laget, sier daglig leder i reklamebyret, Andreas Melvær.

— Vi satt her og kløyp oss i armen. Vi trodde knapt det vi så, sier Randen.

På bakgrunn av den enorme responsen i fjor, har AV-OG-TIL og reklamebyrået valgt å lage en ny film med den samme båtføreren.

Mannen bak redningsvesten og brunkremen spilles av Jo Gill Næss fra Storhaug, som før den første filmen ikke hadde noen erfaring som skuespiller fra før.

— Han var den eneste som ville gå løpet helt ut med selvbruning og bart. Det er jo han som bærer disse filmene, humrer Melvær.

Aftenbladet tok en lang prat med Jo Gill Næss etter braksuksessen i fjor:– Det er surrealistisk å plutselig sitte og fortelle om meg selv til media

Kjenner seg igjen

Nå krysser både Melvær og Randen fingrene for at en småharry båtfører fra Stavanger skal nå ut i verden, også i år.

— Vi ser at det er mange som kjenner seg igjen. Det er flaut å ikke klare å legge til kai, og det er flaut når du ikke klarer å få båten på sjøen. Derfor tror vi også at denne blir godt motatt, sier Randen.

Reklamefilmen er en del av AV-OG-TILs kampanje «Klar for sjøen». I løpet av sommeren skal organisasjonen ha mer enn 100 arrangement med blant annet politiet, Sjøfartsdirektoratet og lokale båtforeninger.

Her kan du se fjorårets film: